Ledarskap

Efterfrågan på munskydd ledde till oväntad tillväxt: Över 50 nya anställda och en omsättning som minst fördubblas i år

Efterfrågan på munskydd ledde till oväntad tillväxt: Över 50 nya anställda och en omsättning som minst fördubblas i år

I februari funderade Filterpak på att börja tillverka munskydd men konstaterade att det var för sent att ge sig in i konkurrensen. Nu tillverkas munskydd dygnet runt.


| |

Lång erfarenhet och en stadig ekonomi kan fungera som språngbräda när oväntade möjligheter dyker upp. När covid-19 spreds till Europa i februari funderade man på Hangöföretaget Filterpak på att börja tillverka munskydd. Hittills har bolaget tillverkat olika sorts luftfilter, men munskydden är en helt ny marknad.

– Vi hade saken upp på bordet i februari, men tänkte att nu har tåget nog gått och att vi inte hinner komma i gång förrän epidemin är över, berättar Filterpaks vd Peter Nordlund.

Bara en månad senare insåg de att pandemin inte kommer att vara över i första hand. Sedan hände allt snabbt och Filterpak fattade ett beslut om att investera i flera produktionslinjer för munskydd.

– I princip gick allt alltför snabbt, man borde aldrig starta upp något på bara en eller två månaders varsel, inte med nya kunder och produkter och material och att dessutom anställa en massa folk som aldrig jobbat vid en produktionslinje, säger Nordlund.

Han ångrar ändå inte beslutet.

– När vi hade lagt alla siffror på pappret kunde vi inte lämna det. Vi visste att det här på lång sikt kan ge en omsättning på tiotals miljoner så det blev ett naturligt nästa steg för Filterpak.

Är du intresserad av att hitta en investerare? Så här går en investering till.

Enorm förändring på 20 år

Trots den stora potentialen, eller kanske just därför, har senaste månaderna varit en stor utmaning för Filterpak fastän Nordlund och hans bror Thomas Nordlund har gedigen erfarenhet av att driva företaget.

De köpte Filterpak för 20 år sedan för att de såg stor potential och har sedan dess jobbat med aktiv utveckling.

– Vi visste att filter kommer att användas mer och mer i framtiden. Filterpak hade en ganska liten marknadsandel då, men bra produkter och en bra grund att bygga på, säger Peter Nordlund.

Företag: Filterpak
Bransch: Ventilation & filter
Grundat: 1994
Omsättning: 3,2 miljoner euro (2019, uppskattning för 2020 över 10 miljoner)
Resultat: 286 000 euro (2019)
Antal anställda: 90

De två senaste decennierna har inneburit en enorm förändring. Nordlund beskriver det som att inget annat än kaffekokningen görs på samma sätt som då. Filterpak har bland annat investerat i produktion och automatisering.

– Vi försöker få bort alla arbetspunkter som är enformiga eller jobbiga för arbetaren. Inte för att gå ner i personal, utan för att få mindre sjukfrånvaro på grund av slitningar. Fastän vi har investerat mycket har vi också anställt mycket.

Produktion dygnet runt

Sedan bröderna Nordlund tog över har Filterpaks omsättning ökat från ungefär 600 000 euro år 2000 till 3,2 miljoner i fjol. Antalet anställda har också ökat stadigt från några få till runt trettio – fram tills den nya produktionen av munskydd inleddes i maj.

– Vi har anställt 51 nya personer inom två månader, så det har varit mycket att stå i med.

Bland annat har det inneburit mycket pappersarbete men också att förklara och lära ut rutiner till de nyanställda.

I år ser Filterpaks omsättning ut att stiga över 10 miljoner tack vare de nya produktionslinjerna och den stora efterfrågan på munskydd.

Allt som produceras har redan sålts – fastän produktionslinjerna går heta. För tillfället produceras munskydd kontinuerligt i fem skift, sju dagar i veckan.

– Det har varit många uppförsbackar och betydligt tyngre än vad jag kunde ana när vi gav oss in i det här. Men nu har vi ett bredare sortiment och flera ben att stå på, säger Nordlund.

De senaste månaderna är också något han hoppas kunna berätta om för barnbarnen – vilken vändning våren 2020 blev i företagets historia.

Krävs ekonomi för att kunna satsa stort

Peter Nordlund säger att den gedigna erfarenheten från branschen och Filterpaks stadiga ekonomi var två orsaker till att de över huvud taget vågade satsa på tillverkningen av munskydd.

– För tio år sedan skulle vi inte ha vågat ta chansen, säger han.

Enligt honom är det viktigt att stå väldigt stadigt innan man gör en sådan här satsning.

– Det krävs en stor ekonomi för att kunna anställa så här många och komma i gång. En miljon euro gick upp i rök så där bara.

De nya produkterna har också krävt mycket inlärning och nya procedurer. Bland annat ska en del av munskydden säljas till sjukhus, då krävs tester och certifiering som visar att de uppfyller standardkraven.

Än så länge säljs alla munskydd som produceras till den inhemska marknaden – efterfrågan i Finland är så stor att det inte blir något över för export.

I något skede kommer efterfrågan på munskydd ändå att bli mindre, men Filterpark strävar efter ett bygga ett kvalitativt varumärke med omfattande utbud av produkter.

– Vi räknar med att kunna bibehålla en marknadsandel som ger oss möjlighet att ha kvar samtliga anställda och förhoppningsvis även öka antalet anställda, säger Nordlund.

Fakta

5 tips för att bygga ett framgångsrikt bolag

Produktutveckling, försäljning och tillverkning. Allt börjar med idé och efterfrågan. Sedan ska man kunna tillverka produkten, sälja in den och göra en vinst. Hur lätt och lönsam är produkten att tillverka?

Nätverka. Det är viktigt att synas och våga skryta med sig själv. Enligt Peter Nordlund kommer så gott som alla förfrågningar som Filterpak får via nätverken. Mässor är ett bra sätt att skapa nya kontakter. Det är också viktigt att upprätthålla kontakter till kunder.

Säg aldrig genast nej. Kolla alltid igenom alla möjligheter när du får en fråga som känns omöjlig att lösa. ”Bara man svänger på saken tillräckligt många gånger så hittar man på något”, säger Peter Nordlund.

Ha koll på helheten. Om en länk i kedjan brister faller hela korthuset ihop. Försäljning, inköp, lager och produktionsplanering måste vara i linje. Köp in saker i rätt tid för att undvika att ha en massa pengar fast i lagret. Ingen komponent får heller ta slut, då stannar produktionen upp.

Ha ett tydligt mål. Ha tydliga målsättningar för din egen verksamhet. Det behöver inte handla om att bli störst i branschen, utan man kan koncentrera sig på en sak: till exempel att man har den bästa produkten – inte att den är billigast eller säljer mest.

Tipsen baserar sig på intervjun med Peter Nordlund.

Från en liten startup till större organisation – målet är att tredubbla omsättningen

Från privatkunder till B2B-försäljning, dotterbolag i Åbo och en intern utbildning för servitörerna. Bemanningsbolaget CaterMate siktar på hård tillväxt.

Att utveckla en affärsidé från teori till praktik kräver flera års arbete: ”Vi är jättestolta om vi kan ändra kulturen till mer hållbar”

Klimatmedvetenhet är en megatrend just nu – också Spark Sustainabilitys affärsidé bygger på den trenden. Företagets vision har varit tydlig ända sedan start, men vad har utvecklingen av en vision till affärsverksamhet krävt?

Omdefinierad strategi ledde till framgång värd flera miljoner: företaget började säga ja i stället för nej

Under 2019 gjorde Moomin Characters en vinst på över 10 miljoner euro. Målet är att fortsätta växa, men att göra det på Mumins och Tove Janssons villkor.

5 fakta om IPR-rättigheter – gör inte gratisjobb som konkurrenten kan dra nytta av, se till att skydda din ensamrätt

Är någon annan än du intresserad av ditt företags varumärke eller produkter? Är svaret ja? Då är dina IPR-rättigheter förhoppningsvis uppdaterade. Läs mer i artikeln!

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Ladda mer