Ledarskap
Karisföretag växer genom att inse egna begränsningar: Man behöver inte jaga efter alla marknadsandelar
Med kontrollerad tillväxt i egen takt har N3M Power ökat både omsättning och antalet anställda. Företaget har gått från liten aktör till en föregångare inom sin bransch.
Hur spräcka glastaket och nå internationell tillväxt?
Med en ny vd utvecklade och tredubblade Poppamies sin export. Han och Business Finlands expert berättar hur man tacklar utmaningar kring internationell tillväxt.
De första svåra åren är över: Rätt team och en tydlig idé ledde till tillväxt för Blok
Snabb tillväxt innebär ofta växtvärk, men Blok satsar på långsiktighet och riktar nu blicken utomlands. Målet är att bli ett företag som påverkar bostadsmarknaden i flera länder.
Bolaget grundades med en tydlig mission: Bra för både börsen och miljön
En kristallklar mission finns som grund för energikonsultbolaget Etha Wind. Med proffsigare styrelsearbete försöker man också ta fram rätt vision.
En maskin för 1,5 miljoner euro – stora investeringar nödvändiga för tillväxt
Tidigare fanns större investeringar inte ens på kartan för HSJ-Products men tack vare investeringsstöd har bolaget kunnat köpa flera nya maskiner.
Exporterar vatten och har fotfäste på inhemska marknaden: Finn Spring vill skapa starka varumärken
Ett bra varumärke bygger på en bra produkt, rätt formgivning samt äkthet. Finn Spring började med export men under de senaste åren har företaget gjort ett genombrott också i Finland.
Efterfrågan på munskydd ledde till oväntad tillväxt: Över 50 nya anställda och en omsättning som minst fördubblas i år
I februari funderade Filterpak på att börja tillverka munskydd men konstaterade att det var för sent att ge sig in i konkurrensen. Nu tillverkas munskydd dygnet runt.
Hur kan man stärka sammanhållningen? 4 tips för en bättre arbetsgemenskap
Betydelsen av en vi-anda ökar i takt med att distansarbete blir allt vanligare. Bra chefer är en central grundpelare, men det lönar sig också att främja växelverkan mellan kollegor.
16-åringarna skämtade att de ska nå en omsättning på 100 000 euro – fyra år senare omsätter de nästan en halv miljon
En egen podcast, den första anställda och ökad omsättning. För den unga företagarduon bakom Pals har det senaste året varit lyckat.
Trädgårdsbranschen blomstrar: familjeföretag i Jakobstad riktar blicken mot hela Finland
Coronaviruset är en last för många branscher, men för trädgårdsbranschen går det bra. I en säsongsbetonad bransch krävs ändå alltid planering – vare sig det råder undantagsläge eller ej.
Österbottniskt familjeföretag värdesätts ute i världen: Sarins båtar exporteras till 16 länder
Familjeföretaget Sarins båtar har kunder världen över men huvudmarknaden finns i norra Europa. Kassan hålls i skick genom att båtarna inte till skeppas kunden förrän hela båten är betald.
Så här leder du personalen under en kris – 4 tips för att klara av en svår situation
Coronakrisen tvingar företag att se över personalledningen. Det är lättare att få kontroll över situationen när man har vissa grundpelare i skick.
Ostförsäljare måste sälja mer och vara noggrann med pengarna efter stor investering – ”Det finns inte mycket kött på benen”
Herkkujuustola planerade sin största investering i över tio år. Boksluten hade en betydande roll för att företaget beviljades ett banklån.
Styrelseproffs ger tre tips för hur finländska bolag kunde nå större framgång
Enligt styrelseproffs stämmer den gamla klichén: finländarna är inte bra på att sälja. En bra styrelse utmanar företaget och hjälper det att utvecklas – också gällande försäljningen.
Omdefinierad strategi ledde till framgång värd flera miljoner: företaget började säga ja i stället för nej
Under 2019 gjorde Moomin Characters en vinst på över 10 miljoner euro. Målet är att fortsätta växa, men att göra det på Mumins och Tove Janssons villkor.
Lönsam arbetsinsats av ung företagare: omsättningen steg över 6 miljoner på fem år
Tydliga mål och en kärlek för bilar är ingredienserna i Vasaföretaget Prestige Car Centers tillväxt. Framtidens tillväxt möjliggörs med utvidgad verksamhet och fler anställda.
Framgång är teamarbete – vd:n lever i nuet och styrelsen blickar långt framåt
I Muminvärlden i Nådendal är det nästan lika harmoniskt som i Mumindalen – styrelse och vd för en aktiv diskussion och kompromissar när det behövs.
Hur svårt är det att ta över ett anrikt familjebolag?
Femte generationen i familjeföretaget Polttimo fortsätter skapa tillväxt. Modiga risker har lett till fördubbling av omsättning.
Hur bygger man upp en stark företagskultur? Läs tipsen
Arbetspsykolog listar vad företagskultur innebär, hur den kan utvecklas och varför det är så viktigt.
Hur kan man som företagare lösa konflikter på arbetsplatsen? Ingrip fort och prata
Ett tecken på en bra arbetsgemenskap är hur man klarar av att lösa konflikter på arbetsplatsen.
Båtförsäljning blev tillväxtsuccé – nya försäljningsmetoder ger resultat
Nylunds Boathouse säljer dyra båtar med hjälp av snygga videor. Omsättningen växer också via företagsaffärer.
Skynda inte med rekryteringen – första intrycket brukar stämma
Köpman Joakim Forss har träffat hundratals arbetssökande. Han väljer hellre en person med rätt inställning än med bra produktkännedom.
Företagarens viktiga lärdom: En empatisk chef är en bättre chef
Gott ledarskap bygger på växelverkan och människokännedom anser Chita Wahlroos som är vd på Eläinklinikka Avec.
Ägarskap kräver hårda beslut – främsta uppgift är bolagets fortlevnad
Pia Simons tvingades till stora uppsägningar i tre etapper för att rädda trähustillverkaren Simons Elements fortlevnad.
Familjeföretagets hårda målsättning: omsättningen ska tredubblas till 100 miljoner
Efter en generationsväxling uppdaterade investeringsbolaget Saxo sin strategi. Nu jobbar alla ihop för att företaget ska nå sina tillväxtmål.
Är du chef? Fokusera inte för mycket på att det ska vara roligt
Småföretagare får inte glömma arbetsrollen. Det kan leda till missämja om chefen är för mycket kompis med en anställd.
Friluftslivsfirma förnyade sin marknadsföring: Det gubbiga varumärket byttes ut till smatter och humor
I familjeföretaget Finn-Savotta är man inte rädda för att väcka känslor med marknadsföringen – trots att en del av kunderna är myndigheter.