Entreprenörskap

Anders Wiklöf har en lång bakgrund som företagare

Anders Wiklöf har en lång bakgrund som företagare

För åländska Anders Wiklöf är det viktigt att kunna hjälpa andra människor. Han har närmare 700 anställda på Åland och är mecenat för både konst och idrott.

|

Med bestämdhet kan man komma långt – den erfarenheten har Anders Wiklöf. När han som 13-åring smorde in sin murarfars händer med vaselin bestämde han att han vill göra något annat än bli murare.

Nu har det gått sextio år och Wiklöf äger sitt bolag Wiklöf Holding till hundra procent. Koncernen omfattar närmare 20 företag från olika branscher.

Fastän Wiklöf fattade beslutet om att skapa ett annorlunda liv än sin far redan i unga år var det egentligen i 20-årsåldern som glöden föddes på riktigt.

Han hade skrivit på ett kontrakt med Veho för att bli återförsäljare av Mercedesbilar på Åland. För det behövde han ett lån på 10 000 mark. Han gick till Ålandsbanken men blev utslängd.

– De behandlade inte mitt lån. Då bestämde jag mig för att om jag någon gång får pengar ska jag köpa aktier i banken. Det ska fanimej bli ändring, man kan inte slänga ut människor så där.

Blev nekad ett lån, nu största ägare i banken

Anders Wiklöf har en lång bakgrund som företagare.

– Det är klart att det funnits mycket motstånd på vägen och säkert skulle många tycka att det varit en otroligt bråkig och krånglig väg, men jag har haft ett tydligt mål.

I dag är han huvudägare i Ålandsbanken. Resan dit kan nästan klassas som en Hollywoodhistoria. Wiklöf är ändå noga med att poängtera att det under uppväxten alltid fanns mat på bordet och rena kläder.

Men redan som ung kille när han pantade flaskor växte en hunger för mer. Om han en vecka hade pantat 10 flaskor ville han nästa vecka panta 20 och därpåföljande vecka 30.

– Är man företagare så vill man öka tillväxten. Får man ingen tillväxt är det stagnation. Det behövs inte tillväxt varje år, men volymen får inte sjunka, säger Wiklöf.

Personalen företagets viktigaste resurs

För Wiklöf är det ändå viktigt att inte skaffa sig tillväxt till vilket pris som helst.

– Ibland kan det vara bättre att sköta businessen själv, fastän det blir dyrare och man tjänar mindre. Då har företaget en säkrare position, säger Wiklöf.

Namn: Anders Wiklöf
Ålder: 73 år
Bor i: Mariehamn, Åland
Motto som företagare: Att tjäna mer än vad som går ut och ta hand om de anställda.

Rätt prissättning är också otroligt viktig.

– Ibland måste man kanske sänka priserna för att få större volym. Alla ska bli dina kunder och då är det kortsiktigt okej att förlora pengar. Om det blir tillväxt kommer du att tjäna in allt igen.

Enligt Wiklöf bygger framgång på noggrannhet och på att man tror på sig själv. En annan viktig aspekt är personalen – de är företagets viktigaste resurs.

– Man ska ha duktig personal och behandla alla från städerska till direktör lika och ge dem beröm.

I dag har Wiklöf närmare 700 anställda i de olika bolag som Wiklöf Holding äger. Han är en av de största arbetsgivarna på Åland.

Mecenat för konst och idrott

Privatpersonen Anders Wiklöf är mecenat för både konst och idrott och har nyligen gjort en stordonation till Uppsala universitet där hjärtforskningsinstitutet nu är uppkallat efter honom.

Trots att han är 73 år har han inga planer på att sluta jobba.

– Jag tycker det är roligt och jag ser hela grejen som en tävling.

Vad som händer med bolaget den dag då Wiklöf inte längre finns är ännu oklart, men också något han inte vill fundera alltför mycket på – han vill fokusera på arbetet.

– Däremot är det självklart att jag tänker på de här grejerna. Det är enormt många som är beroende av Wiklöf Holding så det är klart att jag har ett ansvar.

Trots bra erbjudanden har han inte sålt ett enda av de bolagen han köpt – han vill hellre ha dem kvar. Och han är fortfarande intresserad av att köpa upp nya bolag.

– Men man får aldrig bli snål och girig – pengar är ingen gud, bara ett medel. Är det viktigt att du dör som rikast eller att du har varit framgångsrik och hjälpt människor?

Förändringsstyrning är vardag i tillväxtbolag – ”Verksamheten måste förnyas”

Det går inte att svara på tillväxt endast genom att jobba hårdare. Det säger Jarna Heinonen, professor i företagande.

När affärsverksamheten åker bergochdalbana – transportörtillverkare vet hur det är att vara beroende av konjunkturer

Från vinst till förlust till uppgång igen. 37 år inom en cyklisk bransch har lärt Ferroplan att jämna ut de största fallen och utnyttja uppgången.

Lönsam arbetsinsats av ung företagare: omsättningen steg över 6 miljoner på fem år

Tydliga mål och en kärlek för bilar är ingredienserna i Vasaföretaget Prestige Car Centers tillväxt. Framtidens tillväxt möjliggörs med utvidgad verksamhet och fler anställda.

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

Vad är en advisory board och för vem passar det?

En advisory board erbjuder flexibelt stöd till ett företag antingen för kort- eller långsiktiga utvecklingsbehov. Medlemmarna bidrar med gedigen kunskap från den egna branschen.

Hur bygger man upp en stark företagskultur? Läs tipsen

Arbetspsykolog listar vad företagskultur innebär, hur den kan utvecklas och varför det är så viktigt.

Hur kan man som företagare lösa konflikter på arbetsplatsen? Ingrip fort och prata

Ett tecken på en bra arbetsgemenskap är hur man klarar av att lösa konflikter på arbetsplatsen.

Skynda inte med rekryteringen – första intrycket brukar stämma

Köpman Joakim Forss har träffat hundratals arbetssökande. Han väljer hellre en person med rätt inställning än med bra produktkännedom.

Strategi är mer än en plan: den visar också konkurrensfördelarna

Företagscoachen berättar vilken betydelse vision och strategi har i olika faser av företagets livscykel.

Ladda mer