Ekonomi

Ett bra pris beaktar både konsumenten och företagaren: ”Ett ansvarsfullt pris kan verka dyrt”

Ett bra pris beaktar både konsumenten och företagaren: ”Ett ansvarsfullt pris kan verka dyrt”

Två företagare berättar om sina tankar gällande prissättning och lämplig prisnivå. Båda två har konstaterat att det lönar sig att ha en transparent prissättning.

| |

Vad består priset på en produkt eller tjänst av? Det här är ofta otydligt för kunder, säger företagarna Anna-Mari Niutanen och Ville Alatalo.

Niutanen har grundat Népra som tillverkar ekologiska träningskläder och Alatalo är fiske- och jaktguide i Kilpisjärvi via sitt företag Wild Trail Waters. Båda två har märkt att det är bra att öppna upp prissättningen för kunder.

– Ända sedan vi grundade företaget har vi fått frågor om varför vårt pris är högre än andras. Det var en tydlig signal: det krävs transparens, säger Niutanen.

Framförallt inom textilindustrin förvränger snabbmodet priserna och ger en felaktig bild av vad en produkt kostar.

– En ansvarsfull producents pris kan verka dyrt, funderar Niutanen.

Företag: Népra Oy
Bransch: Tränings- och fritidskläder
Grundat: 2015
Omsättning: 440 000 euro (uppskattning för 2020)
Resultat: 30 000 euro (uppskattning för 2020)
Antal anställda: 4

Enligt henne är det ett mysterium för kunden hur stor andel av summan som landar hos företagaren. Därför har Népra valt att öppna upp prisstrukturen på sin webbsida.

– Vi vill att kunderna förstår varför produkterna kostar så mycket som de gör. Konsumenten har också rätt att veta vart pengarna går.

En guidad dagstur börjar redan kvällen innan

Alatalo och andra fiskeguider har ofta fått höra att de har hutlösa priser.

– Men jag kan inte sälja det jag gör billigare. Skulle någon annan gå med på att dra av 10 euro från sin timlön?

I en bloggtext på sin webbsida har Alatalo öppnat upp vad priset av en dags fisketur består av.

– En guidad heldagstur börjar redan kvällen innan när man måste packa bilen och också kontrollera och underhålla redskapen. En guidad tur innebär inte bara de 8–10 timmar som man tillbringar med kunden, säger Alatalo.

Hinnoittelu, Ville Alatalo

I praktiken kräver en dagstur upp till 15 timmars arbete. Där ingår underhåll av redskap och att förbereda matsäck. Utöver det måste Alatalo betala för bränsle, försäkringar och andra obligatoriska avgifter. Ibland pratar han också till och med tre timmar i telefon med en ivrig resenär inför själva dagen.

– När man funderar på utgifterna får man så småningom koll på vad som faktiskt blir kvar i handen. Grovt sagt är det ungefär 20 euro per timme för en 10 timmars dag.

Hitta lämplig prisnivå

Népras priser baserar sig på själva produktionen. Syateljéns pris fungerar som utgångspunkt för hela priset. Efter det tänker företagarna på den egna kostnadsstrukturen. De beaktar också att priset ska vara rimligt för konsumenten.

– I våra priser finns inte “luft” så att vi kan ha stora reor. Vi prissätter inte heller för återförsäljning, utan direkt till kunderna. Det är en orsak till att priserna är rimliga, säger Niutanen.

Anna-Mari Niutanen, Népra, hinnoittelu

En egen Exceltabell fungerar som grund när Népra funderar på priset för en ny produkt. Via tabellen kan de räkna ut täckningsbidraget för produkten.

– Men vi tittar inte bara på vårt mål för täckningsbidraget, utan speglar priset också mot andra kriterier. Skulle en kund betala det här priset för produkten? Är den värd det?

Genom att nätverka och prata med andra företagare är det också lättare att utforma rätt pris. Priserna för fiskeutfärderna i Lappland har Alatalo hittat i samråd med två andra guider i Kilpisjärvi.

– Vi vill inte inleda priskrig. Priset får inte heller vara för dyrt för finländare, men ändå så pass högt att vi får en lön och kanske också lite besparingar, säger Alatalo.

Vad är ett för dyrt eller billigt pris?

Enligt Niutanen grundar sig ett rättvist pris på de faktiska kostnaderna. Om man har råd med stora reakampanjer är priset för högt. Ett för lågt pris å sin sida innebär att man inte kan betala ut rättvisa löner för arbetet.

Enligt Alatalo är en tjänst för lågt prissatt om alla dagar i året är fullbokade.

– Man ska inte sälja sin expertis för billigt. Å andra sidan, om jag skulle höja priset på de guidade turerna så att de blev obefogat höga, skulle knappast någon köpa tjänsterna. Någon måtta ska det vara, påminner Alatalo.

Företag: Wild Trail Waters
Bransch: Fiske- och jaktguide
Grundat: 2020
Antal anställda: 1

Det lönar sig att se över priserna om produktionen eller kostnadsstrukturen ändrat märkbart. Népras priser har ändå under de gångna fem åren varit oförändrade.

Alatalo skulle inte heller ändra priserna utan en tydlig orsak.

– Om till exempel dieselskatten skulle stiga mycket, då borde jag höja, funderar han.

Hans viktigaste råd är att man inte ska inleda verksamheten med för låga priser.

– Sedan kan man inte längre höja priset. Som företagare måste man kunna betala ut en lön till sig själv. Affärverkssamheten bör alltså vara lönsam, säger Alatalo.

 

4 tips för att prissätta en produkt

  • Vem säljer du till? Säljs produkten direkt till konsumenten eller till en återförsäljare? Om man säljer via återförsäljare eller agenter måste man beakta mellanhändernas förväntningar på täckningsbidraget.
  • Ta reda på de faktiska kostnaderna. Vad kostar det att tillverka produkten? Lager och postkostnader? Vilka övriga fasta och rörliga utgifter har företaget?
  • Gör en bidragskalkyl. Genom att göra en bidrags- och lönsamhetskalkyl kan du fundera på olika scenarier med tanke på lönsamheten. Ta också reda på vad täckningsbidraget brukar vara inom din bransch.
  • Kom ihåg momsen. I Finland tillkommer mervärdesskatt på priset till nästan alla produkter och tjänster. Tänk alltså först ut ett lämpligt pris och lägg sedan till momsen.

Tipsen baserar sig på intervjun med Anna-Mari Niutanen.

Fakta

Exempel på prissättning x 2

En dags fisketur, inklusive en körsträcka på 60 kilometer: 600 € (Wild Trail Waters)

  • Mervärdesskatt 24 %: 144 €.
  • Fordonskostnader: 45 €. Bränsle, service, besiktning, städning och reservdelar
  • Matsäck: 30 €.
  • Utrustning: 14 €. I snitt två flugor per kund per dag
  • FöPL-försäkring: 14 €.
  • Övriga försäkringar: 6 €. Bland annat olycksfallsförsäkring och ansvarsförsäkring för verksamheten
  • Administrativa kostnader: 20 €. Fakturering, bokslut, bokföring och webbsida
  • Utrustningsanskaffningar: 26 €. Flugspön för guiden och kunden, fiskelina, vadarbyxor, handskar
  • Täckningsbidrag 301 €
  • Totalt kräver guideturen, förhandsförberedelserna och efterarbetet ungefär 12 timmar arbete. Företagarens timlön är alltså 25 €.

Saturnus Cropped -yogatights 76 € (Népra)

  • Produktion: 21,39 €. Byxornas material, sömnad, tillbehör och lappar
  • Lager och postkostnader: 6,82 €. Kostnader för lagret samt kostnader för när produkten skickas, returneras eller byts ut
  • Webbshopens kostnader: 2,23 €. Népra betalar en tredje part för att kunna erbjuda säkra betalningar i webbshopen. Kostnaderna består av en fast månadsavgift samt provision för betalningssätt
  • Företagets andel: 30,35 €. Kostnader för webbshop, IT, löner, produktutveckling, marknadsföring, vinst samt företagets skatter och försäkringar
  • Välgörenhet: 0,5 €. För varje såld produkt doneras 0,5 euro till välgörenhet
  • Mervärdesskatt: 14,71 €