Hantera förändringar

Två företagares erfarenheter från coronavåren: en stängde dörrarna under den värsta krisen, andra har haft en nästan normal vår

Två företagares erfarenheter från coronavåren: en stängde dörrarna under den värsta krisen, andra har haft en nästan normal vår

Hur ska man göra när vardagen gör en U-sväng? I restaurangbranschen har personalen permitterats för att dra ner på utgifter medan onlinetjänster har varit eftertraktade.

| |

Coronapandemin har drabbat en stor del av de finländska företagen, men vissa branscher har drabbats mycket hårdare.

Framförallt restaurangbranschen har haft tuffa tider och har tvingat skära ner på utgifter. Fastän restriktionerna lättade i början av sommaren måste restaurangerna stänga tidigare än vanligt ända fram till midsommar.

Däremot finns det företag som knappt märkt av corona eftersom deras verksamhet redan baserat sig på en onlinetjänst och inte fysiska lokaler eller kontakter.

Y-Studio har pratat med två företagare som har väldigt olika upplevelser av coronavirusets inverkan och sätt att anpassa sig till den nya situationen.

“Vi fattade ett snabbt beslut för att minimera förlusterna”

Mats Rehnström, företagare på Cafe Bryggan:

“Vi driver en restaurang vintertid. Lunchförsäljningen där sjönk med 70 procent och alla cateringbeställningar försvann när coronan slog till. Det blev ett stort bortfall i omsättningen.

Vi fattade därför ett snabbt beslut och stängde restaurangen innan restriktionerna kom för att minimera förlusterna. Också hela personalen permitterades men sedan juni är samtliga tillbaka på jobb.

Vi försökte förhandla om hyran och kontaktade varuleverantörer. Vi fick också mycket information från Turism- och Restaurangförbundet MaRa om vad vi kan göra och hur. De skickade ut sammandrag av pressutlåtanden efter att regeringen haft infotillfälle och skrev vad det betyder. Det var oerhört viktig information för oss.

Också vår företagsbank var genast i kontakt med oss och gav råd. Vi fick en massa svar på frågor och det kändes bra att de frågade om vi behöver något.

Ingen kan vara förberedd på det här, men att på två månader hitta på något nytt är utmanande i små städer som Hangö. Vi ville inte sätta pengar i utrustning för att börja köra ut luncher. Det är frågan om stora summor. Som jag ser det så fattade vi rätt beslut med att stänga restaurangen.

I maj började vi köra take away från Bryggan, men restriktionerna påverkade i början av sommaren, eftersom man måste stänga redan klockan 23.

Det är viktigt att ha bra kontakt och samarbete med både bank och bokförare, då har man alla förutsättningar för att reagera snabbt om något händer.

Vi är glada över att restriktionerna har lättat och att vi kan köra med nästan full kapacitet. Den 13 juli släpps restriktionerna helt och hållet. Nog ska vi klara oss igenom det här på något sätt.”

“Vi kunde ha tagit tillvara möjligheten att utveckla nya koncept”

Karolina Klockars, företagare på The Floral Society:

“Eftersom vi driver en prenumerationstjänst på snittblommor med hemleverans och inte har någon butiksverksamhet så klarade vi oss undan ganska lätt. Vår tjänst påverkades inte av att folk isolerades hemma, eftersom det är en tjänst som går att konsumera i alla fall.

Vi märkte av att det skedde permitteringar, då vissa kunder pausade sina prenumerationer, men å andra sidan fick vi många nya kunder. Folk har tillbringat mycket tid hemma och har velat pigga upp sig med blommor. Vi har inte märkt någon negativ kurva i omsättningen, tvärtom steg antalet prenumeranter.

Vi märkte också tydligt av att gåvoprenumerationerna ökade eftersom man inte har kunnat fira födelsedagar och andra högtider tillsammans med familj och vänner.

Karolina Klockars, företagare på The Floral Society

I början av pandemin fanns det ett visst osäkerhetsmoment när hela Europa stängdes ner och vi var oroade för leveranserna och hur frakttrafiken skulle löpa. Vi beställer våra blommor från odlare i Holland och är beroende av att få tag i blommorna i rätt mängd så att vi inte behöver lagra dem. Som tur var orsakade det slutligen inga konkreta problem för oss.

Vi har försökt vara på alerten och fånga upp nya behov och konsumtionssätt som uppkommer i och med den nya situationen. Eftersom det bara är min man och jag som driver The Floral Society har vi möjligheten att snabbt testa olika saker. När någon kontaktar oss med något önskemål försöker vi alltid fixa det.

Men vi har andra jobb vid sidan om företaget – om vi inte hade haft det skulle vi ha haft tid och möjlighet att utveckla nya koncept. Nu hade vi inte möjlighet att verkställa så många av idéerna, vilket var synd. Vi kunde säkert ha tagit tillvara möjligheten ännu bättre.

En tydlig corona-relaterad justering som gjordes var att blommorna inte räcktes från hand till hand av kuriren då de levererades, utan lämnades utanför dörren. En del kunder i riskgruppen hörde faktiskt av sig om det här i förväg, och det var bra att det gick att ordna.

Det är fint att se att det vid behov går att sköta saker på ett annat sätt än det invanda.”

Har ditt företag anställda? Läs 5 tips för att sköta permitteringen rätt

Permitteringar är en tillfällig åtgärd som svarar på det minskade arbetsbehovet. Det viktiga är att sköta permitteringen rätt – ta vara på expertens tips.

Ett tillfälligt test blir bestående del av affärsverksamhet: Onlinekurserna ger bredare möjlighet att nå ut

Fysioterapi på distans och nya onlinekurser. Fysioterapeut Janna Rosenqvist var tvungen att ställa om sin verksamhet. Nu undrar hon varför hon inte jobbat mer online redan tidigare.

Corona ledde till att lantgården fick ny kundgrupp: unik köttprodukt köptes först av restauranger, nu av privatpersoner

När coronaviruset stängde restaurangerna tappade Hästkulla Gård majoriteten av sin försäljning. En ny kundkrets hittades via reko-ringar och försäljningen är nästan tillbaka till det normala.

130-årigt familjeföretag har överlevt krig och finanskriser – också coronapandemin ska överlevas

Nya produktsegment, hängiven personal och beredskap att reagera snabbt har hjälpt Knorring genom kriserna.

4 fakta om företagssanering – processen kräver uthållighet men kan i bästa fall få företaget upp på benen igen

En företagssanering innebär mycket mer än en skuldsanering. Advokat Jussi Laakkonen berättar i vilka situationer saneringen gör mest nytta.

Förändringsstyrning är vardag i tillväxtbolag – ”Verksamheten måste förnyas”

Det går inte att svara på tillväxt endast genom att jobba hårdare. Det säger Jarna Heinonen, professor i företagande.

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Framgång är teamarbete – vd:n lever i nuet och styrelsen blickar långt framåt

I Muminvärlden i Nådendal är det nästan lika harmoniskt som i Mumindalen – styrelse och vd för en aktiv diskussion och kompromissar när det behövs.

Ladda mer