Entreprenörskap

När lönar det sig att grunda en nätbutik?

När lönar det sig att grunda en nätbutik?

En framgångsrik nätbutik föds inte av en slump. Byggandet kräver planering och god kännedom om kunderna. Läs mer om hur man grundar en nätbutik.

| |

Vad säljer jag och till vem? Redan innan det finns planer på att grunda en nätbutik borde företagaren ha tydliga svar på dessa frågor.

– Jag har inte hört om en enda framgångssaga som har börjat med att någon grundat en nätbutik bara för att man måste ha en. Man måste förstå att nätbutiker är en helt egen sorts verksamhet som kräver sitt kunnande, berättar Tero Lahtinen från Gelo Oy, ett expertföretag på näthandel.

Det är också viktigt att fundera på om nätbutiken över huvud taget stöder företagets verksamhet. En nätbutik är en möjlig distributionskanal via vilken man kan få ut tjänster och produkter till konsumenter.

Nätbutiker blir allt populärare, men det är ingen självklarhet att det är en fungerande lösning för alla. För vissa företag kan det vara en lika bra lösning att få de egna produkterna till dagligvaruhandelns hyllor.

Därför lönar det sig att tänka på nätbutiken med tanke på distributionskanalerna som helhet så att det inte uppstår onödiga konflikter. Om en partihandel grundar en nätbutik börjar den tävla med återförsäljarna av de egna produkterna. Då kan det till och med hända att återförsäljarna helt slutar köpa produkterna.

Förutsättningar för en framgångsrik nätbutik

Enligt Lahtinen har de som lyckas med sina nätbutiker en väldigt tydlig tanke om vem kunderna är och vad som lönar sig att erbjuda dem – samt hur man ska nå dem.

– En bra nätbutik utgår från produkterna och att sortimentet intresserar konsumenterna. Prisnivån ska gärna vara konkurrenskraftig och allt ska fungera tekniskt.

nätbutik

Om till exempel varukorgen är sönder blir köpet kanske inte slutfört. En välfungerande nätbutik ska vara lätt att använda.

– En bra nätbutik är oftast planerad på ett sätt som gör det att lätt att köpa. Också bra produktbeskrivningar är otroligt viktiga.

Bristfälliga produktbeskrivningar kan till och med vara ett hinder för köpet. Utöver texterna är nätbutikens utseende viktigt.

– Kravnivån beror på vad man säljer. Om sortimentet består av lifestyleprodukter såsom mode, kosmetik eller inredning bör nätbutiken vara väldigt stilig.

Men om man säljer tekniska reservdelar har utseendet kanske inte lika stor betydelse.

Ett bra sätt att uppmärksamma kunden är också att erbjuda ett lätt sätt att vara i kontakt med nätbutiken.

Vad kostar en nätbutik?

Nätbutikens utgifter beror på vilken plattform man väljer samt hur mycket man är redo att göra själv. Också företagets storlek påverkar.

– En tumregel är att nätbutiken kostar lika mycket som en affär, säger Lahtinen.

En affär kan vara allt från en korvkiosk till en stor matbutik. Kostnaderna beror alltså väldigt mycket på verksamhetens natur.

– Det går att börja med väldigt lite pengar, men budgeten för ett proffsigt och fungerande system kan vara tiotusentals euro.

nätbutik

Lahtinen påminner också om att man inte kan förvänta sig en omsättning på en miljon om man investerar tusen euro.

Utöver kostnaderna för att grunda nätbutiken ska man beakta utveckling och marknadsföring som också slukar pengar.

Göra själv eller outsourca?

Kostnaderna påverkas också av om företagaren bygger nätbutiken själv eller outsourcar arbetet. Då ska man överväga hur mycket man själv kan och hinner med.

Till exempel bildmaterial och det grafiska utseendet kan kräva mycket av företagaren. Likväl slukar lagerhållningen och produktförsändelserna tid när man inleder verksamheten.

Om företagaren gör allt själv är det viktigt att räkna med ett pris för det egna arbetet. En kostnadskalkyl hjälper med att kartlägga kostnader.

Om man planerar att outsourca till exempel lager eller tekniska lösningar lönar det sig att lägga ner tid på att hitta rätt partner.

Enligt Lahtinen lönar det sig att välja partner i rätt storlek.

– Om man själv har ett litet företag lönar det sig kanske inte att försöka bli kund hos ett stort börsbolag, eftersom man då lätt hamnar längst ner på listan av kunder.

Utveckling av nätbutiken kräver ständigt arbete

En fungerande nätbutik kräver också tid, pengar och ständig utveckling. Lahtinen berättar att tekniska funderingar lätt kan överskuggas av försäljningen.

– Om man måste välja mellan dagens försäljning och morgondagens utvecklingsmöjligheter måste man oftast prioritera dagens akuta arbete.

En nätbutik behöver ändå uppmärksamhet. Om den inte utvecklas kommer affärsverksamheten så småningom att dala.

Utvecklingsarbetet underlättas av data som man får från nätbutiken.

– Man borde följa med flera olika siffror. Analysverktygen är viktiga när man utvecklar sin nätbutik. Via analyser hittar man sådant som kan utvecklas.

Det lönar sig också att regelbundet se över och uppdatera sortimentet. En ökad försäljning sker genom att öka sortimentet.

Lahtinen uppmuntrar också att fundera på om affärsidén är sådan att den bär längre. Man kan testa i hemlandet, men om konceptet visar sig vara fungerande kan man också ta sikte på den internationella marknaden.

Har ditt företag anställda? Läs 5 tips för att sköta permitteringen rätt

Permitteringar är en tillfällig åtgärd som svarar på det minskade arbetsbehovet. Det viktiga är att sköta permitteringen rätt – ta vara på expertens tips.

Ett tillfälligt test blir bestående del av affärsverksamhet: Onlinekurserna ger bredare möjlighet att nå ut

Fysioterapi på distans och nya onlinekurser. Fysioterapeut Janna Rosenqvist var tvungen att ställa om sin verksamhet. Nu undrar hon varför hon inte jobbat mer online redan tidigare.

Två företagares erfarenheter från coronavåren: en stängde dörrarna under den värsta krisen, andra har haft en nästan normal vår

Hur ska man göra när vardagen gör en U-sväng? I restaurangbranschen har personalen permitterats för att dra ner på utgifter medan onlinetjänster har varit eftertraktade.

Corona ledde till att lantgården fick ny kundgrupp: unik köttprodukt köptes först av restauranger, nu av privatpersoner

När coronaviruset stängde restaurangerna tappade Hästkulla Gård majoriteten av sin försäljning. En ny kundkrets hittades via reko-ringar och försäljningen är nästan tillbaka till det normala.

130-årigt familjeföretag har överlevt krig och finanskriser – också coronapandemin ska överlevas

Nya produktsegment, hängiven personal och beredskap att reagera snabbt har hjälpt Knorring genom kriserna.

4 fakta om företagssanering – processen kräver uthållighet men kan i bästa fall få företaget upp på benen igen

En företagssanering innebär mycket mer än en skuldsanering. Advokat Jussi Laakkonen berättar i vilka situationer saneringen gör mest nytta.

Förändringsstyrning är vardag i tillväxtbolag – ”Verksamheten måste förnyas”

Det går inte att svara på tillväxt endast genom att jobba hårdare. Det säger Jarna Heinonen, professor i företagande.

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Ladda mer