Företagarens kompetens

Ung företagare litar på sin expertis men vill konstant utvecklas: ”Jag kommer aldrig mer att jobba för någon annan”
För 18-åriga Nooah Riijärvi är det viktigt att företagen som han gör marknadsföring och sociala medier för har hållbara värderingar.

Ung företagare litar på sin expertis men vill konstant utvecklas: ”Jag kommer aldrig mer att jobba för någon annan”

Marknadsföringsvideor och sociala medier är så naturligt för 18-åriga Nooah Riijärvi att han valde att grunda ett eget företag som erbjuder dessa tjänster.

|

Att starta företag som ung är ett sätt att omvandla ett intresse till ett jobb. Så gick det för Nooah Riijärvi som är hemma från Raseborg men nu bor i Schweiz största delen av året.

Efter att han fyllt 18 år grundade han sitt företag Riijärvi Media som hjälper företag med sociala medier och varumärkesutveckling.

För hans del var det så att affärsidén kom till honom efter flera års arbete med videor – han behövde inte själv kämpa för att hitta rätt idé.

Har lärt sig sociala medier

”Efter att jag hade gjort film och foto i tre år märkte jag att jag hade blivit ganska bra på det och att människor ville betala för det jag gör.

Jag går sista året i privatskola i Schweiz, men mer än 90 procent av mina kunder finns i Raseborg, så varje lov och under somrarna åker jag till Finland. I vår ska jag också ta en extra vecka lov för att vara med i en produktion till en av mina kunder och hjälpa till med filmandet.

Namn: Nooah Riijärvi
Ålder: 18
Bor: i Raseborg och i Basel i Schweiz
Motto som företagare: Vara innovativ och hela tiden tänka framåt.

Skolan stöder mig och tycker att det är bra att jag gör det här. Men jag ska naturligtvis sköta om skolan, det vill både de och jag.

Efter gymnasiet är jag inte så intresserad av att studera vidare. Jag vill så klart bli bättre och få mer information, men jag vill hellre studera för mig själv.

De två senaste åren har jag förstått hur man gör pengar på sociala medier – eller hur man ska använda sociala medier för att göra pengar. Jag ger mina kunder tips om hur de skulle kunna få fler ögon på sig, jag är med i hela processen.”

Vill inte jobba för någon annan

”I slutet av 2019 fick jag mina första kunder, jag jobbar med sociala medier och branding. Mina kunder är bland annat inom turistbranschen.

Det blir mycket reaktioner på min ålder. På sociala medier har jag fått höra saker som att ”vad tror du att du gör som inte har gått i någon businesskola och startar företag” men jag lyssnar inte på dem.

Så klart det finns tvivel om min expertis är tillräcklig, men alla kunder som jag suttit ner med har varit otroligt glada efteråt. Jag vet själv hur bra jag är.

Jag tror inte att åldern spelar någon roll, jag har jobbat hårt och lärt mig de här sakerna. Allt tvivel ger mig bara mer energi.

Många tycker också att det är positivt och coolt att jag är ung. Mentorer har hjälpt mig vidare. Dem har jag hittat via sociala medier samt kompisar och familj.

Redan som barn blev jag intresserad av olika saker och hade idéer och försökte alltid hitta något att sälja. Jag jobbade en sommar i en glasskiosk och efter den sommaren sa jag till en kompis att jag aldrig mer kommer att jobba för någon annan. Jag älskar att vara fri.

Nu jobbar jag många fler timmar än på glasskiosken men jag är lyckligare och det ger mig mer.”

Jobbar med andra

”Jag vill expandera mitt företag och jobbar på att bli känd i södra Finland. Nu har jag mina kontakter som jag outsourcar till men jag vill absolut anställa folk senare. Just nu har jag till exempel ett frilanskontrakt med min kompis som är otroligt bra på design.

Jag skulle inte kunna göra något utan människorna runtomkring mig och håller på att skapa det rätta teamet som kan växa med mig.

Jag vill använda mitt medieföretag till att bygga upp andra företag som jag vill starta. Nu är jag enskild näringsidkare men ska redan i år ändra bolagsform till aktiebolag.

Vi lever i en kreativ värld som ständigt utvecklas. Det har jag pratat mycket om med mina kunder – det är innovate or die. Det finns otroligt mycket exempel på företag som gått i konkurs för att de inte har innoverat.

Jag vill jobba med kunder som ger mer till världen än bara plast och pengar, alltså företag som bidrar till vårt samhälle.”

Gör mycket research

”Jag måste också innovera mig själv. Lära mig mer och läsa mer. Jag måste vara intresserad av vad som händer i världen och på de olika plattformarna. När det kommer en ny plattform vet jag hur den kommer att fungera generellt, men hur skulle den vara bäst att använda för mina kunder?

Jag tycker också om att läsa böcker av entreprenörer och businessmänniskor. Jag gör mycket research och läser. Att lära sig själv saker är superviktigt och man kan lära sig mycket via Google och internet.

Det händer mycket inom sociala medier och branding men vissa saker försvinner inte, man måste behärska grunderna och vara intresserad av hela branschen. Plattformarna är en produkt som jag använder för att göra det jag gör.”

Fakta

Fyra tips för att starta företag som ung

Lätt att starta, svårt att få kunder. Det är jättelätt att starta ett företag rent tekniskt, men det är mycket svårare att hitta kunder. Tänk på var du kan hitta kunder som har ett problem som du kan lösa. Riijärvi har hittat en del kunder genom att dela med sig av gratis information på sociala medier. Men han har också själv ringt och mejlat potentiella kunder.

Var ärlig med dig själv. Vill du verkligen starta ett företag eller gör du det för att någon annan har gjort det? Att vara företagare innebär en stor stressnivå när man jobbar mot kunder.

Gör upp en plan. Man måste lägga upp mål och vara hungrig. Det räcker knappast med 30 timmar jobb i veckan – man måste älska det man gör.

Var inte rädd. Våga jaga dina drömmar och jobba för det du verkligen vill.

Tipsen baserar sig på intervjun med Nooah Riijärvi.

Att utveckla en affärsidé från teori till praktik kräver flera års arbete: ”Vi är jättestolta om vi kan ändra kulturen till mer hållbar”

Klimatmedvetenhet är en megatrend just nu – också Spark Sustainabilitys affärsidé bygger på den trenden. Företagets vision har varit tydlig ända sedan start, men vad har utvecklingen av en vision till affärsverksamhet krävt?

Föregångare inom e-handel: man får inte glömma kundkontakten trots att försäljningen sker på webben

För Dermoshop är webben en viktig försäljningskanal, men bra produkter och nöjda kunder är det viktigaste.

Killarna som blev företagare som 16-åringar vet hur man lyckas med sälj

Tygväskor till den egna gymnasieskolan blev startskottet för Pals. Två unga kompisar driver nu ett företag med en omsättning på drygt 300 000 euro.

Hur går det för kvartersaffärerna? En ny tjänst löser problemen på nätet

Bra betjäning är kvartersaffärens trumfkort – men utan en nätbutik kan det vara svårt att klara sig.

Kundens konkurs ledde till kreditförluster på över 100 000 euro

Ett stort hål i kassan och en femtedel oanvänd kapacitet blev ett eldprov för Mecras nya ägare. Nu jobbar maskinverkstaden hårt för att klara sig.

Friluftslivsfirma förnyade sin marknadsföring: Det gubbiga varumärket byttes ut till smatter och humor

I familjeföretaget Finn-Savotta är man inte rädda för att väcka känslor med marknadsföringen – trots att en del av kunderna är myndigheter.

Ladda mer