Företagarens kompetens

Nordiskt startup-kunnande sprids till Afrika: ”Vi vill hjälpa unga att leda förändringen i Afrika”

Nordiskt startup-kunnande sprids till Afrika: ”Vi vill hjälpa unga att leda förändringen i Afrika”

Unga människor spelar en avgörande roll för Afrikas framtid. Ett nordiskt projekt vill skapa kontakter till alla 54 afrikanska länder och hjälpa till med att bygga en ny affärskultur.

| |

Företagande, utbildning och underhållning. Det är ledorden för organisationen Ambitious Africa som vill sprida nordiskt startup-kunnande till Afrika.

– Utbildningen är grunden. Entreprenörskap löser kritiska problem, skapar nya arbetsmöjligheter och uppmanar fler unga att starta egna företag. Genom underhållning blir det möjligt att nå en stor publik, berättar Ronny Eriksson.

Tillsammans med Victor Lindahl, Vincent Forsman och Maija Luukka har han startat Ambitious Africa som inlett sin verksamhet i år. Erikssons personliga intressen ligger i global verksamhet och att hjälpa andra att utveckla sina idéer.

– Det viktigaste är att samla människor och skapa tillit, inte pengar. Genom kontinuerliga och ärliga samtal kan vi både identifiera problem och lösningar, säger Eriksson.

Framförallt vill Ambitious Africa sprida det nordiska kunnandet kring utbildning och entreprenörskap till unga afrikaner.

– Medelåldern i Afrika är runt 20 år, så det är de unga som står för framtida utveckling, säger Eriksson.

Problemet är att det fortfarande finns starka hierarkier där äldres åsikter värderas högre, vilket kan göra det svårare för unga att åstadkomma förändringar. Det här vill Ambitious Africa utmana.

– Vi vill hjälpa unga att leda förändringen i Afrika. Målet är att skapa en struktur där unga människor driver nya initiativ och får saker att hända. Det är hållbar verksamhet med tanke på framtiden, säger Eriksson.

Ställde om till digitala evenemang

Ambitious Africas plan var att ordna ett stort lanseringsevenemang i maj 2020 i samband med Arctic 15-konferensen i Helsingfors och sedan resa till fem afrikanska länder under sommaren.

När pandemin slog till fick grundarna tänka om och alla evenemang flyttades online.

– Omställningen blev en oväntad succé och evenemangen blev tillgängliga för många fler eftersom ingen behövde resa, säger Eriksson.

Sedan starten har man ordnat över 20 evenemang, lockat med sig 70 volontärer och nått över 5 000 människor på två månader.

Ambitious Africa
Ett hackathon med internationella deltagare blev startskottet för en onlineversion av Ambitious Africa, berättar Ronny Eriksson som är en av eldsjälarna bakom projektet.

Deltagarna består av bland andra studerande, entreprenörer och representanter för universitet och inkubatorer. Nu är målet att Ambitious Africa ska ha etablerat sig i alla 54 afrikanska länder till slutet av september.

– Det är ambitiöst men vi är på god väg, säger Eriksson.

I varje land inleds verksamheten med ett onlineevenemang där deltagarna får ta del av olika paneldiskussioner.

– Det är också möjligt för deltagarna att boka individuella möten med andra deltagare, mentorer och branschledare, berättar Eriksson.

Efter lanseringsevenemangen bildas ett team för varje land som består av två nordbor och två personer från landet i fråga som organiserar evenemanget.

Ett team med namnstarka personer

Stödet från namnstarka personer såsom Peter Vesterbacka och Ville Skinnari, minister för utvecklingssamarbete och utrikeshandel, har varit en viktig resurs för Ambitious Africa.

– Peter Vesterbacka testade redan 2015 något liknande i Afrika, men det var inte rätt tid för ett sådant projekt ännu då. Den digitala utvecklingen hade inte kommit tillräckligt långt, berättar Eriksson.

Grundat: 2020
Målsättning: Att lära ut nordiskt kunnande om utbildning, entreprenörskap och underhållning och via det ge verktyg till afrikanska ungdomar.
Verksamhetsfilosofi: Bygga en bro mellan Norden och Afrika – att skapa kontakter med och inspirera unga människor att skapa förändring genom samarbete.

Vesterbacka har också erfarenhet av att exportera finländsk utbildning till bland annat Asien. Skinnari har å sin sida lockat med regeringsrepresentanter i de afrikanska länderna.

– Nätverk och kontakter möjliggör nytt lärande och möjligheter för snabb utveckling, men det är ändå de unga som ska vara drivkraften bakom projekten, säger Eriksson.

Ambitious Africa omfattar också flera mindre projekt, bland annat ett som jobbar för att ge fler kvinnor arbete samt en 5G Mökki (stuga) för bättre uppkoppling i de olika länderna som är med.

Potentialen i Afrika är enorm

Genom sitt projekt vill grundarna av Ambitious Africa bryta loss från traditionella modeller och ramar inom utvecklingsarbete.

De vill skapa en inspirerande och stödjande miljö för samarbete mellan ambitiösa unga människor i Norden och Afrika – utan att påstå att Norden har alla lösningar.

Målet är inte heller att bidra med en viss summa pengar och sedan dra sig ur projektet när pengarna är slut. Enligt Eriksson behövs ett tätt samarbete mellan de två världsdelarna för att anpassa lösningar till afrikanska länders kultur och infrastruktur.

För tillfället ansvarar Finland dessutom för EU:s afrikastrategi, vilket gör att projektet känns extra aktuellt.

– Vi vill ändra på tankesättet. Här i Finland har mycket ändrats under de senaste åren. I dag är det unga människor som startar och leder nya initiativ. Vi kan få samma att hända i Afrika, säger Eriksson.

Fakta

4 tips för att testa en ny affärsidé

Testa idén. Om du vill sälja en produkt, till exempel blommor, testa och se hur många du kan sälja under en dag. Utvärdera om det finns potential för att utveckla verksamheten och sälja mer.

Learning by doing. Varje gång du testar att göra något lär du dig något nytt i processen. Du kan sedan använda det du har lärt dig för att utveckla din idé, göra något nytt igen och lära dig ännu mer. Du blir bättre för varje gång.

Tänk inte för litet. Många är för försiktiga med att testa nya idéer. Enligt Ronny Eriksson ska man alltid tänka smart, men man måste också våga. När man drömmer stort är man öppen för stora möjligheter. Om man tror att man aldrig kommer att lyckas med något blir sannolikheten stor att man inte gör det heller.

Värdesätt möjligheterna i Finland. I Finland finns det alltid hjälp att få om man vill starta ett nytt projekt eller skapa ett nytt företag. Om du har frågor eller funderingar, be om hjälp i ditt nätverk eller vänd dig till bland annat nyföretagarcentralerna för experthjälp.

Ung företagare litar på sin expertis men vill konstant utvecklas: ”Jag kommer aldrig mer att jobba för någon annan”

Marknadsföringsvideor och sociala medier är så naturligt för 18-åriga Nooah Riijärvi att han valde att grunda ett eget företag som erbjuder dessa tjänster.

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Kunder ställer högre krav: hållbarhet allt viktigare faktor i import

Eget behov ledde till att Kaffecentralen började importera kaffe. Lättast är det att importera inom EU.

Samarbete kring matsvinn ledde till ny produkt: inhemsk tomatsås vill tävla med italienska såser

Efter lång produktutveckling blir svinntomater från Närpes Grönsaker inhemsk tomatsås hos Jävla Sås Bolag.

Företagarens överlevnadstest: hur klara sig igenom de första kritiska åren?

Byggföretagare Jonas Lundvall har inte lagt en enda euro på marknadsföring, men har ändå mer jobb än han hinner med.

Andelslag blir vanliga igen – små företagare blir en del av en större helhet

I andelslag letar företagare efter mångsidighet och möjligheter för den egna verksamheten.

Är affärsidén bra? Nytt företag ger chansen att testa

Studerande på Hanken vill uppmuntra andra studerande att testa företagsidéer riskfritt. Springboard ska fungera som en språngbräda för nya företag.

Ladda mer