Entreprenörskap

Hur ska man sälja mer, få större synlighet och mer jobb? 3 frågor och svar om fördelarna med SEO

Hur ska man sälja mer, få större synlighet och mer jobb? 3 frågor och svar om fördelarna med SEO

I stället för att jaga kunderna kan du ta hjälp av sökmotoroptimering så att kunderna hittar dig – när det passar bäst för dem. Ta del av SEO-expertens bästa tips för att komma i gång.

| |

Alla googlar – som företagare är din uppgift att ta reda på vad din målgrupp googlar på och hur du kan dyka upp för de sökningarna. Det säger SEO-expert Jennifer Sandström.

SEO, eller sökmotoroptimering, handlar alltså om att dyka upp i Googles sökresultat.

– Ofta är det just Google man pratar om eftersom det är den största sökmotorn.

För småföretagare finns det många fördelar med SEO.

– Det är billigt och har långvariga effekter. När du väl har investerat tid och energi i det kan du dra nytta av det i flera år.

Enligt Sandström kan det vara lockande att lägga pengar på marknadsföring på till exempel Instagram eller Facebook som ger snabba resultat – med SEO kommer effekterna först senare.

Ta del av Jennifer Sandströms bästa tips för att komma i gång med sökmotoroptimering och dra nytta i flera år framåt.

SEO, Jennifer Sandström
Jennifer Sandström jobbar som SEO-konsult och ordnar också kurser om SEO för småföretagare och bloggare.

1. Vad är sökmotoroptimering?

I grunden handlar SEO om att få Google att förstå vad innehållet på en sajt handlar om och hur det kan matchas med de sökningar som görs. Vad är relevant för besökaren?

– En hemsida ska vara användarvänlig för att kunna ranka i Google. En användarvänlig sajt är till exempel lätt att navigera, laddar snabbt, är mobilanpassad och har läsbar text, säger Sandström.

Hennes första tips är att googla sig själv, helst inkognito.

– Dyker du upp på ditt namn eller varumärke? Det är det viktigaste. Målet är att du ska dyka upp i sökresultatet när någon bara söker på din produkt eller tjänst.

I stället för att jaga kunderna via marknadsföring kommer SEO hjälpa kunderna att hitta dig när det är relevant för dem.

– Du når din målgrupp när de söker efter information eller är ute efter det du erbjuder, alltså helt konkret din produkt eller tjänst.

SEO handlar också om att bygga ett förtroende mot Google.

– Om hemsidan är ny kan det ta tid innan Google litar på den. Ett sätt att förstärka förtroendet är att hemsidan får länkar från andra sajter på internet, säger Sandström.

Enligt henne sker det ofta naturligt när man publicerar kvalitativt innehåll. Alltså till exempel något som är av värde för ens målgrupp och hjälper dem med ett problem de har.

– Var inte rädd för att dela med dig av din kunskap – kunderna kommer vilja anlita eller köpa av dig ändå.

Länkar från andra har också en stor inverkan för SEO, men Sandström påminner om att det enligt Google är förbjudet att köpa länkar.

2. Hur ska man göra lyckad SEO?

Se över din hemsida. Vilken info finns där? Hittar potentiella kunder det de behöver?

Sandström tipsar om att det är bättre om sidan har ett flöde av nya artiklar än att man bara har en statisk sida.

– Innehållet visar din expertis och kan övertyga potentiella kunder som hittar dig via Google. Varför ska de vilja anlita dig eller köpa dina produkter?

Utöver att producera relevant innehåll lönar det sig att göra en nyckelordsanalys.

– Då tar du reda på vad kunderna och målgruppen faktiskt söker efter i stället för att gissa dig fram.

I praktiken handlar det om att ta reda på hur och med vilka fraser människor googlar. Med hjälp av gratisverktyget Answer the public kan du ta reda på hur människor googlar.

– I nyckelordsanalysen tar du reda på vilket nyckelord du bör optimera din sida för. När du har gjort analysen kan du sökoptimera hemsidan med hjälp av det nyckelordet, säger Sandström.

3. Varför ska man jobba med SEO?

Utöver att fler potentiella kunder kommer att kunna hitta dig är SEO också ett verktyg för att bygga ditt varumärke i branschen eller ta en expertroll.

– När du publicerar innehåll inom ditt område bygger du din trovärdighet. På det sättet kan andra intressenter hitta dig, såsom journalister, tipsar Sandström.

Som expert kan man också bli inbjuden som talare till relevanta evenemang som i sin tur kan leda till synlighet som leder till kunder. Enligt Sandström finns det egentligen bara fördelar med SEO.

– Det är gratis, det är långsiktigt och ger en bättre upplevelse för kunden.

Sandström har märkt att många tror att SEO bara handlar om att få med vissa relevanta nyckelord, men det är missuppfattning som inte längre stämmer.

I begynnelsen av SEO kunde man bara rabbla upp ord, men Google blir smartare och bättre på att sålla innehållet. Det viktigaste är att SEO alltid görs med tanke på människor – alltså potentiella kunder.

– Det som är relevant för besökaren är det som också Google gillar, påminner Sandström.

Fakta

Jennifer Sandströms tre bästa tips för SEO

Kvalitativt innehåll. Om du har bra innehåll har du bättre chanser att ranka högt på Google. Det lönar sig till exempel att ha en företagsblogg eller digitalt magasin som uppdateras regelbundet med nytt innehåll.

Följ upp resultaten. Installera verktygen Google Analytics och Search Console. Har du redan Googletrafik? Vilka sökningar har lett besökarna till din sajt? När du börjar jobba mer medvetet med SEO kan du med hjälp av verktygen också se om det ger någon effekt.

Tänk långsiktigt. Med SEO investerar du i företagets framtid. Sandström jämför det med träning: först går det segt och inget händer, men så har man plötsligt sprungit 10 km.

Båtförsäljning blev tillväxtsuccé – nya försäljningsmetoder ger resultat

Nylunds Boathouse säljer dyra båtar med hjälp av snygga videor. Omsättningen växer också via företagsaffärer.

Friluftslivsfirma förnyade sin marknadsföring: Det gubbiga varumärket byttes ut till smatter och humor

I familjeföretaget Finn-Savotta är man inte rädda för att väcka känslor med marknadsföringen – trots att en del av kunderna är myndigheter.