Företagarens kompetens

24-årigt par flyttade ut till landet: ”Utan stödet av våra nätverk skulle det inte vara möjligt”
Oscar Gräsbeck och Ida Söderström vill väcka Kansjerf gård till liv. De erbjuder allt från residensplatser för konstnärer till full service för företagsgrupper.

24-årigt par flyttade ut till landet: ”Utan stödet av våra nätverk skulle det inte vara möjligt”

Kansjerf gård har gått från en generation till annan i över 200 år. Det unga paret som nu tagit över vill väcka gården till liv med ny affärsverksamhet.

|

Att hitta rätt affärsmodell kan ta länge. Det vet Oscar Gräsbeck och Ida Söderström som håller på att utveckla en kulturgård på Gräsbecks familjegård i Bromarv.

Det unga paret, båda 24 år, har redan i sex års tid åkt så gott som varje vecka ut till gården och långsamt restaurerat den. I fjol fattade de beslutet att flytta från Helsingfors och satsa fullt ut, eftersom de alltid har drömt om en annorlunda livsstil och att få vara i nära kontakt med naturen.

Så när valet stod mellan att sälja familjegården eller att ta över den var det sist och slutligen ett lätt beslut – Gräsbeck är den åttonde generationen på Kansjerf gård där hans familj huserat sedan 1811.

– Men med den omsättning vi haft skulle det inte ha burit på lång sikt om vi inte får en ny business hit, så vi började fundera på vad vi kan göra med det här huset? säger Gräsbeck.

De nya gårdsägarna har stora visioner. Kansjerf gård ska bli en kulturgård som lockar till sig konstnärer och artister, men också mindre företagsgrupper som vill komma bort från Helsingfors till Västra Nyland för ett dygn.

Företag: Kansjerf Group Oy
Bransch: Kultur, wellbeing, turism och resande
Grundat: 2016 (kulturgården grundades 2019)
Antal anställda: 3

Att paret själv flyttat ut till Bromarv är en stor fördel.

– Nu träffar vi de lokala samarbetsparterna och kan planera och schemalägga på ett annat sätt än när vi bara sticker oss in, säger Söderström.

Nätverk stort stöd

Själva konceptutvecklingen började med en helg förra hösten då Gräsbeck och Söderström bjöd in kulturmänniskor och möjliga framtida samarbetspartners för en brainstorminghelg.

– Då fick vi konkretiserat det vi bollat med Oscar och funderat på länge. Idén har mognat i sex år, säger Söderström.

Fastän grundidén är rätt tydlig anser båda att det är viktigt att diskutera med erfarna människor som med både kritiskt och öppet sinne kan komma med idéer för vad Kansjerf gård kan göra.

– Utan stödet av våra nätverk skulle det inte vara möjligt. Det är kulturmänniskor, finansiärer och vänner, säger Gräsbeck.

Under hela resans gång har Söderström och Gräsbeck vänt sig till andra.

– Största orsaken till att den här företagsformen tog form var att vi träffade rätt människor på vägen och har byggt en community runt oss, säger Söderström.

Evenemang, jordbruk och kultur

På Kansjerf gård sker utöver kulturverksamheten också traditionellt jord- och skogsbruk. Gården har tidigare haft 30 anställda och paret vill se att gården vaknar till liv igen.

Från och med juni kommer Gräsbeck helt och hållet att ta över gårdens verksamheten efter sin far.

– Vi driver jordbruk men köper maskinarbetet, detta möjliggör en större avkastning. Vi hade tidigare egna anställda och egna maskiner men det var mitt beslut att sälja bort dem. Återbetalningstiden för nya maskiner hade i vårt fall varit 102 år, säger Gräsbeck.

De senaste 40 åren har gården inte haft några djur, men kommer att ha det igen. Kansjerf har en lång tradition av bland annat Ayshire-kor och hästar.

För tillfället pågår en omfattande renovering av gården som krävt stora investeringar.

– Det svåra är att prioritera. Vad måste vi sköta nu, vad kan vi skjuta upp ett eller tre år framåt? Det kräver noggrann planering, säger Gräsbeck.

Kansjerf Group är åtskilt från gårdens lant- och skogsbruk så mycket handlar om att bestämma vilken entitet som står för vilken kostnad – eller vilken verksamhet som betalar för vilken investering.

Bollar idéer varje dag

Nu när paret står inför mycket arbete och utveckling på gården har de nytta av all tidigare arbetserfarenhet. De har bland annat haft en matcykel och catering.

Sedan 2016 driver Gräsbeck också F&G Music som bland annat ordnar livemusik och event management. Det bolaget är en del av Kansjerf Group, men en skild enhet.

– Det skulle ha blivit så mycket byråkrati med två bolag. Det är bland annat lättare att få finansiering till ett existerande bolag, resonerar Gräsbeck.

I sommar ska de också grunda en förening för att kunna ansöka om understöd från stiftelser och fonder för att kunna erbjuda residensplatser för konstnärer. Överlag kommer verksamheten på gården att vara under konstant utveckling och anpassas enligt kundernas behov.

– Vi bollar med Oscar hela tiden, det blir klarare dag för dag vad vi ska göra, säger Söderström.

För tillfället finns det plats för fjorton övernattande gäster. En första yogaretreat ordnades redan i början av mars och målet är att öppna gården till allmänheten i augusti.

Trots det rådande coronaläget är paret hoppfullt – verksamheten ska förhoppningsvis köras igång till hösten. Däremot kan de inte bjuda in fler testgrupper för att utveckla konceptet, utan får lita på sin egen intuition och det arbete de redan hunnit göra.

– Det kräver en viss uthållighet att hitta rätt. Vi testar och räknar efteråt hurdan avkastning och feedback vi får. Det skulle så klart vara roligt att genast hitta bästa lösningen, säger Gräsbeck.

Fakta

Fyra tips för att hitta din egen vision

Benchmarka och bolla med andra. Var i kontakt med människor i samma bransch (och också andra branscher) för att bolla idéer.

Var modig och våga fråga. Söderström och Gräsbeck säger att de själva ännu är så unga att de haft mycket nytta av att prata med mer erfarna människor. Ta reda på vad som saknas till exempel regionalt eller inom din bransch – en stor del av konceptarbetet är att uppfylla kundens och intressenters önskemål.

Ha tålamod. Det här är parets tredje egna företagskoncept och med åren har de märkt att det krävs tålamod. ”Det första bolaget började dra på riktigt efter två år, alltså när vi redan hunnit sälja verksamheten vidare. Ibland kan de allra mest lönsamma idéerna och tjänsterna vara sådana som man inte alls ens tänkt sig till en början.”

Hitta rätt berättelse. Vilken story berättar du för dina kunder? Hur ska du väcka intresse? På Kansjerf gård bygger berättelsen på släktens historia, green care och välbefinnande, som man arbetat med på gården ända sedan början av 1900-talet.

Tipsen baserar sig på intervjun med Oscar Gräsbeck och Ida Söderström.

Ung företagare litar på sin expertis men vill konstant utvecklas: ”Jag kommer aldrig mer att jobba för någon annan”

Marknadsföringsvideor och sociala medier är så naturligt för 18-åriga Nooah Riijärvi att han valde att grunda ett eget företag som erbjuder dessa tjänster.

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Kunder ställer högre krav: hållbarhet allt viktigare faktor i import

Eget behov ledde till att Kaffecentralen började importera kaffe. Lättast är det att importera inom EU.

Samarbete kring matsvinn ledde till ny produkt: inhemsk tomatsås vill tävla med italienska såser

Efter lång produktutveckling blir svinntomater från Närpes Grönsaker inhemsk tomatsås hos Jävla Sås Bolag.

Företagarens överlevnadstest: hur klara sig igenom de första kritiska åren?

Byggföretagare Jonas Lundvall har inte lagt en enda euro på marknadsföring, men har ändå mer jobb än han hinner med.

Andelslag blir vanliga igen – små företagare blir en del av en större helhet

I andelslag letar företagare efter mångsidighet och möjligheter för den egna verksamheten.

Är affärsidén bra? Nytt företag ger chansen att testa

Studerande på Hanken vill uppmuntra andra studerande att testa företagsidéer riskfritt. Springboard ska fungera som en språngbräda för nya företag.

Ladda mer