Ekonomi

Att utveckla en affärsidé från teori till praktik kräver flera års arbete: ”Vi är jättestolta om vi kan ändra kulturen till mer hållbar”
För Spark Sustainability handlar affärsidén om att hjälpa människor att minska sina utsläpp. ”Jag är mer intresserad av att prata hur mycket utsläpp vi minskat, än hur mycket pengar vi tjänat”, säger vd Amanda Rejström.

Att utveckla en affärsidé från teori till praktik kräver flera års arbete: ”Vi är jättestolta om vi kan ändra kulturen till mer hållbar”

Klimatmedvetenhet är en megatrend just nu – också Spark Sustainabilitys affärsidé bygger på den trenden. Företagets vision har varit tydlig ända sedan start, men vad har utvecklingen av en vision till affärsverksamhet krävt?

| |

En affärsidé, eller en tanke på en affärsidé, kan finnas länge innan idén förverkligas. Så gick det för Amanda Rejström, vd och största ägare på Spark Sustainability.

Redan 2012 tänkte hon att det behövs information om vilka vardagsval som är bra för klimatet, men det är först i år som hennes affärsidé tagit fart i formen av en mobilapplikation.

Spark Sustainability har ända sedan start tänkt att de ska bygga en app, men de ville inte rusa in i det.

– Vi har testat säkert tio olika grejer och provat oss fram. Det blev nästan en två års period av testande: vad vill marknaden och företagen ha? Vi ville testa innan vi lyfter funding, förklarar Rejström.

Om de hade lyft pengar tidigare hade en stor del gått åt till att hitta en fungerande affärsmodell, nu kan pengarna användas för att finansiera tillväxten.

Allt började med en blogg, ett Instagramkonto och en enkel räknare där var och en kan räkna ut sitt personliga koldioxidavtryck.

Grundarna har medvetet valt att inte skynda på utvecklingsarbetet, utan undersökt olika möjligheter. Spark Sustainability har bland annat deltagit i en accelerator vid Helsinki Think Company och också testat klimatcoaching och utbildning av företag.

Trots att magkänslan om en app visade sig vara rätt, säger Rejström att de nu har mycket bättre förutsättningar för att bygga rätt sorts app.

– Businessmodellen bygger på att sammanföra användarna med sådana företag som erbjuder produkter eller tjänster som minskar på användarens utsläpp, förklarar Rejström.

Affärsidé bygger på grön konsumtion

Rejström har själv studerat energiteknik på Aalto och jobbat som forskarassistent på VTT – något som öppnade hennes ögon.

– Jag konstaterade att vi har teknologin och pengarna för att nå koldioxidneutralitet. I motsats till vad folk tror så är det möjligt, säger Rejström.

Den insikten låg som grund för Spark Sustainability som grundades 2017. Det allmänna intresset för klimatfrågor är stort, men de flesta människor vet inte vad de kan göra för att kunna dra sitt strå till stacken – det vill bolaget råda bot på.

Företag: Spark Sustainability
Bransch: IT
Grundat: 2017
Antal anställda: 4

Affärsidén bygger på teorin om att människor vill konsumera mer grönt och att det finns gröna företag som vill växa.

– Med tiden har det blivit klart att det finns ett businesscase här, säger Rejström.

Bra med konkurrens

Spark Sustainability är inte heller ensam på klimatmarknaden.

– Det har kommit mycket appar, spel och räknare för olika kundsegment. Det är bra att det finns olika, det betyder att det är en grej och konsumenten kan välja den bästa för sig själv.

Eftersom Spark Sustainabilitys modell bygger på att sammanföra kunder och tjänster skiljer sig deras app från konkurrenterna.

– Vi ger inte bara tips om att du ska cykla till jobbet, utan går djupare och frågar varför du inte cyklar? Kanske beror det på att cykelkedjan är sönder och då kan vi tipsa om en reparatör, förklarar Rejström.

I dagens läge finns det inte brist på information om hur man kan göra bättre val för klimatet.

– Men vad är bättre? Vi vill vara så konkreta som möjligt.

Appen lanserades i januari och arbetet med den kom bra igång, men nu har allt stannat av på grund av coronapandemin.

– Det har inte riktigt varit läge att boosta den när alla företag funderar på hur de ska överleva. Men beställningen finns kvar efter corona, så nu gäller det att se till att ha kassa så vi klarar oss över krisen, säger Rejström.

Företag betalar månadsavgift för synlighet

Hittills har Spark Sustainability testat med fem pilotföretag i Helsingfors för att se vad som fungerar och vad som kunde göras bättre, men målet är att appen ska spridas till hela Norden och omfatta allt från lokala sömmerskor till multinationella elbolag.

Det kommer ändå att ta sin tid eftersom arbetet med att hitta nya företag inte går att automatisera.

– Det handlar om trovärdighet och det är också där vår expertis kommer in. Vi vill vara säkra på att de företag vi tipsar om faktiskt kommer att minska konsumentens utsläpp.

De företag som är med betalar en månatlig summa för att få synlighet i appen. Bolagets grundare hoppas att de företag som är med kommer att tipsa sina existerande kunder om applikationen och att också konsumenter nominerar företag.

Planen är att anställa människor i hela Norden för att ta hand om försäljningen på den lokala marknaden.

– Innan corona såg det ut att vi gör break even år tre, nu ser det ut att bli år fyra, säger Rejström.

Enligt henne måste appen omfatta flera hundra företag innan den bli lönsam, men mest glad är hon över att äntligen vara igång.

– Det känns superspännande att vi äntligen är i den fasen att vi får testa och lära oss av kunderna vad som fungerar och vad som krävs av oss för att det ska fungera. Vi är jättestolta om vi kan vara med och ändra kulturen till mer hållbar, säger Rejström.

Fakta

Tre tips för att slipa affärsidén

Tålamod. Spark Sustainability har jobbat i 2,5 år för att hitta exakt rätt affärsmodell. ”Nu är jag 100 procent övertygad om att vi bygger rätt app tack vare den information som vi samlat på vägen. Jag är ändå förvånad över hur länge det tog.”

Kill your darlings. Man kan ha en idé om hur en tjänst eller produkt ska vara, men det är viktigare att fråga kunderna och användarna vad de vill ha, än att blint lita på sin egen idé. Samla in data och ställ frågor för att hitta rätt. Fråga också dig själv varför du valt att göra detta.

Vad är visionen? Våga stå på dig och håll fast vid din vision. Rejström har själv under de senaste åren fått många förslag på vad Spark Sustainability kunde syssla med. ”Visst skulle vi göra pengar på det, men det känns som att sälja själen.” Om inte businessmodellen är knuten till din vision är det en helt annan business än den du tänkt dig.

Tipsen baserar sig på intervjun med Amanda Rejström.

Exporterar vatten och har fotfäste på inhemska marknaden: Finn Spring vill skapa starka varumärken

Ett bra varumärke bygger på en bra produkt, rätt formgivning samt äkthet. Finn Spring började med export men under de senaste åren har företaget gjort ett genombrott också i Finland.

Från en liten startup till större organisation – målet är att tredubbla omsättningen

Från privatkunder till B2B-försäljning, dotterbolag i Åbo och en intern utbildning för servitörerna. Bemanningsbolaget CaterMate siktar på hård tillväxt.

Efterfrågan på munskydd ledde till oväntad tillväxt: Över 50 nya anställda och en omsättning som minst fördubblas i år

I februari funderade Filterpak på att börja tillverka munskydd men konstaterade att det var för sent att ge sig in i konkurrensen. Nu tillverkas munskydd dygnet runt.


Omdefinierad strategi ledde till framgång värd flera miljoner: företaget började säga ja i stället för nej

Under 2019 gjorde Moomin Characters en vinst på över 10 miljoner euro. Målet är att fortsätta växa, men att göra det på Mumins och Tove Janssons villkor.

5 fakta om IPR-rättigheter – gör inte gratisjobb som konkurrenten kan dra nytta av, se till att skydda din ensamrätt

Är någon annan än du intresserad av ditt företags varumärke eller produkter? Är svaret ja? Då är dina IPR-rättigheter förhoppningsvis uppdaterade. Läs mer i artikeln!

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Ladda mer