Entreprenörskap

Fryst kebabkött blev succé – generationsskiftet blir en lättnad
Som företagare stöter man på mycket som man inte själv kan påverka, men ändå måste hitta en lösning för, säger Ole Snellman som är vd för Oles Fast Food.

Fryst kebabkött blev succé – generationsskiftet blir en lättnad

I fjol omsatte Jakobstadsföretaget Oles Fast Food 7 miljoner euro. Den operativa ledningen ska i år tas över av nästa generation.

|

En företagare ska kunna se potential runt omkring sig. Just så gick det för Ole Snellman vid millennieskiftet. Han hade en lång karriär bakom sig på köttföretaget Snellman när han valde att starta eget företag.

Via Oles Fast Food började han utveckla försäljningen av kebabkött.

– Kebaben var den enda frysta produkten och passade inte in i logistiken för resten av bolaget, så jag köpte upp den delen av Snellman, berättar han.

Han började med att hyra utrymmen av Snellman och tog samtidigt över gamla maskiner. Det här var år 2000.

– Det var jag och en till. Och frun som tog hand om bokföringen.

Fyra år senare hade bolaget fyra anställda och började använda ett ISO-kvalitetssystem, alltså ett livsmedelssäkerhetssystem som säkerställer att produkterna är trygga för konsumenten.

– Tanken var hela tiden att producera bra kvalitet och att hålla processen under kontroll.

“vi kom in i rätt tid, i dag är biffarna vår huvudprodukt.”

Enligt Snellman utvecklades företaget rätt långsamt när man tänker på hur fort det kan gå i dag, men den stabila utvecklingen har varit en hörnsten i verksamheten.

Omsättningen växer

År 2005 var det dags för en ny produkt vid sidan om kebabköttet: råfrysta hamburgarbiffar.

– Vårt mål är att göra bra produkter och vi kom in i rätt tid, i dag är biffarna vår huvudprodukt.

Knappt tio år senare var det dags för nästa steg. År 2014 inleddes planeringen av en ny fabrik som byggdes under följande år och togs i bruk våren efter det.

– Det var en jättestor förändring. Vi fick nya maskiner som förbättrade produktionsprocessen såväl hygieniskt som lönsamhetsmässigt. Samtidigt uppdaterade vi kvalitetssystemet.

Ännu då låg omsättningen på runt 5 miljoner euro, men under fjolåret var omsättningen redan 7 miljoner euro. Den nya fabriken innebar bland annat en helt ny produktionslinje för färdigstekta produkter.

– Det var en stor investering. Det var också en utmaning att få produktionslinjen att fungera, men nu är vi i mål med det, säger Ole Snellman.

Storsatsningen hade startat med en delinvestering och den nya produktionslinjen var ett steg vidare.

– Vi är väldigt nöjda med beslutet och ska fortsätta förstärka det vi gör. Vi siktar nu på en omsättning på nio miljoner för 2019.

Oles Fast Food säljer sina produkter till partihandlare och en del större kedjor såsom Rolls och Restamax (numera NoHo Partners).

– Vårt produktnamn syns inte någonstans, så vi är inte kända för konsumenterna.

Under de kommande åren kommer företaget att vara underleverantör till allt fler aktörer inom den österbottniska matindustrin, tror Ole Snellman.

Inget är statiskt

Under årens gång har Ole Snellman fått både en och annan lärdom.

– Som vd ska man egentligen kunna allt men också konstatera att man inte kan allt. Det är viktigt att ha bra samarbetspartners och bra personal. Det är de som jobbar hela tiden.

För tillfället har Oles Fast Food ett tjugotal anställda.

Fastän alla satsningar lett till gott resultat erkänner Snellman att det har blivit en del sömnlösa nätter under de knappa två decennier han drivit företaget.

– Det händer saker hela tiden, inget är statiskt. Speciellt med mat måste man vara på alerten.

Mest stolt är han över att företaget lyckats skapa förtroende mot både köttleverantörer och kunder.

– Det har varit en bra resa trots alla bekymmer.

Sönerna tar över

För tillfället pågår ett generationsskifte på Oles Fast Food. Av sex söner har fyra jobbat på företaget och en del av dem kommer att ha en stor roll i fortsättningen.

“En företagare ska alltid ge 150 procent, men om man inte riktigt längre orkar är det bättre att lägga över ansvaret på den yngre generationen.”

– En del av ägandet har redan gått över till sönerna och de kommer att ta över drivandet av företaget i år, berättar Snellman.

För honom har det varit en stor lättnad att sönerna är intresserade av att ta över. Själv kommer han att sitta kvar som styrelseordförande.

– En företagare ska alltid ge 150 procent, men om man inte riktigt längre orkar är det bättre att lägga över ansvaret på den yngre generationen.

För tillfället består styrelsen i Oles Fast Food endast av personer med efternamnet Snellman.

– Det har en skatteteknisk orsak, men nu ska vi utvidga styrelsen med utomstående.

Tanken är att få in nya perspektiv, men enligt Snellman finns det en rätt bred kunskap inom familjen – till exempel så har en av sönerna utbildat sig till livsmedelsingenjör.

– Men vi vill få den kunskap och erfarenhet vi inte har, både gällande marknad och företagande, säger Snellman.

Fakta

Ole Snellmans lärdomar

Förtroende. Det är viktigt att ha förtroende åt alla håll – kunder, leverantörer, personal.

Inget är beständigt. Vad som helst kan hända, speciellt inom livsmedelsindustrin.

Ödmjukhet. Ingen kan göra allt ensam, med bra personal och samarbetspartners kommer man långt.

Jobba på. Oberoende av vad som händer måste man jobba vidare, enligt Snellman är det bara att jobba på.

Planen förverkligades: Startupföretag blev dotter till börsbolag på nolltid

En företagsaffär gav somessa.com en större försäljningsorganisation och en ekonomisk bas som minskade företagarnas personliga risker.

En företagare måste reagera snabbt på förändringar

Tom Allen hade redan dragit sig tillbaka från sitt företag då en kris tvingade honom att igen ta över ansvaret.

Har du fastnat i ditt företagande? Mentorn hjälper men ger inte rätt svar

Alltför många företagare kontaktar en mentor för sent. Det säger Erik Sjöberg som är inne på sitt åttonde år som mentor.

7 tips för att förvandla en idé till en bra affärsidé

Bedöm din idé med hjälp av fakta och siffror. Akta dig för att utveckla idén bara enligt dina egna intressen.

Ladda mer