Entreprenörskap

Från en liten startup till större organisation – målet är att tredubbla omsättningen

Från en liten startup till större organisation – målet är att tredubbla omsättningen

Från privatkunder till B2B-försäljning, dotterbolag i Åbo och en intern utbildning för servitörerna. Bemanningsbolaget CaterMate siktar på hård tillväxt.

| |

Vilket bolag representerar ni? Den frågan fick grundarna bakom bemanningsbolaget CaterMate höra när de serverade på en studentdimission 2015. Problemet var att de då ännu inte representerade något bolag, utan de unga killarna hade hoppat in som extra hjälp.

– De började analysera situationen och insåg att det här är kanske just det som Finland behöver, ny energi i en gammal bransch, berättar Sebastian Mellblom som varit vd för bolaget sedan 2019 och en av de första servitörerna när CaterMate startade.

Sebastian Mellblom CaterMate
Ända sedan starten har Catermates motto varit att sköta serveringar med stil och energi, berättar vd Sebastian Mellblom.

De tre grundarna Alexander Silén, Axel Hartwall och Anton Vuorinen studerade företagsamhet och tänkte att det egna företaget är ett perfekt sätt att tillämpa kunskapen från studierna. De hade också ett behov för flexibelt deltidsjobb som passade studietakten.

Till en början tog CaterMate främst hand om serveringen på privatpersoners evenemang, men de senaste åren har verksamheten gått allt mer från B2C till B2B. Numera kommer serveringsjobben allt oftare via cateringbolag som de samarbetar med.

– Vi insåg att de behöver arbetskraft flexibelt. De sköter kundkontakten och meddelar hur många servitörer som behövs och när, förklarar Mellblom.

Intern utbildning blev vändpunkt

2019 öppnades ett dotterbolag i Åbo, så nu finns CaterMates verksamhet både i Helsingfors och Åbo. Året innan övergick bolaget från en liten startup till en stor organisation.

– Fram till dess hade ägarna skött allting men nu har vi anlitat personer som tar hand om marknadsföring och rekrytering. I stället för att se CaterMate som något som görs “tills vidare” fattade vi beslutet att se det som ett bolag som verkligen kan bli stort, berättar Mellblom.

Företag: Catermate
Bransch: Bemanningsverksamhet
Grundat: 2016
Omsättning: 100 000 euro (2019)
Resultat: 1000 euro (2019)
Antal anställda: 7 operativa + ca 50 servitörer

I dag är CaterMate heltidssyssla för honom samt Oliver Mänttäri, vd i dotterbolaget i Åbo. De andra inblandade jobbar deltid så länge som bolaget ännu är i ett utvecklingsstadium.

Genom att se på bolaget med nya ögon lade ledningen i nästa växel med klara mål för omsättning och bemanning. Också strategin gjordes om.

– Vi beslöt att vi kör all in. Vårt omsättningsmål för 2020 var 300 000 euro och takten i början av året indikerade att detta skulle nås, men sedan kom viruset, säger Mellblom.

Egen utbildning

En stor vändpunkt för CaterMate blev den interna utbildningen som startade 2018. Fastän de unga servitörerna ofta var ivriga och tjänstvilliga insåg man i bolaget att det ändå krävs en viss kunskapsnivå för att kunna sköta arbetet så bra som möjligt.

I utbildningsmaterialet ingår information om allt från hur man ska stryka sin skjorta till hur vinglasen ska placeras på bordet. Utöver självstudier ordnas ett simulerat serveringstillfälle.

– Hur bemöter man vissa kunder? Vad ska man göra om något går snett? Själv lever jag efter mottot att människor inte definieras av hur många fel de gjort, utan hur de kommer tillbaka från det, säger Mellblom.

CaterMate

Enligt honom har den interna utbildningen lett till en allt mer kunnig serveringspersonal. CaterMate har också fått fin respons från samarbetsparter för den.

En av bolagets ständiga utmaningar är att catering- och restaurangbranschen är väldigt säsongsbetonad.

– Hellre har vi lite för många servitörer på standby än att vi inte kan leverera på beställning. Och om det inte finns tillräckligt många servitörer så tar den operativa ledningen på sig serveringskläderna, säger Mellblom.

Nya koncept i kristider

Coronavåren har varit dramatiskt för många bolag, så också för CaterMate. När beställningarna försvann i ett ögonblick insåg ledningen att det var dags att agera.

Bolaget deltog i ett hackathon för att hitta nya lösningar för verksamheten. Resultatet blev konceptet LunchMate som levererade cateringmat hem till människor under våren.

– Det var första taktiken för att hållas ovanför ytan, förklarar Mellblom.

Den här sommaren har CaterMates servitörer också hoppat in som hushållshjälp med lättare uppdrag såsom trädgårdsarbete.

De nya koncepten har hjälpt bolaget vidare och efter en tuff vår börjar läget äntligen ljusna. Coronapandemin har bjudit på många lärdomar.

– Hur ska man hantera kriser, vilka saker ska prioriteras? I sådana här situationer kan man inte ta något för givet. Nu har vi alla lärt oss hur den värsta situationen kan se ut.

Mellblom säger att man i företaget nu febrilt utvecklar nya koncept.

– Vi måste tänka tillbaka några steg och fundera på våra fundamentala styrkor. Men nu vet jag att vi fixar allt, säger han.

Läs också:

Så här leder du personalen under en kris – 4 tips för att klara av en svår situation

Krisen svänger livet upp och ner: Hur ska man klara sig?

Fakta

3 steg för att utveckla ett nytt koncept

Tro på din idé. Det är viktigt att du själv tror på din idé, men om idén inte är helt klockren kan du fundera ett varv till och utveckla den vidare.

Tänk kritiskt. Försök byta ner idén med kritiska frågor. Be andra att försöka bevisa att idén inte fungerar. Tanken är inte att förstöra idén så att du tappar motivationen, utan att utveckla den så att den är så bra som möjligt. Om du kan svara på alla kritiska frågor har du tänkt ut lösningar.

Förverkliga & ha tålamod. När du har bevisat för dig själv och andra att idén fungerar är det dags att förverkliga den. Vissa idéer kräver tid och därför gäller det att vara konsekvent och ha tålamod.

Växlade från vd-post till löneanställning: ”Nu kan jag koncentrera mig på mitt ledarskap”

Som företagare är man tvungen att göra allt själv, som anställd tar någon annan hand om det administrativa. Den erfarna företagaren Rasmus Nybergh ser fördelar med bägge.

Utveckling kräver tålamod och helikopterperspektiv – grundarna till flyttföretag tog ny fart via anställning hos andra

Efter en operativ paus på ungefär ett år fick de unga grundarna av Grabbarna Flytt en utomstående blick på sitt företag. I år har bolaget fått ny struktur och nya processer.

14 timmars arbetsdagar sju dagar i veckan – sommarkafé ute i skärgården är en livsstil

För fem år sedan inleddes kaféverksamheten på Nötö med en budget på 6 000 euro. Nu drömmer kaféföretagarna om att kunna anställa personal för att få avlastning – men för det krävs både ekonomi och bättre inkvarteringsmöjligheter.

Hur kan man stärka sammanhållningen? 4 tips för en bättre arbetsgemenskap

Betydelsen av en vi-anda ökar i takt med att distansarbete blir allt vanligare. Bra chefer är en central grundpelare, men det lönar sig också att främja växelverkan mellan kollegor.

Elinstallationsföretag i hård tillväxt – största utmaning är att hitta kunnig personal

Jakobstadsföretaget Sähköpalvelu Walberg har på fem år ökat omsättningen till 5 miljoner och tredubblat antalet anställda. En utmaning har varit att hitta och skapa rätt rutiner.

Trädgårdsbranschen blomstrar: familjeföretag i Jakobstad riktar blicken mot hela Finland

Coronaviruset är en last för många branscher, men för trädgårdsbranschen går det bra. I en säsongsbetonad bransch krävs ändå alltid planering – vare sig det råder undantagsläge eller ej.

Så här leder du personalen under en kris – 4 tips för att klara av en svår situation

Coronakrisen tvingar företag att se över personalledningen. Det är lättare att få kontroll över situationen när man har vissa grundpelare i skick.

Företagsledarens lärdomar om krishantering: tro inte att du vet allt, lär dig snabbt nytt och anpassa dig till situationen

Kriser är ofta oberäkneliga. 35 år som företagare har lärt Bengt Westerholm att förbereda sig för sådant han inte vetat att han ska förbereda sig för. Här delar han med sig av sina lärdomar.

Hur kan företagare förbereda sig inför eventuell arbetslöshet? 5 frågor om utkomstskydd för arbetslösa

Också företagare kan förbereda sig inför eventuell arbetslöshet. Ungefär 30 000 företagare är med i arbetslöshetskassan.

Ladda mer