Ekonomi

Hur går det för kvartersaffärerna? En ny tjänst löser problemen på nätet
Små kvartersaffärer försvinner knappast helt, men hur ser framtiden ut?

Hur går det för kvartersaffärerna? En ny tjänst löser problemen på nätet

Bra betjäning är kvartersaffärens trumfkort – men utan en nätbutik kan det vara svårt att klara sig.

| |

Nätbutik, samarbete och marknadsföring. Det är de viktigaste bitarna för framgångsrika kvartersaffärer.

De traditionella kvartersaffärernas livsrum begränsas av köpcenter och affärskedjor som byggs allt närmare innerstaden. Också näthandeln krymper försäljningen ifall företaget inte tar sig ut på nätet – precis som kunderna.

En nätbutik erbjuder också mindre affärer en möjlighet att få mer försäljning. Samtidigt minskar det på betydelsen av affärens läge, påminner Tuomas Santasalo som har forskat i detaljhandel i över 30 år.

– Nätbutiken är inte någon enskild grej utan också en försäljningskanal, betonar han.

En nätbutik och en kvartersaffär kompletterar och stöder varandra. Santasalo uppmanar företagen att locka nätköparna också till affären där man kan satsa på personlig service och i bästa fall sälja ännu mer.

– Företagen borde förstå att man inte kan verka på marknaden om man inte satsar på sin existens. När antalet affärer minskar borde man marknadsföra tjänster vid sidan om produkter.

Santasalo arbetar som expert på handel i planerings- och konsultbolaget WSP Finland och har fördjupat sig i framförallt betydelsen av läget. Hans råd lyder: ha en affär på samma ställe som andra affärer. I en idealsituation omringas affären av andra bra affärer och tjänster som lockar kunder till sig.

Kvartersaffärerna på ett ställe

Sajten Kivijalka.net erbjuder en lösning för företagare. Sajten samlar ihop kvartersaffärer runt om i Finland. I första hand erbjuder den synlighet och en gemensam marknadsföringskanal för företagen. Köpmännen kan kostnadsfritt lägga till information om det egna företaget.

Planen för i år är att ta en gemensam nätbutiksplattform i bruk, berättar Mia Nygård som är projektansvarig på Kivijalka.net. Då kan köpmännen också sälja sina produkter via sajten.

Det här låter kanske bekant – motsvarande har testats tidigare. Till exempel använde småaffärer i Helsingfors centrum sajten Cityshops.fi redan i början av 2010-talet.

Nygård och hennes team tror att tiden nu är mogen för ett nytt försök. Nätbutikens nödvändighet är ett av de starkaste argumenten.

– Jag tycker mig ha läst att det finns ungefär 90 000 kvartersaffärer i Finland varav bara ungefär tio procent har en nätbutik. Konsumenterna finns ändå i allt högre grad på nätet och i mobilen, påpekar Nygård.

Det finns också en tanke om social gemenskap inom tjänsten. Den sociala biten saknas ofta hos någon som ensam driver en affär, trots att det antagligen finns många andra som kämpar med samma frågor.

– Man kanske inte kan eller har tid för att bygga en ordentlig webbsida. Än mindre har man tid att marknadsföra den. Som enskild affär drunknar man också lätt i massan.

Målsättning: tusen affärer

Till en början siktar man på att få tusen kvartersaffärer med till sajten Kivijalka.net. Enligt Nygård är det en förutsättning för att man ska öppna plattformen. I november 2018 när Nygård intervjuades hade man samlat ihop en tredjedel av detta.

Tjänsten sprids via företagarnätverk och utöver Nygård sprids ordet också av de företagare som valt att gå med. Målsättningen är att hitta sådana företagare och andra samarbetspartners som förespråkar sajten.

Mottagandet hos kvartersaffärernas köpmän har varit engagerat. Sajten har fått tack för den sociala gemenskapen, att den är inhemsk och att någon står på de små affärernas sida.

– Det finns ett uppenbart behov som ingen svarat på tidigare, säger Nygård.

Enligt henne är en nyckel till framgång att man nu lärt sig av tidigare försök. Sajten ska inte bara vara en katalog över företagen – som i värsta fall innehåller föråldrad information. Företagarna förbinder sig till att uppdatera sajten med tre månaders mellanrum.

När man fått ihop tillräckligt många företag ska uppmärksamheten riktas mot kunderna. De behövs för att tjänsten ska kunna bli framgångsrik.

Planen är att täcka underhållet för sajten med intäkter från nätbutiken och andra tilläggstjänster. Visionen på lång sikt är att erbjuda centraliserade kassa- och kontotjänster till kvartersaffärerna.

Närtjänster en räddning?

Nygård tror att små kvartersaffärer finns kvar också i framtiden. Just nu handlar diskussionen om ansvarsfullhet och att kunna erbjuda lokala tjänster.

– När befolkningen åldras ökar behovet för närtjänster, det kan vara räddningen för kvartersaffärerna. Det snackas också mycket om att kvartersaffärerna präglar ett område, något vi borde lyfta fram mycket mer i Finland.

Tuomas Santasalo är på samma linje. Han uppmuntrar företag att själva ta tag i saken, men han efterlyser också bra stadsplanering.

– Vi har betonat att affärslokaler i de nya stadsdelarna måste planläggas så tätt som möjligt, de får inte vara utspridda här och där.

Fakta

Har du en kvartersaffär? Håll koll på följande

En nätbutik kan föra med sig mer försäljning med rätt små utgifter och lite besvär. En nätbutik och en kvartersaffär är också en bra kombination: det lönar sig till exempel att erbjuda en möjlighet för kunderna att plocka upp varorna i affären. En del affärer har också omvandlats mer till show rooms.

Samarbete. Slå ihop krafter får att få styrkan av en grupp. Småföretagare har nödvändigtvis inte möjlighet att lägga stora summor på reklam och marknadsföring. Gemensamma readagar eller marknadsföringskampanjer kan vara ett smart sätt för kvartersaffärerna att skaffa fler kunder tillsammans.

Synlighet. Ett snyggt och intressant skyltfönster väcker uppmärksamhet hos förbipasserande. Satsa på fönstret och överlag på hur det ser ut i affären.

Betjäning är ett av specialaffärens trumfkort, påminner Tuomas Santasalo. Det lönar sig att koppla ihop produkter med tjänster, genom att till exempel erbjuda instruktioner. Det går också att erbjuda tjänster på nätet.

Affärslokal. Välj ditt läge noga. Enligt Santasalo bildar affärerna i till exempel ett köpcenter en helhet som är naturlig att besöka. Affärer som är utspridda längs med gatorna stöder inte varandra på riktigt samma sätt. Därför lönar det sig för små affärer att bilda en helhet, ett sorts ”gatuköpcenter” som lockar kunder.

Försäljningskalkylen visar vad som säljs och till vilket pris

En försäljningskalkyl behövs framförallt när ett företag grundas, men också senare. Kalkylen styr företaget mot en ekonomiskt mer lönsam affärsverksamhet.

Det första företaget misslyckades – för Juha Järvinen var det en lyckträff

Juha Järvinen tog lärdom av sina misstag. Rädslan för att misslyckas stämplar inte längre honom som företagare.