Ekonomi

Kundens konkurs ledde till kreditförluster på över 100 000 euro
Kundens obetalda räkningar kan leda till betalningssvårigheter för det egna företaget.

Kundens konkurs ledde till kreditförluster på över 100 000 euro

Ett stort hål i kassan och en femtedel oanvänd kapacitet blev ett eldprov för Mecras nya ägare. Nu jobbar maskinverkstaden hårt för att klara sig.

| |

En stor kreditförlust kan leda till problem för små och medelstora företag. För Lojoföretaget Mecra som verkar som kontraktstillverkare och underleverantör inom maskinversktadsindustrin kom kundens konkurs som en total överraskning.

Samarbetet hade inletts under 2017 och fortsatt i bra takt under 2018. Årets första parti blev klart och kunden fick en faktura med 45 dagars betalningstid.

Veckorna gick och inga pengar syntes till. Kunden hade alltid någon förklaring redo och lovade snart betala fakturan.

– Vi hann jobba i tre månader tills de första fakturorna varit obetalda så länge att jag pausade arbetet, berättar Mecras vd Tuomas Patanen.

Han ställde allt hårdare krav på en betalningsplan och i juni tog tålamodet slut. Då meddelade Patanen att han inte vill höra en enda förklaring till.

– Som svar fick jag ett meddelande om att tingsrätten mottagit kundens ansökan om konkurs.

Outnyttjad kapacitet

Kunden borde sammanlagt ha betalat långt över 100 000 euro som Mecra var tvungen att bokföra som en kreditförlust. I slutet av artikeln hittar du tips för att undvika kreditförluster.

– Det blev ett hårt slag mot oss, sammanfattar Patanen.

Och det var inte det enda problemet. Mecra hade använt sig av factoring-finansiering via ett finansieringsbolag och hade alltså fått kredit för de obetalda fakturorna. När det inte gick att kräva fordringarna från kunden började finansbolaget kräva sina pengar tillbaka. Detta ledde till en räkning på 60 000 euro för maskinverkstaden.

Situationen förvärrades också av att två av företagets maskiner, alltså 20 procent av företagets kapacitet, stod oanvända. Det var tänkt att de skulle snurra på för fullt ända till slutet av året.

Företaget hade investerat en märkbar summa i maskinerna och hade månatliga räkningar på flera tusen euro.

Prissättning under lupp

Patanen fick inte den lättaste starten som ny ägare för Mecra. Maskinverkstaden hade varit verksam i tjugo år när han i årsskiftet 2016–2017 köpte den av den tidigare företagaren som gick i pension. Vid köptillfället levde verkstaden i en mindre aktiv fas.

Bland annat prissättningen hamnade under lupp.

– Jag förundrades över att alla jobbade på som galningar och ändå räckte pengarna inte till.

Då framgick det att arbetet hade sålts för ett alltför lågt pris. Vissa arbeten täckte knappt de anställdas löner. Alla andra utgifter, maskiner inräknat, var verkstaden tvungen att betala själv för.

– De värsta var de fall som vi själva betalade 1000 euro för att få göra. Då hade vi 30 sådana beställningar för större jobb.

Under hösten 2017 diskuterade Patanen med alla större kunder. Han berättade om tillverkningskostnaderna och sa att företaget inte kan arbeta med förlust. En del av kunderna förstod situationen, andra inte.

Samtidigt började företaget leta efter nya kunder för att hitta arbeten som gav bättre utdelning.

Fördröjda betalningar orsakade besvär

När Patanen under sommaren 2018 insåg att kreditförlusterna höll på att bli helt orimliga försökte han få finansiering från banken – med dåliga resultat.

– Jag bestämde då att vi försöker klara oss själva. Personligen investerade jag allt jag kunde. På det här sättet kunde vi släcka de värsta bränderna.

Kreditförlusten har ändå lett till ett stort hål i företagets kassa. På grund av kassakrisen har Mecra haft betalningssvårigheter och de fortsätter fortfarande.

Patanen berättade genast öppet om situationen för leverantörer och övriga kunder. Också personalen vet hela tiden vad som är på gång – allt för att slippa ryktesspridning.

– Det är viktigt att vara öppen gentemot kritiska leverantörer och andra intressentgrupper. På det sättet kan man köpa mer tid. De flesta förstår situationen och det går att förhandla kring betalningarna, så länge diskussionen sker före förfallodatum, säger Patanen.

Företaget har också erbjudit rabatter och kortare betalningstider på 30 dagar för vissa kunder. För nya kunder är betalningsvillkoret 14 dagar så att pengarna ska rotera snabbare.

Arbetet bär frukt

Under 2017 var Mecras omsättning ungefär 1,4 miljoner euro och företaget gjorde en förlust på ungefär 50 000 euro. Då påverkades resultatet av investeringar i nya maskiner och verktyg. Liknande investeringar hade inte gjorts på åratal.

Efter allt som hänt blev siffrorna för 2018 katastrofala.

Företaget har sammanjämkat med personalen och gjort pensionsregleringar. Å andra sidan har man också jobbat hårt för att skaffa nya kunder. Ett halvår efter krisen började arbetet bära frukt i form av offertförfrågningar och beställningar.

Enligt Patanen ser beställningarna för 2019 okej ut. Arbetet fortsätter med ett flertal kunder och en del har till och med valt att beställa mer när de hört om svårigheterna. Det är Patanen tacksam för. Också det allmänna marknadsläget är på företagets sida.

En företagssanering väntar

Trots allt detta ser det ut som om Mecra måste ansöka om företagssanering för att få situationen under kontroll.

– Förfarandet är ekonomiskt tungt och fördröjer vissa tillväxtplaner. Men det viktigaste är att säkerställa att verksamheten fortsätter och att arbetsplatserna består, säger Patanen.

Han erkänner att året har varit psykiskt tungt. Det har varit ett bevis på att man inte kan förbereda sig på allt, hur försiktig man än är.

– Det är hälsosamt att vara lite paranoid, men man måste kunna lita på det kunderna säger. Vi tog en risk som inte realiserades. Om man aldrig tar risker kan man inte heller uppnå något.

Fakta

Så här undviker du kreditförluster

Känn dina kunder. Åtminstone i affärer med andra företag lönar det sig att kontrollera den nya kundens bakgrund eller kanske till och med kontrollera kredituppgifterna. Lita inte på att situationen är bra också om ett år. Följ kontinuerligt upp långvariga kunders betalningsförmåga.

Kräv betalning eller en del av den på förhand om möjligt. Använd dig till exempel av handpenning, förskott eller fakturering enligt färdighetsgrad samt säkerheter. I konsumenthandel är försäljarens risk mindre då till exempel ett nätuppköp betalas genast och inte på faktura efter att varan skickats.

Definiera en kreditgräns för företagskunder, alltså en maximisumma för hur mycket du kan sälja på kredit till företaget. En viss eurogräns är ofta en bra lösning. Försäkra dig om att alla som deltar i försäljningen har koll på kreditgränsen och följer den.

Håll koll på din egen fakturering. Fakturera kunder regelbundet. Låt inte heller öppna räkningar stå obetalda i flera månader. Följ med och se till att pengarna kommer in på kontot.

Ta hand om indrivningen. Det lönar sig att kolla upp obetalda fakturor ganska fort efter att förfallodagen gått. Att ringa upp en kund kan fungera bättre än att höra av sig via ett brev. Om inte heller det hjälper kan det löna sig att låta en professionell inkasseringsbyrå ta över, speciellt om det handlar om en stor summa.

Marjut Juvonen, teamchef för bokföringsteamet på Azets Insight i Lahtis, har intervjuats för tipsen.

Tillväxt en utmaning för kassan – försäljningsföretag lärde sig att prissätta

För billiga priser hotade Nordic Sales Crew:s verksamhet. Företaget har varit tvunget att få mer effektivitet i rekryteringen.

Trots två konkurser fortsätter känd dokumentärfilmare med nytt företag

Innehållet blev fallet för Michael Francks förra företag men det är också innehållet som fick honom att börja om från början än en gång.

Tillväxtföretag rasade över en natt – hur ska man komma över det?

Som företagare går det aldrig att vara helt förberedd. Det fick Micke Paqvalén lära sig när Kioskeds omsättning och hans egen hälsa störtdök.

4 frågor om kreditförluster och hur man kan undvika dem

Redan en stor kreditförlust försvagar företagets lönsamhet. Som företagare är det viktigt att ta hand om faktureringen och indrivning av fordringar.

Det första företaget misslyckades – för Juha Järvinen var det en lyckträff

Juha Järvinen tog lärdom av sina misstag. Rädslan för att misslyckas stämplar inte längre honom som företagare.

Ladda mer