Hantera förändringar

Tillväxtföretag rasade över en natt – hur ska man komma över det?
Med en skalbar affärsmodell, bra personal och gemensamma värderingar kan man göra vad som helst, säger Micke Paqvalén som var med och grundade Kiosked och nu driver TräGroup.

Tillväxtföretag rasade över en natt – hur ska man komma över det?

Som företagare går det aldrig att vara helt förberedd. Det fick Micke Paqvalén lära sig när Kioskeds omsättning och hans egen hälsa störtdök.

|

Varje bolag går igenom en ökenvandring. Det säger den kända tillväxtföretagaren Micke Paqvalén, som har fått både glädjas åt och våndas över en och annan företagsverksamhet.

2010 var han med och grundade nätannonseringsplattformen Kiosked. De följande tre åren jobbade man hårt på att hitta rätt affärsmodell för att göra företaget lönsamt.

– Det goda var att vi hade långsiktiga investerare som stödde oss. Vi hade också en tydlig vision, men måste hitta och förverkliga en fungerande affärsmodell. När vi hittade den investerade de ytterligare för att accelerera tillväxten.

Kiosked växte med hundratals procent varje år. Under det bästa året, 2015, var omsättningen 16,7 miljoner euro och målsättningen var att årligen minst fördubbla omsättningen.

Men redan följande år rasade allt. Det skedde ett stort teknologiskifte.

– Det vi hade byggt vår affärsmodell på ändrades över en natt. När Apple dessutom tillät adblockers fick mediebolagen inte längre betalt för sitt innehåll. Branschen var i kris.

Paqvalén beskriver det som att någon dragit mattan undan företaget.

– Vi tappade 50–75 procent av vår omsättning på sex månader.

Lojala medarbetare

Paqvalén är noga med att betona att Kiosked inte tappade några kunder, men på grund av teknologiskiftet genererade affärsmodellen inte längre tillräckligt med intäkter och företagets ekonomi rasade.

– Vi hade delvis förberett oss på att det skulle komma. Men att teknologiskiftet skedde så snabbt var en total överraskning.

Kiosked hade redan börjat utveckla en ny plattform, men enligt Paqvalén går det inte att göra en helomvändning på 6–12 månader – inte heller när man är förberedd.

– Lyckligtvis hade vi under de tidigare åren stärkt finanserna och påbörjat förändringen. En stor del av våra konkurrenter försvann eller gick omkull.

Paqvalén ser tre orsaker till att Kiosked kunde rida ut stormen och klara sig.

– Den första är att vi har otroligt fina och lojala medarbetare. Vi var tvungna att säga upp 75 procent men de 25 procent som blev kvar är nyckelpersoner och ingen har lämnat bolaget.

Han pratar med värme om företagets kultur som bygger på gemensamma värderingar som jämlikhet, mångfald och öppenhet.

Den andra orsaken är att Kiosked hade förutsett det som skulle hända.

– Vi hade passat på att fylla kassan med pengar och tappade inte helt kontrollen.

Den tredje orsaken handlar om de förstående ägarna.

– De är företagare och vet att sådant händer. De har ett långsiktigt mindset.

Hälsan tog stryk

När Paqvalén får chansen att vara efterklok säger han att Kiosked borde ha påbörjat den teknologiska förändringen redan tidigare.

– Men det är svårt med så snabb tillväxt. Man måste våga utmana existerande affärer och inte invaggas i säkerheten om att allt är som förut. Allt går fort och man måste konstant utmana sin affärsmodell. Vi blev fartblinda, konstaterar Paqvalén.

Enligt honom var de tolv månader försenade.

– Men egentligen gjorde vi inte så mycket fel.

Trots att Kiosked hade förberett sig på en ändring var företaget tvunget att säga upp 60 människor.

– Jag tänkte på allas familjer, det var ett jätteansvar.

Det ansvaret tog hårt på Paqvaléns hälsa. Han fick typ-1 diabetes, tappade en fjärdedel av vikten och fick problem med synen.

– Jag gick in i väggen, hamnade på intensiven och höll på att stryka med. Jag var en dum finsk kille och gick inte till läkaren. Jag blev intagen i sista stund.

Paqvalén hoppade då av Kiosked och partnern Antti Pasila tog över som vd.

Tillåt dig själv att misslyckas

I dag är Kioskeds läge stabilt. Bolaget gör en liten vinst och det finns tillväxt i sikte. Man är också bestämda kring att betala tillbaka alla skulder – något som kommer att ta sin tid.

– Vi valde att försöka ta vårt ansvar i stället för att sätta bolaget i rekonstruktion eller sälja det.

Kiosked hjälpte också alla uppsagda att hitta jobb om de inte hade hittat något på egen hand.

I dag är Paqvalén en bakgrundskraft i Kiosked och fokus ligger på ett nytt företag TräGroup. I utvecklingen av företaget har han försökt använda sig av alla lärdomar han fått under de svåra åren med Kiosked. Han påminner om att det handlar om en process.

– Det går inte att läsa sig till råd, man måste tillåta sig själv att misslyckas.

Paqvalén berättar en anekdot om en fotbollstränare som poängterar att man måste lära sig att förlora före man kan vinna.

– Tillåt dig själv att ta stryk. Allt snurrar så fort och det går inte att planera sig till en förändring. Man måste känna det och det kommer med erfarenhet.

Fakta

Micke Paqvaléns råd till tillväxtföretag

En optimal finansieringsstruktur. Hitta en bra balans mellan företagskontroll samt lång- och kortsiktiga finansieringslösningar.

Skalbar och lönsam affärsmodell. Sök en unik, lönsam och skalbar affärsmodell i tid. Ett bra kassaflöde kan användas som bränsle för tillväxt. Då har man också något att falla tillbaka på.

Gemensamma värderingar. I dagens digitaliserade samhälle betyder en bra personal med gemensamma värderingar allt.

Kunden betalar. Glöm aldrig att det är kunden som betalar. Kundfokus är viktigare än någonsin och bra kundvård är a och o.

Ta hand om din hälsa. Motionera, sov och ät regelbundet. Det är en grundförutsättning för allt annat.

Tillväxt en utmaning för kassan – försäljningsföretag lärde sig att prissätta

För billiga priser hotade Nordic Sales Crew:s verksamhet. Företaget har varit tvunget att få mer effektivitet i rekryteringen.

Trots två konkurser fortsätter känd dokumentärfilmare med nytt företag

Innehållet blev fallet för Michael Francks förra företag men det är också innehållet som fick honom att börja om från början än en gång.

4 frågor om kreditförluster och hur man kan undvika dem

Redan en stor kreditförlust försvagar företagets lönsamhet. Som företagare är det viktigt att ta hand om faktureringen och indrivning av fordringar.

Det första företaget misslyckades – för Juha Järvinen var det en lyckträff

Juha Järvinen tog lärdom av sina misstag. Rädslan för att misslyckas stämplar inte längre honom som företagare.

Kundens konkurs ledde till kreditförluster på över 100 000 euro

Ett stort hål i kassan och en femtedel oanvänd kapacitet blev ett eldprov för Mecras nya ägare. Nu jobbar maskinverkstaden hårt för att klara sig.

Ladda mer