Entreprenörskap

En investering på 8 miljoner i full användning: åländskt bryggeri siktar på stor tillväxt i Sverige
Stallhagen står inför stora förändringar som kräver mycket, men enligt vd Jan Wennström finns alla förutsättningar för att lyckas.

En investering på 8 miljoner i full användning: åländskt bryggeri siktar på stor tillväxt i Sverige

Med ett nytt sidokontor ska åländska Stallhagen ta sig in på de svenska butikshyllorna.

|

Med större produktionskapacitet är det lättare att blicka utomlands. Åländska Stallhagen utvidgade sitt bryggeri 2016 eftersom produktionskapaciteten inte längre räckte till.

– Vi hade större efterfrågan än vad vi kunde producera, berättar vd Jan Wennström.

Investeringen på 8 miljoner euro hade två direkta följder: kapaciteten ökade och bryggeriet fick äntligen en möjlighet att blicka ordentligt mot väst.

–  När vi hade fattat beslutet om att utvidga måste vi utnyttja den stora kapacitet som vi nu har.

Företag: Stallhagen Ab
Bransch: Bryggeri
Grundat: 2004
Omsättning: 2,2 miljoner euro (uppskattning för 2019)
Resultat: ca 200 000 euro
Antal anställda: 20 fastanställda, fler under sommaren

Vid sidan om Åland och fastlandet är Sverige en naturlig marknad för Stallhagen. Bryggeriet har redan tidigare samarbetat med en svensk distributör, men försäljningen till den svenska marknaden gick ändå trögt.

Enligt Wennström beror det dels på bryggeriets tidigare bristande kapacitet men också på att distributören inte var tillräckligt aktiv.

– För att kunna växa i Sverige måste vi etablera oss själva där, inte förlita oss på en distributör med många andra produkter i sin portfölj, säger Wennström.

Mål: tiofaldiga export till Sverige

Ungefär 60 procent av Stallhagens försäljning sker på Åland och 40 procent på fastlandet. Stallhagen exporterar också en liten mängd öl till Japan och Belgien.

Hittills har Sverige stått för någon enstaka procent, men inom de två kommande åren hoppas Wennström att ungefär 15–20 procent av bolagets totalförsäljning sker i västra grannlandet.

Trots högt ställda mål har det nya sidokontoret i Sverige inte krävt några enorma ekonomiska satsningar. Kontoret öppnade i september 2019 och har anställt en person som är ansvarig för försäljningen i Sverige.

– Det är inga större risker utöver det han kostar, säger Wennström.

Via distributören hade Stallhagen runt 10 kunder i Sverige, nu har man redan närmare 50 kunder.

– Det har egentligen gått snabbare än jag trodde, vilket är väldigt positivt.

Wennström nämner ändå att det inte är helt lätt att ta sig in på de svenska butikshyllorna.

– Vi är medvetna om att den svenska marknaden är väldigt tuff och det kommer att krävas ekonomiska satsningar på framförallt marknadsföring.

Olika krav i Finland och Sverige

Fastän det finns mycket likheter mellan Sverige och Finland är kraven på marknaderna olika. Till exempel etiketter och pantmärkning skiljer sig åt.

– Ölsmaken i Sverige är också lite annorlunda än i Finland. I viss mån finns det ett behov för att göra produkter mer riktade till den svenska marknaden och vice versa, säger Wennström.

I Sverige får folkölen som säljs i matbutiker ha en alkoholhalt på högst 3,5 procent.

– Vi kommer att utveckla produkter på folkölssidan och sälja till svenska butiker, men 3,5 procent är kanske inte så intressant i Finland.

En annan stor satsning är alkoholfri öl. Trots att volymerna ännu är små är det ett växande produktsortiment i både Sverige och Finland.

Den svåraste biten är en annorlunda struktur på marknaden. I Sverige finns över 450 småbryggerier, jämfört med 115 i Finland. Dessutom har Systembolaget en annan position än vad Alko har i dagens läge.

– Systembolaget säljer största delen av all öl i Sverige så vi är helt beroende av deras offertförfrågningar och det är svårt att veta vad de vill ha.

Vill kontrollera hela kedjan

Till näst ska Stallhagen utvidga sin produktlinje med alkoläsk, läsk och hälsodrycker.

– Vi ser att våra konkurrenter gör det och vi har så stor produktionskapacitet att vi måste kunna utnyttja den, säger Wennström.

Det åländska bryggeriet satsar också allt mer på sin besöksverksamhet. Stallhagen har årligen över 50 000 besökare och en populär restaurang samt en gårdsbutik.

I samband med att Stallhagen nu tar sig in på den svenska marknaden sker det också förändringar i Finland. Ett långvarigt distributionssamarbete med Hartwall har avslutats.

– Vi måste kontrollera hela kedjan för att kunna ge den service vi vill ge och för att kunna känna slutkunderna, förklarar Wennström.

Han säger att man nu går in i ett nytt skede av bryggeriets historia.

– Vi har en av Europas modernaste och miljövänligaste bryggerianläggningar och kapacitet så att det räcker. Det är en skillnad till många konkurrenter. Speciellt för stora kedjor är det en viktig aspekt att de ser att man kan leverera.

Fakta

Tre tips för dig som funderar på export

Ha lokala kontakter. Det är viktigt att känna människor som känner marknaden. Det krävs både referenser och förtroende för att etablera sig på en ny marknad.

Beakta det administrativa. Det är viktigt att vara medveten om att den administrativa biten tar tid. Man ska inte tro att man kan starta upp en verksamhet i ett annat land och bara börja sälja, det tar tid att skaffa tillstånd. I vissa länder kan processen ta upp till ett år.

Sök stöd och pengar. Det finns både stöd och pengar att få hos olika exportorganisationer såsom Business Finland.

Tipsen baserar sig på intervjun med Jan Wennström.

16-åringarna skämtade att de ska nå en omsättning på 100 000 euro – fyra år senare omsätter de nästan en halv miljon

En egen podcast, den första anställda och ökad omsättning. För den unga företagarduon bakom Pals har det senaste året varit lyckat.

Österbottniskt familjeföretag värdesätts ute i världen: Sarins båtar exporteras till 16 länder

Familjeföretaget Sarins båtar har kunder världen över men huvudmarknaden finns i norra Europa. Kassan hålls i skick genom att båtarna inte till skeppas kunden förrän hela båten är betald.

Gott rykte och nya patent har skapat tillväxt för exportföretag: ”Vi överlever den här krisen”

Export är aldrig riskfritt. Coronaviruset slog också till mot Elho som exporterar lantbruksmaskiner till över 40 länder. Det viktigaste är att hålla kassan i gång.

Finländsk företagsidé fick vind under vingarna i Danmark: nu utvidgar barnloppisen till övriga Norden

Finländaren Johanna Kiel Nielsen grundade en loppis för barnkläder i Danmark. Den har under kort tid blivit väldigt populär.

Båtförsäljning blev tillväxtsuccé – nya försäljningsmetoder ger resultat

Nylunds Boathouse säljer dyra båtar med hjälp av snygga videor. Omsättningen växer också via företagsaffärer.

Funderar du på export? Skaffa en agent

Vandaföretaget Klippan har agenter i 21 länder. Export via agent eliminerar riskerna och öppnar upp för nya marknader.

Hur få startupens finansiering i skick?

Helsingforsbolaget Bankify lyckades övertyga en internationell riskplacerare. För det krävdes både omsättning och kunder.

Ladda mer