Ledarskap

De första svåra åren är över: Rätt team och en tydlig idé ledde till tillväxt för Blok
Rudi Skogman rekommenderar definitivt andra att ge sig in i startupvärlden – men man ska inte vara en person som oroar sig mycket och stressar. "Det kommer alltid att vara något som skiter på sig, så det krävs en viss sorts mentalitet."

De första svåra åren är över: Rätt team och en tydlig idé ledde till tillväxt för Blok

Snabb tillväxt innebär ofta växtvärk, men Blok satsar på långsiktighet och riktar nu blicken utomlands. Målet är att bli ett företag som påverkar bostadsmarknaden i flera länder.

| |

När Rudi Skogman grundade fastighetsförmedlingstjänsten Blok var det självklart med lediga helger. Inte för att Skogman inte tycker om att jobba hårt, utan just därför.

– Det är ingen poäng att bränna ut sig i början. Det tar många år att få i gång en startup, men närmare 2500 sålda lägenheter på tre år nog ett tecken på att vi lyckats, säger han.

Sedan det första blygsamma året 2017 har Bloks omsättning vuxit från 100 000 euro till cirka 1,7 miljoner euro år 2020.

Målet är att skaka om fastighetsförmedlingsbranschen med hjälp av nya digitala verktyg och se till att Blok växer till ett internationellt företag som påverkar bostadsmarknaden i flera länder.

– Där är vi inte ännu, säger Skogman.

Efter en bakgrund inom Slush har han en gedigen inblick i startupvärlden. Han jobbade med att locka investerare till evenemanget i Finland. En viktig lärdom från den tiden blev att man måste bygga ett team som fungerar och ger resultat.

– Ett startupteam måste ha all kunskap, eller så mycket som möjligt av det som behövs, för att lyckas. Om idén till exempel kräver mycket teknisk utveckling måste man ha en tekniskt kunnig med i teamet ända från start, säger Skogman.

Många lärdomar efter att ha investerat i startups

Att Skogman vuxit in i startupscenen är faktiskt något av en slump. Redan som ung bestämde han sig för att bli börshaj och inledde studier på Hanken hösten 2008.

– Men när jag började studera finansiering visade det sig att jag inte alls tyckte det var roligt och slutade efter första året. Jag fortsatte dock på Hanken och utexaminerades med företagsledning som huvudämne år 2012.

Hösten 2009 stötte han på en gymnasiekompis som studerade på Aalto och var aktiv i Aalto Entrepreneurship Society (Aaltoes). Efter att ha deltagit i ett evenemang stannade Skogman kvar och var snart med och ordnade Slush. Efter det jobbade han på Reaktor Ventures med att investera i startups.

– Jag såg att många försökte hitta på något för att tävla med Oikotie och Etuovi, men ingen hade försökt göra något åt mäklarsidan. I den delen av värdekedjan fanns något man kunde se närmare på.

Själva idén om digitaliserad fastighetsförmedling föddes redan när han köpte och sålde en lägenhet 2015.

– Jag kände att det är något som fattas i processen. Allt hände på papper och hela upplevelsen var så icke-digital, säger Skogman.

Bollade idéer

Efter att ha format grunden för Blok berättade Skogman om idén för några kompisar och sin mamma.

– Jag har haft flera startupidéer men tidigare har det varit svårare för folk att förstå poängen. Idén om Blok stötte inte på likadant motstånd.

Företag: Blok
Bransch: Fastighetsförmedling
Grundat: 2017
Omsättning: ca 1,7 miljoner euro (uppskattning för 2020)
Resultat: 28 000 euro (2019)
Antal anställda: 35 (totalt i Finland och Sverige)

Själva grundandet gick smidigt – under åren på Slush hade Skogman lärt känna rätt människor.

– Jag hade jobbat med dem och sett att de jobbar på ett likadant sätt som jag.

Grundarna började bolla idéer för att se om det finns något värde i den planerade verksamheten. Alla jobbade ännu då för andra företag och använde helgerna för att undersöka marknaden.

– När vi hade fått tillräckligt bra material litade vi på idén och slutade på våra dåvarande jobb.

I starten gick utvecklingen snabbt. Den första produkten, en prisalgoritm för att värdera den egna bostaden online, byggdes på en månad.

– Vi ville testa om vi får människor engagerade. Målet var att nå tusen värderingen under den första månaden, men redan efter den första veckan hade det gjorts fyra tusen.

Etablerar sig på den svenska marknaden

Den flygande starten blev ett tydligt tecken för att Blok var något på spåren. Ytterligare en månad senare lanserades den lättaste möjliga versionen av den egentliga produkten.

– Den produkt som vi har än i dag blev färdig i maj 2017. Inte tekniskt färdig, men färdig som koncept, förklarar Skogman.

Efter det har Blok bland annat jobbat att på göra processen så automatiserad som möjligt. Fastän fastighetsbranschen blivit mer digital är Blok fortfarande den enda aktören som gör 3D-visningar av alla lägenheter.

– Vi ser utvecklingen som en väldigt naturlig och positiv sak och kommer även i fortsättningen att implementera nya teknologier.

När verksamheten kommit i gång riktades blickarna också utanför Finlands gränser och närmare bestämt Norden. Till slut valde företaget att etablera sig i Sverige.

– Helhetsprocessen kring bostadsförmedling ser relativt lika ut där som i Finland. Dessutom är Sverige den klart största marknaden i Norden.

En längre process än man förväntar sig

Fastän det utåt sett ser ut som att Blok varit en framgångssaga, inte minst med tanke på att omsättningen ökade med närmare tusen procent från 2017 till 2018, har den snabba tillväxten inneburit en del växtvärk.

– När man växer så snabbt kan man inte koncentrera sig på allt. Det gäller att få företaget att bli mer stabilt både gällande ekonomi och tillväxt.

Och hur väl bevandrad Skogman än är inom startupscenen har allt inte gått på räls.

– Även om jag känner många investerare och vi har en stark idé är det inte så där bara att lyfta pengar. Det är en större och längre process än man förväntar sig.

För tillfället sätter också coronakrisen käppar i hjulet för planerna kring internationell tillväxt i andra länder än Sverige.

– Men man kan planera i förväg och vara redo genast när situationen blir bättre, påminner Skogman.

Det nyaste för Blok är en databas som omfattar alla lägenheter i huvudstadsregionen. Om man hittar en lägenhet man vill köpa, men som inte är till salu, kan man skriva ett kontrakt med Blok som å sin sida kontaktar ägaren och frågar om hen skulle vara intresserad av att sälja.

– Man kan inte se enstaka lägenheter, utan helhetsdata som visar hur många lägenheter som matchar ens kriterier. Produkten har tagits väl emot i Finland och har nu också lanserats i Sverige. Det kommer att vara en stor grej för oss under 2021.

Fakta

5 tips för att komma i gång med en startup

Hitta rätt team. Se till att ha olika bakgrunder och kunskapsområden. Om man till exempel ska göra en mjukvaruprodukt måste minst en i teamet ha de kunskaper som krävs för det.

Ha en tydlig idé. Idén måste vara så tydlig att den är lätt att både pitcha och förstå. Om din egen mamma förstår vad du försöker pitcha är det antagligen en tillräckligt tydlig idé.

Rekrytering. Satsa på rekryteringen och försök hitta människor som verkligen vill jobba inom den krävande startupvärlden. Blok har 6 månaders prövotid för alla anställda – under den tiden hinner man utvärdera om människa och företag är rätt för varandra.

Ha tålamod. Många har säkert en tanke om att man bara skapar en produkt, slänger ut den på marknaden och så vill alla köpa den och det blir succé över en natt. Oftast krävs mycket jobb och en genomarbetad marknadsföringsplan.

Ha en tydlig ”go to market”-plan. När man verkligen har tänkt på hur produkten ska släppas på marknaden, hur man ska få kunder och skapa omsättning är det lättare att få extern finansiering. Ju mer erfarenhet man har, desto lättare är det att göra upp en bra plan.

Tipsen baserar sig på intervjun med Rudi Skogman.

Österbottniskt familjeföretag värdesätts ute i världen: Sarins båtar exporteras till 16 länder

Familjeföretaget Sarins båtar har kunder världen över men huvudmarknaden finns i norra Europa. Kassan hålls i skick genom att båtarna inte till skeppas kunden förrän hela båten är betald.

Gott rykte och nya patent har skapat tillväxt för exportföretag: ”Vi överlever den här krisen”

Export är aldrig riskfritt. Coronaviruset slog också till mot Elho som exporterar lantbruksmaskiner till över 40 länder. Det viktigaste är att hålla kassan i gång.

En investering på 8 miljoner i full användning: åländskt bryggeri siktar på stor tillväxt i Sverige

Med ett nytt sidokontor ska åländska Stallhagen ta sig in på de svenska butikshyllorna.

Finländsk företagsidé fick vind under vingarna i Danmark: nu utvidgar barnloppisen till övriga Norden

Finländaren Johanna Kiel Nielsen grundade en loppis för barnkläder i Danmark. Den har under kort tid blivit väldigt populär.

Båtförsäljning blev tillväxtsuccé – nya försäljningsmetoder ger resultat

Nylunds Boathouse säljer dyra båtar med hjälp av snygga videor. Omsättningen växer också via företagsaffärer.

Funderar du på export? Skaffa en agent

Vandaföretaget Klippan har agenter i 21 länder. Export via agent eliminerar riskerna och öppnar upp för nya marknader.

Hur få startupens finansiering i skick?

Helsingforsbolaget Bankify lyckades övertyga en internationell riskplacerare. För det krävdes både omsättning och kunder.

Ladda mer