Företagets tillväxt
Karisföretag växer genom att inse egna begränsningar: Man behöver inte jaga efter alla marknadsandelar
Med kontrollerad tillväxt i egen takt har N3M Power ökat både omsättning och antalet anställda. Företaget har gått från liten aktör till en föregångare inom sin bransch.
Hur spräcka glastaket och nå internationell tillväxt?
Med en ny vd utvecklade och tredubblade Poppamies sin export. Han och Business Finlands expert berättar hur man tacklar utmaningar kring internationell tillväxt.
De första svåra åren är över: Rätt team och en tydlig idé ledde till tillväxt för Blok
Snabb tillväxt innebär ofta växtvärk, men Blok satsar på långsiktighet och riktar nu blicken utomlands. Målet är att bli ett företag som påverkar bostadsmarknaden i flera länder.
Bolaget grundades med en tydlig mission: Bra för både börsen och miljön
En kristallklar mission finns som grund för energikonsultbolaget Etha Wind. Med proffsigare styrelsearbete försöker man också ta fram rätt vision.
En maskin för 1,5 miljoner euro – stora investeringar nödvändiga för tillväxt
Tidigare fanns större investeringar inte ens på kartan för HSJ-Products men tack vare investeringsstöd har bolaget kunnat köpa flera nya maskiner.
Utveckling kräver tålamod och helikopterperspektiv – grundarna till flyttföretag tog ny fart via anställning hos andra
Efter en operativ paus på ungefär ett år fick de unga grundarna av Grabbarna Flytt en utomstående blick på sitt företag. I år har bolaget fått ny struktur och nya processer.
Hur ska man sälja mer, få större synlighet och mer jobb? 3 frågor och svar om fördelarna med SEO
I stället för att jaga kunderna kan du ta hjälp av sökmotoroptimering så att kunderna hittar dig – när det passar bäst för dem. Ta del av SEO-expertens bästa tips för att komma i gång.
14 timmars arbetsdagar sju dagar i veckan – sommarkafé ute i skärgården är en livsstil
För fem år sedan inleddes kaféverksamheten på Nötö med en budget på 6 000 euro. Nu drömmer kaféföretagarna om att kunna anställa personal för att få avlastning – men för det krävs både ekonomi och bättre inkvarteringsmöjligheter.
Exporterar vatten och har fotfäste på inhemska marknaden: Finn Spring vill skapa starka varumärken
Ett bra varumärke bygger på en bra produkt, rätt formgivning samt äkthet. Finn Spring började med export men under de senaste åren har företaget gjort ett genombrott också i Finland.
Från en liten startup till större organisation – målet är att tredubbla omsättningen
Från privatkunder till B2B-försäljning, dotterbolag i Åbo och en intern utbildning för servitörerna. Bemanningsbolaget CaterMate siktar på hård tillväxt.
Efterfrågan på munskydd ledde till oväntad tillväxt: Över 50 nya anställda och en omsättning som minst fördubblas i år
I februari funderade Filterpak på att börja tillverka munskydd men konstaterade att det var för sent att ge sig in i konkurrensen. Nu tillverkas munskydd dygnet runt.
Hur kan man stärka sammanhållningen? 4 tips för en bättre arbetsgemenskap
Betydelsen av en vi-anda ökar i takt med att distansarbete blir allt vanligare. Bra chefer är en central grundpelare, men det lönar sig också att främja växelverkan mellan kollegor.
Elinstallationsföretag i hård tillväxt – största utmaning är att hitta kunnig personal
Jakobstadsföretaget Sähköpalvelu Walberg har på fem år ökat omsättningen till 5 miljoner och tredubblat antalet anställda. En utmaning har varit att hitta och skapa rätt rutiner.
16-åringarna skämtade att de ska nå en omsättning på 100 000 euro – fyra år senare omsätter de nästan en halv miljon
En egen podcast, den första anställda och ökad omsättning. För den unga företagarduon bakom Pals har det senaste året varit lyckat.
Trädgårdsbranschen blomstrar: familjeföretag i Jakobstad riktar blicken mot hela Finland
Coronaviruset är en last för många branscher, men för trädgårdsbranschen går det bra. I en säsongsbetonad bransch krävs ändå alltid planering – vare sig det råder undantagsläge eller ej.
Vid köksbordet sprids affärshemligheter av misstag – 4 tips för datasäkerhet vid distansarbete
Många har börjat distansjobba på grund av coronaviruset. Hur ska man ta hand om datasäkerhet på distans? Vi har pratat med en expert som delar med sig av sina tips.
Österbottniskt familjeföretag värdesätts ute i världen: Sarins båtar exporteras till 16 länder
Familjeföretaget Sarins båtar har kunder världen över men huvudmarknaden finns i norra Europa. Kassan hålls i skick genom att båtarna inte till skeppas kunden förrän hela båten är betald.
Så här leder du personalen under en kris – 4 tips för att klara av en svår situation
Coronakrisen tvingar företag att se över personalledningen. Det är lättare att få kontroll över situationen när man har vissa grundpelare i skick.
Krisen svänger livet upp och ner: Hur ska man klara sig?
Under en kris rubbas grundtryggheten. Det är alltid individuellt hur man klarar sig genom en kris. Ett proffs delar med sig av olika metoder för att bearbeta en kris.
Företagsledarens lärdomar om krishantering: tro inte att du vet allt, lär dig snabbt nytt och anpassa dig till situationen
Kriser är ofta oberäkneliga. 35 år som företagare har lärt Bengt Westerholm att förbereda sig för sådant han inte vetat att han ska förbereda sig för. Här delar han med sig av sina lärdomar.
Turismföretagare i Vasa skärgård vågar inte stå still: ”Antingen utveckla eller avveckla”
Efter ägarbyte 2011 har Kalle's Inn fått bättre täckningsbidrag och fler privatkunder. Men nu står företaget inför nya utmaningar på grund av coronapandemin.
Ostförsäljare måste sälja mer och vara noggrann med pengarna efter stor investering – ”Det finns inte mycket kött på benen”
Herkkujuustola planerade sin största investering i över tio år. Boksluten hade en betydande roll för att företaget beviljades ett banklån.
Gott rykte och nya patent har skapat tillväxt för exportföretag: ”Vi överlever den här krisen”
Export är aldrig riskfritt. Coronaviruset slog också till mot Elho som exporterar lantbruksmaskiner till över 40 länder. Det viktigaste är att hålla kassan i gång.
Anders Wiklöf har en lång bakgrund som företagare
För åländska Anders Wiklöf är det viktigt att kunna hjälpa andra människor. Han har närmare 700 anställda på Åland och är mecenat för både konst och idrott.
Styrelseproffs ger tre tips för hur finländska bolag kunde nå större framgång
Enligt styrelseproffs stämmer den gamla klichén: finländarna är inte bra på att sälja. En bra styrelse utmanar företaget och hjälper det att utvecklas – också gällande försäljningen.
När affärsverksamheten åker bergochdalbana – transportörtillverkare vet hur det är att vara beroende av konjunkturer
Från vinst till förlust till uppgång igen. 37 år inom en cyklisk bransch har lärt Ferroplan att jämna ut de största fallen och utnyttja uppgången.
Omdefinierad strategi ledde till framgång värd flera miljoner: företaget började säga ja i stället för nej
Under 2019 gjorde Moomin Characters en vinst på över 10 miljoner euro. Målet är att fortsätta växa, men att göra det på Mumins och Tove Janssons villkor.
Lönsam arbetsinsats av ung företagare: omsättningen steg över 6 miljoner på fem år
Tydliga mål och en kärlek för bilar är ingredienserna i Vasaföretaget Prestige Car Centers tillväxt. Framtidens tillväxt möjliggörs med utvidgad verksamhet och fler anställda.
Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare
En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.
Föregångare inom e-handel: man får inte glömma kundkontakten trots att försäljningen sker på webben
För Dermoshop är webben en viktig försäljningskanal, men bra produkter och nöjda kunder är det viktigaste.