Entreprenörskap

Killarna som blev företagare som 16-åringar vet hur man lyckas med sälj
Medan gymnasieklasskompisarna använde tid på Playstation och Netflix lade Sebastian Motelay och Robin Borgström tiden på att hitta nya kunder och ta hand om redan existerande.

Killarna som blev företagare som 16-åringar vet hur man lyckas med sälj

Tygväskor till den egna gymnasieskolan blev startskottet för Pals. Två unga kompisar driver nu ett företag med en omsättning på drygt 300 000 euro.

| |

All försäljning börjar med en första kontakt. Det gäller att plocka fram telefonen och ringa. Så gjorde också Robin Borgström och Sebastian Motelay.

De då 16 år gamla killarna hade sålt tygväskor till sin egen skola Brändö gymnasium och insåg att de kanske kunde sälja till fler.

– Vi ringde först runt till andra skolor och rektorer och sedan företagsledare och det gick förvånansvärt bra, berättar Borgström.

I början var det säkert en del som ville stöda de unga företagarna, men det går inte att bygga upp en verksamhet med en omsättning på 300 000 euro endast på andras goodwill. I fjol lyckades Pals nästan tredubbla omsättningen från året innan och gjorde ett resultat på 21 000 euro.

– Vi har bra kundservice. Nöjda kunder har rekommenderat oss vidare och vi har byggt upp vår kundbas så småningom, säger Borgström.

Pals började som två firmor men när det började gå bra grundade Borgström och Motelay ett aktiebolag. Eftersom båda då var minderåriga fick de fylla styrelseposterna med sina föräldrar, men i dag är bolaget helt och hållet i killarnas händer.

Företag: Slap Finland Oy Ab, känt som Pals
Bransch: Företagspresenter och -produkter
Grundat: 2016
Omsättning: 301 000 euro
Resultat: 21 000 euro
Antal anställda: 2 + säljare på provision

300 kunder

Sedan starten 2016 har Pals jobbat för kunder som Paulig, Nordea och Fazer och har i dag närmare 300 kunder. Största delen av dem finns i Finland, men bolaget har också skickat produkter till Sverige, Norge, Tyskland och så långt som till Japan.

– Efter att vi hade fått våra tio första kunder kunde vi visa att tio företag köpt och litar på oss, berättar Motelay.

Potentiella kunder har hittats via den moderna telefonkatalogen Google.

– Med hjälp av internet går det att hitta telefonnummer och namn, sedan är det bara att skriva in tio siffror och ringa. Det är ganska simpelt i praktiken, om man frågar får man oftast ett svar, säger Motelay.

I början gick samtalen lite ditåt och Pals hade ingen egentlig story. Men att en 16-åring ringer en 50-årig vd är ändå rätt unikt.

– När vi sa att vi är 16 år köpte vi en halv minut mer tid. Ingen täcktes sätta på, säger Borgström.

När de väl fått någon på kroken ställde de frågor om företaget och bad också oftast om råd.

–  Vi har fått jättemycket råd av stora företagsledare. Via dem har vi blivit bättre på det vi gör, säger Borgström.

Inget begränsat sortiment

Två tonåringars charm spelar ändå ingen roll så länge produkterna inte är bra.

För Pals är det därför viktigt att sälja rätt grejer. De säljer allt från tygväskor till golfbollar – eller vad som helst som kunderna vill ha. Företagarna jobbar enligt mottot att allt fixar sig.

– Vi har inget begränsat sortiment. Det är inte många som kan fixa det och det gör att kunder väljer oss, säger Motelay.

I dagsläget har Pals över 100 leverantörer.

– Om jag hittar en ny fabrik köper jag inte allt därifrån utan bygger upp ett förhållande. Jag tror inte de flesta vet att vi är så unga, men det är ju inget problem för leverantörerna så länge vi köper och betalar räkningarna i tid, berättar Motelay.

Han och Borgström håller tät kontakt till leverantörerna som finns runt om i världen. All kontakt sker via Facetime, telefon och e-post. De har personligen träffat bara enstaka leverantörer, men försäkrar sig alltid om kvaliteten genom att beställa prover.

Håll kunderna nöjda

Ett av Pals trumfkort är kundservicen och att de lyckats skapa ett starkt varumärke. Företagarna håller också alltid det de lovat.

– För oss är det självklart att vi vill hålla kunderna glada, säger Borgström.

Fastän Pals började lite av misstag har det utvecklats till en stor affärsverksamhet. Försäljningen under hela hösten 2016 motsvarar en normal vecka i dagsläget. Följande steg är att anställa fler människor till företaget, men de kommande åren får företaget växa organiskt.

Killarna skrev studenten i våras och under sommaren ryckte Borgström in i armén. Efter honom är det Motelays tur. Båda har också blivit antagna till Hanken.

– När vi båda gått armén och börjat studera kan vi få en klarare vision om var vi vill vara om 3–5 år, säger Borgström.

Fakta

De unga företagarnas lärdomar

Våga ta kontakt. Om du vill träffa en person eller försöka sälja något gäller det att ta kontakt. Det värsta du kan få är ett nej.

Våga verkställa. Om du funderat på en idé i flera år ska du inte slösa mer tid på funderingarna, utan bara testa dig fram och få det gjort. Bestäm en begränsad tid inom vilket något ska hända.

Våga fråga. Om du undrar över något eller inte vet hur något ska göras är det bara att fråga. Om man inte frågar får man inte heller ett svar.

Var genuin. Om du är genuin och intresserad kommer du att gå långt. Var hygglig mot alla, det kan hända ett en person rekommenderar dig till en annan.

Gör det du lovar. Lova aldrig för mycket, men håll alltid det du lovar.