Ledarskap

16-åringarna skämtade att de ska nå en omsättning på 100 000 euro – fyra år senare omsätter de nästan en halv miljon

16-åringarna skämtade att de ska nå en omsättning på 100 000 euro – fyra år senare omsätter de nästan en halv miljon

En egen podcast, den första anställda och ökad omsättning. För den unga företagarduon bakom Pals har det senaste året varit lyckat.

| |

När omsättningen steg till 100 000 euro insåg de då 17-åriga företagarna att deras företag kan bli något mer än en hobby. Robin Borgström och Sebastian Motelay inledde sin företagarbana som 16-åringar genom att sälja tygkassar till sin egen skola.

– År 2017 märkte vi att vi inte bara säljer lite produkter, utan har stora kunder och många som beställer på nytt, berättar Borgström.

Y-Studio träffade företagarduon förra sommaren och mycket har hunnit hända sedan dess: omsättningen ökade med 50 procent från året innan till 456 000 euro och Pals har fått sin första heltidsanställda. Och sedan kom coronan.

– Det var ganska brutalt, våra beställningar slutade som i en vägg. Nu börjar kunderna komma tillbaka och vi funderar på vad det nya normala är, säger Borgström.

Företag: Slap Finland Oy Ab, känt som Pals
Bransch: Företagspresenter och -produkter
Grundat: 2016
Omsättning: 456 000 euro
Resultat: 18 000 euro
Antal anställda: 3

Den här våren är det han som haft huvudansvaret i företaget då Motelay varit i armén, förra hösten var det tvärtom.

Startade podcast

När coronaviruset slog till insåg de unga företagarna att de aldrig har varit med om en liknande kris – under finanskrisen 2008 var de bara 8 år.

– Vi ville veta hur vi ska komma ut ur det här som vinnare och tänkte att det är bäst att fråga dem som har varit med om kriser tidigare.

Borgström och Motelay bestämde genast att de bara ville få råd av personer som upplevt många kriser och vet vad de pratar om. Tanken utvecklades snabbt till Pals egen podcast.

– Vi utgick ifrån att det vi själva ville veta vill säkert andra också veta.

Första avsnittet gästades av Kones vd Henrik Ehrnrooth. Andra gäster hittills har varit finansexperten Peter Seligson, Finlands näringsliv EK:s styrelseordförande och Nokias kommande vd Pekka Lundmark och startupgurun Moaffak Ahmed.

– Vi har fått mycket bra respons, speciellt på hur kunniga och bra gäster vi haft. Det gläder oss eftersom det var hela idén med podcasten.

Fastän podcasten uppstod som en följd av krisen är nyfikenheten och modet något som kännetecknar Pals. Deras motton är ”kaikki hoituu” och för podcasten ”kysymällä oppii”.

Med åren har verksamheten vuxit och ställer konstant nya krav. Allt började med tygkassar för den egna gymnasieskolan, lite som ett hobbyprojekt, men i dag är projekten större och omfattar fler människor, ofta en marknadsföringsbyrå som har noggranna krav på slutprodukten.

– Större kunder innebär större deals. Vi tycker det är tufft hur mycket vi har lärt oss, säger Borgström.

Studier väntar i Sverige

Innan coronakrisen slog till såg siffrorna för Pals, eller egentligen Slap Finland, bättre ut än året innan, nu är det svårt att säga hur resten av året kommer att bli.

Målet är att fortsätta jobba på precis samma sätt som tidigare och utveckla verksamheten.

– Vi vill växa men också fortsätta studera, säger Borgström.

Både han och Motelay ska inleda studier på Handels i Stockholm – så länge som viruset inte sätter stopp för en flytt.

– Sverige är en helt annan marknad och vi vill ta vara på det och få en bredare världsbild. Flytten kommer ändå inte att innebära att vi genast utvidgar verksamheten dit. Att hålla kunderna i Finland glada är det viktigaste för oss.

Att få mycket ansvar i ung ålder har varit en lärorik erfarenhet.

– Det är en fin känsla när kunder behöver hjälp och vi lyckas fixa det. De blir glada och vi blir glada då vi får en deal i mål.

Ständig utveckling

En grundidé för Borgström och Motelay är att bli ännu bättre på att lösa kunders problem.

– Det skulle vara hemskt att inte utvecklas.

Borgström säger att de hela tiden tittar på föregående års siffror och vill fortsätta slå sina egna rekord.

– För två eller tre år sedan trodde vi inte att vi skulle nå den här nivån. Då skämtade vi att vi ska sälja för 100 000 euro, nu försöker vi se hur mycket vi lyckas göra.

Tack vare många nöjda kunder växer företaget organiskt: ju fler kunder de får, desto fler väljer att göra en ny beställning. Om Pals inte har hört ifrån en kund på ett tag ringer de upp och frågar om det finns ett behov för nya produkter.

Den egna verksamheten är under ständig utveckling.

– Enligt all logik borde vi vara bättre i år än i fjol eftersom vi har lärt oss så mycket, sammanfattar Borgström.

Fakta

3 tips för att förvekliga nytt

Bara gör det. För Pals-företagarna har den nystartade podcasten inget att göra med själva företagsverksamheten men de var nyfikna, bjöd in gäster och fick fler jakande svar och nu gör de en podcast.

Allt är möjligt. Coronaviruset har visat att företag kan göra otroliga förändringar och förbättringar när de blir tvungna att göra det. Man måste väga tänka stort och testa sig fram.

Be om respons. Pals frågar kunderna med jämna mellanrum om hur de kan bli bättre. Många idéer har uppstått som en följd av responsen. Det är ett bra sätt att veta att man verkligen utgår ifrån kundernas behov.

Tipsen baserar sig på intervjun med Robin Borgström.

Turismföretagare i Vasa skärgård vågar inte stå still: ”Antingen utveckla eller avveckla”

Efter ägarbyte 2011 har Kalle's Inn fått bättre täckningsbidrag och fler privatkunder. Men nu står företaget inför nya utmaningar på grund av coronapandemin.

Anders Wiklöf har en lång bakgrund som företagare

För åländska Anders Wiklöf är det viktigt att kunna hjälpa andra människor. Han har närmare 700 anställda på Åland och är mecenat för både konst och idrott.

Styrelseproffs ger tre tips för hur finländska bolag kunde nå större framgång

Enligt styrelseproffs stämmer den gamla klichén: finländarna är inte bra på att sälja. En bra styrelse utmanar företaget och hjälper det att utvecklas – också gällande försäljningen.

När affärsverksamheten åker bergochdalbana – transportörtillverkare vet hur det är att vara beroende av konjunkturer

Från vinst till förlust till uppgång igen. 37 år inom en cyklisk bransch har lärt Ferroplan att jämna ut de största fallen och utnyttja uppgången.

Omdefinierad strategi ledde till framgång värd flera miljoner: företaget började säga ja i stället för nej

Under 2019 gjorde Moomin Characters en vinst på över 10 miljoner euro. Målet är att fortsätta växa, men att göra det på Mumins och Tove Janssons villkor.

Lönsam arbetsinsats av ung företagare: omsättningen steg över 6 miljoner på fem år

Tydliga mål och en kärlek för bilar är ingredienserna i Vasaföretaget Prestige Car Centers tillväxt. Framtidens tillväxt möjliggörs med utvidgad verksamhet och fler anställda.

Killarna som blev företagare som 16-åringar vet hur man lyckas med sälj

Tygväskor till den egna gymnasieskolan blev startskottet för Pals. Två unga kompisar driver nu ett företag med en omsättning på drygt 300 000 euro.

Företagare, har du koll på hisspitchen? Fyra råd hjälper i början

En bra hisspitch är ett viktigt försäljningsverktyg för företagaren. Coachen Elsa Ervasti vet hur du ska engagera lyssnaren.

Liten limonadfabrik på Åland växer med kraften av 256 ägare

Amalias Limonadfabrik tog hjälp av crowdfunding för att öka kapaciteten, men ökad försäljning kräver stora investeringar i marknadsföring.

Ladda mer