Företagarens kompetens

Slipa din marknadsföring på sociala medier: 3 tips som hjälper dig att bli bättre

Slipa din marknadsföring på sociala medier: 3 tips som hjälper dig att bli bättre

Marknadsföring på sociala medier är ett billigt sätt att öka företagets synlighet, nå framgång via regelbundna uppdateringar. Läs expertens bästa tips för sociala medier.

| |

Marknadsföring på sociala medier är ett bra och billigt sätt att få mer synlighet för företaget och den vägen också nya kunder. För framförallt små och medelstora bolag lönar det sig att utnyttja sociala medier i marknadsföringen om budgeten är begränsad.

– Oberoende av storlek kan ett företag utnyttja marknadsföring på sociala medier bland annat för att bygga företagets varumärke, kundbetjäning samt kommunikation, säger Tero Seppälä som är vd för Hookle som erbjuder en tjänst för marknadsföring på sociala medier.

För många kan sociala medier kännas som en ogenomtränglig djungel. Var borde man börja? Vilka kanaler ska man fokusera på? Och hurdant borde innehållet vara?

– Bra marknadsföring på sociala medier är regelbundet och görs i rätta kanaler för rätt målgrupper, säger Seppälä.

Läs Tero Seppäläs bästa tips för att lyckas med marknadsföring på sociala medier.

Tero Seppälä, Marknadsföring på sociala medier
Sociala medier är ett billigt och behändigt sätt att nå både nuvarande och potentiella kunder. Hookles vd Tero Seppälä uppmuntrar alla företag att våga testa marknadsföring på sociala medier.

1. Välj rätt kanaler

Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram… Nuförtiden finns flera sociala kanaler att välja mellan, men det lönar sig att utgå från sin egen målgrupp. Vilken av kanalerna använder kunderna?

Rätt mängd kanaler beror på företagets behov: det finns inget maximi- eller minimiantal. Enligt Seppälä lönar det sig att börja med en kanal, lära sig den helt och hållet och sedan gå över till andra kanaler.

– Till exempel för en frisör är Instagram och Facebook en bra parhäst. På Instagram kan man ladda upp bilder på frisyrer och klippningar. Och någon som driver ett kafé kan publicera bilder på Facebook på tårtor och andra produkter samt skriva texter om dem, säger Seppälä.

Överlag är Facebook en av de viktigaste kanalerna för så gott som alla små och medelstora bolag. En annan bra kanal för framförallt platsbunden verksamhet är Google My Business som fungerar som företagets profil i sökresultat och på kartan.

Enligt Seppälä är tjänsten inte så känd ännu i Finland, men är ett bra sätt att till exempel ranka högre i Googles sökresultat.

– När konsumenter söker efter ett lokalt företag eller en lokal tjänst vill du att ditt företag finns bland de första sökresultaten och på kartan.

I Google My Business kan du göra uppdateringar med bilder, länkar, evenemang och erbjudanden samt överlag uppdatera med aktuell information om företaget.

2. Uppdatera regelbundet

Det är viktigt att det finns tillräckligt med information om företaget i de olika sociala kanalerna. Kontinuerlig innehållsproduktion är en central del av synlighet på sociala medier.

– Regelbundna uppdateringar är en stötesten för många – vad ska jag uppdatera och när? Det finns olika åsikter om hur ofta man ska uppdatera, men jag rekommenderar att de flesta kanaler uppdateras en gång om dagen.

På Youtube och Google My Business räcker en uppdatering i veckan, medan Twitter kan uppdateras till och med 15 gånger per dag.

– Det lönar sig inte att vara överdrivet orolig om man inte uppdaterar kanalerna enligt rekommendationerna. Det kan man alltid fixa till senare.

Nuförtiden finns också flera verktyg som man kan ta hjälp av. Seppälä nämner bland annat Hootsuite, Crowdfire och Hookle.

– När inläggen är tidsinställda behöver man inte hela tiden posta nytt. Med hjälp av verktygen kan man ta hand om flera kanaler på ett och samma ställe.

Man kan till exempel tidsinställa inlägg i flera olika kanaler med hjälp av verktygen. Helger och festligheter som upprepas årligen, såsom valborg, jul och midsommar, är också bra att utnyttja. Man kan ta hjälp av en årsklocka när man gör planeringen.

Seppälä påminner om att följarna till och med väntar på nya inlägg, därför har de börjat följa företaget på sociala medier. Regelbundna inlägg är också ett bra sätt att bygga sitt varumärke, finnas kvar i konsumenternas medvetande samt bygga upp företagets trovärdighet.

3. Tänk på innehållet

Innehållsproduktion kan köpas av en utomstående frilans, men det går också att skapa bra innehåll själv.

– Det är bra om innehållet har en målsättning, så att du kan följa med “engagement”. Det är också bra att fråga sig själv: vad vill jag uppnå när jag publicerar det här och varför vill mina kunder se detta innehåll? Man kommer redan långt om man har svaren på dessa frågor.

Enligt Seppälä lönar det sig också att snegla på konkurrenter: hurdant innehåll producerar de? Vad och hur postar de innehåll? Vad verkar fungera, vad inte? Med hjälp av detta kan man skilja sig ur mängden på sociala medier och nå större framgång.

Man ska ändå inte göra det för svårt för sig. Enligt Seppälä är kunderna intresserade av historier som anknyter till företaget.

När man redan har postat en del inlägg lönar det sig att gå igenom dem och se vilken typ av inlägg som har klarat sig bäst. Också här kan verktygen hjälpa och spara tid.

– Väldigt populära inlägg kan postas igen, tipsar Seppälä.

Enligt honom lönar det sig att modigt prova olika typer av innehåll.

– Det är inte hela världen om man provar något som inte fungerar. Våga testa er fram på sociala medier. Det är inte längre så skrämmande, fastän det är en rätt tät djungel, säger Seppälä.

Läs också:

Friluftslivsfirma förnyade sin marknadsföring: Det gubbiga varumärket byttes ut till smatter och humor

Ung företagare litar på sin expertis men vill konstant utvecklas: ”Jag kommer aldrig mer att jobba för någon annan”

Fakta

ABC för sociala medier

Facebook är den antagligen mest kända kanalen och har 2,8 miljoner användare i Finland. Där kan man skapa communities och också nå nya kunder. Facebook är speciellt bra för företag som erbjuder produkter och tjänster till konsumenter. Tävlingar har också varit populära på Facebook. En Facebook-sida signalerar till kunderna att företaget finns.

Instagram har blivit en populär kanal i Finland med 2,4 miljoner användare. På Instagram passar tjänster och produkter där det visuella framhävs. Till exempel rese-, restaurang, mat-, kläd-, välmående-, lyx- och skönhetsbranschen är typiska för Instagram. På Instagram kan företaget också engagera konsumenterna.

LinkedIn är ursprungligen ett nätverk för experter och proffs. Via det kan man bygga upp sin expertroll och hitta kontakter. LinkedIn är framförallt ett verktyg för affärslivet. Du kan skapa en LinkedIn-sida för ditt företag och en personlig profil för dig själv och dela innehåll i bägge kanaler. LinkedIn är också en viktig kanal vid rekrytering.

YouTube är en plattform för videor där användarna kan titta på andras videor och ladda upp egna. Många företag använder YouTube för att driva trafik till den egna webbsidan. För YouTube räcker det med mobilvideor, man behöver alltså inte skaffa sig proffsutrustning. YouTube kan utnyttjas på olika sätt: gör en video om en dag i företaget, videor där du berättar om företagets produkter och tjänster, låt personalen skicka en videohälsning, intervjua dina kunder och så vidare.

På Twitter läser man nyheter och kan delta i diskussioner om aktuella ämnen. Twitter är framförallt ett forum för att dela information och åsikter. En tweet är kort, max 280 tecken. I en tweet kan man också dela bilder, länkar och videor. På Twitter kan ett företag också bygga upp företagets ton, alltså “tone of voice”, samt inleda och delta i diskussioner om till exempel den egna branschen.

Turismföretagare i Vasa skärgård vågar inte stå still: ”Antingen utveckla eller avveckla”

Efter ägarbyte 2011 har Kalle's Inn fått bättre täckningsbidrag och fler privatkunder. Men nu står företaget inför nya utmaningar på grund av coronapandemin.

Båtförsäljning blev tillväxtsuccé – nya försäljningsmetoder ger resultat

Nylunds Boathouse säljer dyra båtar med hjälp av snygga videor. Omsättningen växer också via företagsaffärer.

Friluftslivsfirma förnyade sin marknadsföring: Det gubbiga varumärket byttes ut till smatter och humor

I familjeföretaget Finn-Savotta är man inte rädda för att väcka känslor med marknadsföringen – trots att en del av kunderna är myndigheter.