Ledarskap

Friluftslivsfirma förnyade sin marknadsföring: Det gubbiga varumärket byttes ut till smatter och humor
Finn-Savottas kvalitetschef Harri Rautiainen är med på flera av företagets reklamvideor. I fotot testar man hur bra en av företagets ryggsäckar håller.

Friluftslivsfirma förnyade sin marknadsföring: Det gubbiga varumärket byttes ut till smatter och humor

I familjeföretaget Finn-Savotta är man inte rädda för att väcka känslor med marknadsföringen – trots att en del av kunderna är myndigheter.

|

Mervärde. I det ordet komprimeras marknadsföringsstrategin för Karstulabördiga företaget Finn-Savotta som tillverkar utrustning för friluftsliv och armé.

– Man måste skapa innehåll som är till någon nytta för människor. Det kommersiella kommer som en biprodukt, säger företagets vd Elmo Valkeinen.

Som exempel nämner han ett liggunderlag som företaget säljer. Ett alternativ hade varit att marknadsföra det genom att berätta hur bra och tåligt underlaget är. I stället valde företaget att göra en video, ett ”opartisk och ärligt test”. I videon skjuter man mot liggunderlaget med ett hagelgevär.

– Man får mer uppmärksamhet och högre underhållningsvärde när man visar vad man gör och inte bara berättar om det, säger Valkeinen.

Finn-Savottas synligaste marknadsföringskampanj har varit en motviktsslunga som byggdes på en åker som tillhör företagets kvalitetschef. Med den slungade man iväg tält som inte hade marknadsförts på länge.

Åtminstone Yle, Keskisuomalainen och Ilta-Sanomat skrev om slungan och Finn-Savottas marknadsföring efter det.

– Inte fanns det någon poäng med det, men det var häftigt, säger Valkeinen.

Smatter i stället för gubbighet

Valkeinen har varit vd sedan 2016, själva företaget grundades redan 1966. Före Valkeinen har företaget lotsats av hans mamma, moster och morföräldrar.

Försvarsmakten har varit en betydande kund för Finn-Savotta ända sedan 1960-talet. Som bäst eller som värst har armén stått för till och med 80 procent av företagets omsättning.

Med Valkeinens ledning har man uppdaterat företagets strategi. Nu satsar man alltmer på utrustning som riktar sig till civila och för friluftsliv, eftersom efterfrågan för de produkterna är jämnare än myndighetsaffärer.

På samma gång förnyades marknadsföringen.

– Vi hade ett lite gubbigt varumärke. Våra huvudsakliga kunder var 60-åriga män. Vi ville ha mer smatter och hålligång.

Enligt Valkeinen var det ändå svårt att förklara visionen för någon på en marknadsföringsbyrå som inte kände till produkterna eller hade någon förståelse för Finn-Savotta och dess värld.

– Det kändes så otroligt tillplattat att se på marknadsföringsbyråns presentation där unga satt vid en lägereld, highfivade och spelade gitarr. I den reklamen hade man bara bytt ut de gamla människorna till yngre.

Efter att ha testat på några marknadsföringsbyråer bestämde Valkeinen att det är bäst om företaget tar hand om sin marknadsföring själv. Nu har företaget en egen studio och utöver vd:n finns det två anställda som jobbar heltid med marknadsföringen.

Enligt Valkeinen är den interna marknadsföringsprocessen lättare än samarbete med en utomstående byrå. Dessutom känner de anställda en större förbindelse till företaget eftersom de får vara med i processen.

Öppenhet leder långt

Facebook, Youtube och Instagram är de huvudsakliga marknadsföringskanalerna för Finn-Savotta.

Stilbytet har redan gett resultat. Enligt Valkeinen har företaget nått 25–35-åringar betydligt bättre än tidigare. Samtidigt har konsumentförsäljningen kommit bra i gång. Humorn och rappheten i marknadsföringen är inte bort från något.

– Våra kunder är människor precis som vi och de inspireras av samma grejer.

Däremot har Valkeinen märkt att Facebooks populära utlottningar inte passar för företaget.

– De som deltar i utlottningarna är människor som gillar utlottningar, men inte själva företaget. Och gillningar kan man ju köpa med pengar om man så vill.

Öppenhet är ett viktigt värde i Finn-Savottas marknadsföring. Enligt Valkeinen måste företaget kommunicera öppet med sina kunder på till exempel sociala medier. Genom att offentligt svara på en kunds fråga svarar man samtidigt alla andra.

Valkeinen ger ett exempel: för några år sedan började Finn-Savotta beställa produkter från Kina för att dra ner på kostnaderna. Det var ett misstag som företaget frikostigt erkänt. Produkterna var av dålig kvalitet och höll inte.

Om man öppet och ärligt berättar om också de sämre besluten hinner inga felaktiga rykten spridas.

Längtar till internationella marknader

Finn-Savotta har fabriker i Karstula och Estland och sammanlagt ungefär 90 anställda. Företagets omsättning i Finland var under senast avslutade räkenskapsperiod kring fyra miljoner euro.

Finn-Savotta strävar också efter att ta sig in på den internationella marknaden. Företagets produkter säljs i flera europeiska länder men också i till exempel Japan. Varusteleka säljer Finn-Savottas produkter till USA och företagen samarbetar annars också mycket.

Finn-Savottta är inte ute efter några snabba vinster utomlands.

– Vi vill hitta likasinnade samarbetspartners som tror på vår grej, berättar Valkeinen.

”Grejen” handlar om ansvarsfullhet. Finn-Savotta har satsat mycket på produktutvecklingen och strävar fortfarande efter att tillverka produkter som håller i till och med årtionden.

– Målsättningen är att alla människor i världen ska ha en av våra ryggsäckar. Det är inte vår officiella vision, utan en rolig tanke att flörta med, säger Valkeinen.

Fakta

3 lärdomar om marknadsföring

Konkretisera. Människor är inte intresserade av företagets produkter utan vad man kan göra med dem, säger Finn-Savottas vd Elmo Valkeinen. I marknadsföring är det viktigt att konkretisera vad produkterna kan användas till, inte endast lista dem.

Väck reaktioner. Marknadsföring måste väcka känslor. Enligt Valkeinen är det bättre att någon blir arg än att ingen blir arg. Det betyder ändå inte att man medvetet ska såra eller provocera någon. Men konsumenterna blir så småningom bedövade om marknadsföringen är tråkig och intetsägande.

Våga. Det lönar sig inte att vara rädd för människors reaktioner om marknadsföringen utgår från företagets värderingar. Valkeinen säger att det är lättare att bara göra något än att be om tillstånd före man gör det.