Entreprenörskap

Liten limonadfabrik på Åland växer med kraften av 256 ägare
Produktionen på Amalias Limonadfabrik kunde lätt tredubblas, men bolagets grundare Tony Asumaa påminner om att allt som produceras också måste säljas.

Liten limonadfabrik på Åland växer med kraften av 256 ägare

Amalias Limonadfabrik tog hjälp av crowdfunding för att öka kapaciteten, men ökad försäljning kräver stora investeringar i marknadsföring.

|

Ett växande företag kan sluka hur mycket investeringar som helst. Efter en stor grundinvestering i ett bra koncept kan man passa på att investera lika mycket till – det tyckte Tony Asumaa.

År 2014 grundade Asumaa Amalias Limonadfabrik i en gammal ladugård på en gård han köpte på Åland. Tio år tidigare var han med om att grunda det åländska bryggeriet Stallhagen och redan då fanns en tanke om att göra limonad och kolsyrat vatten.

Amalias Limonadfabrik sparkade i gång med en investering på 200 000 euro. Asumaa sökte EU-bidrag från Ålands landskapsregering och fick ungefär 20 procent av finansieringsbehovet täckt. Resten fixade han med hjälp av ett banklån.

Produktionen inleddes med en fyllningsmaskin vars kapacitet var fyra flaskor åt gången.

– Det tog mycket tid men gav inget, så då funderade vi på att vi antingen måste utveckla verksamheten eller så ska den förbli en hobby, berättar Asumaa.

Valet blev sist och slutligen enkelt. Amalias Limonadfabrik var något Asumaa ville satsa på.

Kapital via crowdfunding

För att utöka verksamheten krävdes nytt kapital, så 2015 gjorde bolaget en crowdfunding via den finländska crowdfundingtjänsten Invesdor som gav 86 000 euro.

– Vi köpte en ny anläggning för att öka kapaciteten och tog ett nytt lån från banken.

När limonadfabrikens kapacitet ökat uppstod ett behov för större lagerutrymmen. Några år senare gjordes en ny crowdfunding på Åland som gav 110 000 euro.

Företag: Amalias Limonadfabrik (en del av Bryggeri Ab Bock)
Bransch: Bryggeri & livsmedel
Grundat: 2014
Omsättning: 270 000 euro
Resultat: Drygt 20 000 euro
Antal anställda: 4–5 under säsong, normalt 1,5

Som följd av båda crowdfundingrundorna har bolaget nu 256 aktieägare.

– Och nu har vi maskiner som kan fylla 1500 flaskor i timmen, när vi tidigare kunde fylla 200 flaskor om dagen.

I takt med att kapaciteten har ökat har också omsättningen för Amalias Limonadfabrik vuxit stadigt – under förra räkenskapsperioden med 50 procent. I fjol låg omsättningen på ungefär 270 000 euro och bolaget gjorde ett resultat på 20 000 euro.

– Det är lätt att öka omsättningen när man startar från låg nivå, men det handlar inte om omsättning utan om vinstmarginal och vi har legat på 15 procent, säger Asumaa.

Trots att bolaget hela tiden växer har man också stött på utmaningar.

– Att investera och producera är inte svårt om man har maskiner och knowhow. Grejen är att man måste kunna sälja sin produkt. Vi har små volymer så vi har inte råd att annonsera.

Tusen euro på Facebookreklam

I fjol producerade Amalias Limonadfabrik 250 000 flaskor och Asumaa gissar att det i år blir ungefär 100 000 flaskor mer. Tillväxten sker i stort sett helt utan traditionell marknadsföring.

– Vi använder oss uteslutande av sociala medier och lägger cirka tusen euro på Facebookreklam per år.

Trots en uttalad målsättning om att sälja majoriteten på fastlandet säljs fortfarande 70 procent av limonaden på Åland. Alla leveranser skickas direkt från Lemland till affärer runt om i landet.

– Alla strävar efter att komma in i de stora kedjornas beställningssortiment men det är jättesvårt. Om vi kunde skicka större mängder till ett centrallager skulle alla vinna prismässigt, säger Asumaa.

Målet är alltså att minska kostnaderna på den dyra sjötransporten till fastlandet via en mer centraliserad försäljning. Däremot känns Sverige inte aktuellt just nu. Enligt Asumaa är den finländska marknaden tillräckligt stor för Amalias Limonadfabrik.

Sommarens högsäsong utmanar kassaflödet

I dag är Asumaas familj majoritetsägare i bolaget men själv har han ingen officiell post eftersom han sitter som minister i Ålands landskapsregering.

I Amalias Limonadfabrik görs alla drycker på åländska och inhemska bär och frukter. Limonaden består av kallpressad saft, vatten och socker.

– Det är organiskt och lokalt producerat dryckeshantverk. Vi kan inte konkurrera med Coca-Cola och det är inte tanken heller, det är ett helt annat produktsegment.

När alkohollagstiftningen ändrades 2018 möjliggjorde det också att bolaget kunde göra alkoholbaserad limonad, så kallad alkoläsk, och nu har bolaget 33 produkter i sortimentet.

– Den nya alkohollagen öppnade upp en ny marknad, tidigare var man beroende av Alko.

Framgångarna till trots vet Tony Asumaa att Amalias Limonadfabrik fortfarande är en liten spelare på fältet. Kassaflödet är utmanande i och med att 60 procent av bolagets omsättning kommer i juli.

– Ska man sälja på riktigt är det marknadsföring och försäljning som man ska investera i. Konkurrensen i den här branschen är hur hård som helst, dryckeshyllorna i butiken är 50 meter långa.

Fakta

Fyra faktorer för framgång

Nischa din produkt. Amalias Limonadfabrik producerar drycker av naturliga och högklassiga råvaror. Det är dyrare men kvalitetsmässigt bättre.

Priskonkurrera inte med bulkvaror. Tro på din produkt och våga ta betalt. Du kan inte ha en likadan produkt som någon som producerar i miljoner. Om du börjar tvivla på din produkt går det snabbt utför.

Koordinera olika verksamheter. Tony Asumaa köpte en chokladfabrik för att kunna koordinera och optimera personal och logistik.

Testa crowdfunding. Dina produkter får synlighet samtidigt som du får in kapital i bolaget. De som väljer att investera i ditt bolag blir varumärkesambassadörer som gärna berättar om dina produkter.

20 förändringens år i filmbranschen: Inte ens pensionering får företagarpar att sluta arbeta på sin biograf

Kino Olympia i Hangö drivs av numera pensionerat företagarpar – för dem är det viktigaste att filmerna fortsätter snurra.

Är du intresserad av att hitta en investerare? Så här går en investering till

Att koppla in ett riskkapitalbolag består i grova drag av fyra delar. Målsättningen är alltid en exit.

För företag handlar finansiering ofta om liv och död: Så här ser alternativen ut

Extern finansiering för företag följer gamla mönster – banken är fortfarande det populäraste alternativet.

Tredje generationen tog över familjeföretaget – riskkapitalbolag stöder tillväxten

En generationsväxling i ett framgångsrikt bolag som Valioravinto kräver kapital. Riskkapitalbolaget möjliggjorde köpet.

Aktiebolagets startkapital slopas – hur påverkar det?

Många har väntat och längtat efter att minimikravet på aktiekapitalet ska slopas. Läs hur en expert uppskattar vilka följder lagen har för företagare i praktiken.

Nya företagares stötesten: För lite kapital

I nya företag behövs kapital för att täcka också överraskande kostnader. Nyföretagarcentral hjälpte bussföretagare Peter Norrgård med kalkylerna.

Finansieringskalkylen visar hur många euro som behövs

En finansieringskalkyl är till stora nytta för företagaren själv, men den behövs framförallt när man söker extern finansiering.

Hur få startupens finansiering i skick?

Helsingforsbolaget Bankify lyckades övertyga en internationell riskplacerare. För det krävdes både omsättning och kunder.

Ladda mer