Företagarens kompetens

Företagsidé mognade till affärsverksamhet: Vi bestämde oss för att pröva våra vingar

Företagsidé mognade till affärsverksamhet: Vi bestämde oss för att pröva våra vingar

Grundarna för komposittillverkaren Balrog såg potential i produkten som de hade utvecklat. Därför valde de att ta idén vidare till ett eget företag.

| |

Efter tre års funderingar valde Bernt Mattbäck och affärspartnern Alexander Törnfeldt att starta eget inom komposittillverkning. De jobbade då på samma företag.

– Vi insåg att vi inte kommer att utvecklas mer på det företaget och att vi inte är ungdomar längre. Om vi försöker har vi åtminstone försökt, berättar Mattbäck om hur de resonerade.

Funderingarna om ett eget företag föddes när Mattbäck och Törnfeldt tog fram en specialprodukt för företaget de jobbade på.

– Vi såg en större potential för produkterna och efter många om och men bestämde vi oss för att pröva våra vingar, berättar Mattbäck.

Produkten, en i-balk i kolfiber är i sig inget nytt, utan tillverkningssättet var det nya. Än i dag är i-balken ett ben som företaget Balrog Oy Ab står på.

Hittills har Balrog jobbat främst mot båtindustrin.

– Men det är en mycket konjunkturkänslig bransch så vi måste hitta något utanför båtbranschen för att klara av sämre tider. På grund av världshändelserna är det en kamp för överlevnad hela tiden, säger Mattbäck.

Tydlig vision ända från start

Balrogs verksamhet kom i gång 2018 tack vare ett banklån och en tydlig vision: företaget handlar om att kunna utveckla nya produkter och tjäna sitt levebröd via det.

– Vi gillar att utveckla och ta fram nytt. Vi strävar inte efter att bli jättestora, men kanske i framtiden ha några anställda så att vi kan sätta mer tid på utveckling, säger Mattbäck.

Företag: Balrog Oy Ab
Bransch: Komposittillverkning
Grundat: 2018
Omsättning: 156 000 euro (2019)
Resultat: 6000 euro (2019)
Antal anställda: 2

I startfasen bad han och Törnfeldt också en erfaren företagare att komma med i företaget. Tanken var att han skulle bjuda på expertis och hjälp med företagstekniska frågor. Nu med facit på hand vet Mattbäck att de hade klarat sig utan den hjälpen.

– Att vara företagare är inte så svårt som jag hade fantiserat, vi skulle ha klarat av det. Men jag ångrar inte att vi tog in den tredje delägaren eftersom han har varit till stor nytta. Men kanske självförtroendet inte var så bra i början som det kunde ha varit, funderar Mattbäck.

Än så länge vill Balrog skynda långsamt. Det betyder att de bygger och utvecklar företaget ett steg i taget.

– Vi brukar skämtsamt säga att vi är jättebra på det vi gör, men förstår inte att berätta det för någon. Vi växer långsamt via djungeltelegrafen.

Mattbäck säger ändå att de borde ta in extern hjälp för att ta hand om akilleshälen marknadsföring.

Ständig utveckling

Balrogs två första år har gått över förväntan och Mattbäck har lärt sig mycket. Bland annat vikten av en bra bokförare och att man alltid måste komma ihåg att lyssna på kunden.

– Om man gör specialprojekt för kunder som har vissa önskemål måste man acceptera kraven fastän man själv skulle göra på ett annat sätt, säger Mattbäck.Bernt Mattbäck, Balrog

Med hjälp av nya maskinanskaffningar, till exempel en ultraljudsmaskin för kvalitetskontroll, försöker Balrog bredda sin marknad. Via influenser från utlandet försöker de också göra sådant som andra inte gör i Finland och den vägen hitta sin egen nisch.

– Vi har utvecklat de olika områdena vartefter att vi lärt oss nya saker. Det innebär att vi kan göra mer komplexa saker i dag än vad vi kunde göra när vi började.

Mattbäck berättar att partnern Törnfeldt brukar säga att “to not go forward is going backwards”.

– Vi har bland annat tagit på oss projekt som vi inte varit helt hundra procent säkra på att vi klarar av. Sedan måste man ju försöka klara av det. Då blir det en sorts utveckling när man utmanar sig själv, säger Mattbäck.

Vill hitta fler ben att stå på

Eftersom Balrog är ett produktionsinriktat företag har många av utmaningarna handlat om själva produktionen. Men tack vare att Mattbäck och Törnfeldt känt varandra i trettio år vet de hur den andra fungerar och kan sporra varandra.

– Vi bollar problem tills vi kommer på en lösning. Ibland måste vi kompromissa och diskutera oss fram till en lösning, men hittills har det fungerat, säger Mattbäck.

Precis som många andra företag har också Balrog påverkats av coronapandemin – men först under senhösten 2020. En stor nedgång på orderingång har ytterligare ökat behovet för att bredda företagets verksamhet och hitta fler ben att stå på.

– Vi har ett projekt på gång med en biltillverkare men vet inte ännu när eller om det bli av, berättar Mattbäck.

Balrog har också investerat i en ny maskin som ger en ny typ av ytbehandling.

– För ett halvår sedan hade vi inte en aning om att det fanns en sådan. Men det handlar om att förnya sig och hitta nya produkter och produktionsmetoder – och den vägen hitta nya kunder, säger Mattbäck.

Fakta

5 tips för att komma igång med ett företag

Banklån & investeringsstöd. Om man inte behöver göra jättestora investeringar i början kommer man långt med ett banklån som ofta är rätt lätt att fixa. Kolla också upp NTM-centralens investeringsstöd.

Nyföretagarcentraler. Balrog har fått hjälp från Concordia i Jakobstad och rekommenderar andra att se sig om efter liknande hjälp.

Hyr in arbetskraft. I början kan det vara riskfyllt att anställa, men genom att hyra in arbetskraft kan man öka produktionskapaciteten för en kortare tidsperiod.

Våga investera i bra maskiner. Snåla inte med maskininvesteringarna, utan våga satsa på de maskiner som verkligen är värdefulla i företaget. “Man får vad man betalar för.”

Bestäm hur mycket du vill jobba. För Bernt Mattbäck var det självklart ända från start att han inte ska satsa all sin vakna tid på företaget. Formulera tydligt för dig själv hur mycket du vill jobba.

Tipsen baserar sig på intervjun med Bernt Mattbäck.

24-årigt par flyttade ut till landet: ”Utan stödet av våra nätverk skulle det inte vara möjligt”

Kansjerf gård har gått från en generation till annan i över 200 år. Det unga paret som nu tagit över vill väcka gården till liv med ny affärsverksamhet.

Att utveckla en affärsidé från teori till praktik kräver flera års arbete: ”Vi är jättestolta om vi kan ändra kulturen till mer hållbar”

Klimatmedvetenhet är en megatrend just nu – också Spark Sustainabilitys affärsidé bygger på den trenden. Företagets vision har varit tydlig ända sedan start, men vad har utvecklingen av en vision till affärsverksamhet krävt?

Ung företagare litar på sin expertis men vill konstant utvecklas: ”Jag kommer aldrig mer att jobba för någon annan”

Marknadsföringsvideor och sociala medier är så naturligt för 18-åriga Nooah Riijärvi att han valde att grunda ett eget företag som erbjuder dessa tjänster.

Föregångare inom e-handel: man får inte glömma kundkontakten trots att försäljningen sker på webben

För Dermoshop är webben en viktig försäljningskanal, men bra produkter och nöjda kunder är det viktigaste.

Killarna som blev företagare som 16-åringar vet hur man lyckas med sälj

Tygväskor till den egna gymnasieskolan blev startskottet för Pals. Två unga kompisar driver nu ett företag med en omsättning på drygt 300 000 euro.

Hur går det för kvartersaffärerna? En ny tjänst löser problemen på nätet

Bra betjäning är kvartersaffärens trumfkort – men utan en nätbutik kan det vara svårt att klara sig.

Kundens konkurs ledde till kreditförluster på över 100 000 euro

Ett stort hål i kassan och en femtedel oanvänd kapacitet blev ett eldprov för Mecras nya ägare. Nu jobbar maskinverkstaden hårt för att klara sig.

Friluftslivsfirma förnyade sin marknadsföring: Det gubbiga varumärket byttes ut till smatter och humor

I familjeföretaget Finn-Savotta är man inte rädda för att väcka känslor med marknadsföringen – trots att en del av kunderna är myndigheter.

Ladda mer