Ledarskap

Lönsam arbetsinsats av ung företagare: omsättningen steg över 6 miljoner på fem år

Lönsam arbetsinsats av ung företagare: omsättningen steg över 6 miljoner på fem år

Tydliga mål och en kärlek för bilar är ingredienserna i Vasaföretaget Prestige Car Centers tillväxt. Framtidens tillväxt möjliggörs med utvidgad verksamhet och fler anställda.

|

Hård tillväxt kräver målmedvetet arbete och en insikt om att man måste ge sitt allt. Det säger Rasmus Lönnqvist som 2014 grundade Prestige Car Center.

Vasaföretaget köper bilar i Sverige för att sälja dem vidare till konsumenter i Finland. De flesta bilarna är körda i noll till tre år.

Företagets omsättning har vuxit kraftigt de senaste åren. 2016 var omsättningen 1,3 miljoner euro, tre år senare, alltså 2019, låg omsättningen på 6,3 miljoner euro. Målet för 2020 ligger på 8 miljoner.

– Jag grundade företaget för att bilar har varit min största hobby och mitt största intresse utöver sport sedan jag fyllde 18 år, berättar nu 29-åriga Lönnqvist.

I början sålde han bilar hemma från gården, sedan hyrde han en hall med plats för ungefär 6–7 bilar åt gången eftersom han snabbt märkte att det fanns en stor efterfrågan på de bilar han säljer

Företag: Prestige Car Center
Bransch: Bilförsäljning
Grundat: 2014
Omsättning: 6,3 miljoner euro (uppskattning för 2019)
Antal anställda: 3

När han startade verksamhten jobbade han ännu som anställd på Nordea, men från och med augusti 2016 har han jobbat fulltid med företaget och sedan 2017 har han hyrt en större lokal.

– Fram till mitten av 2016 var det en hobby.

Jobbar hårt och effektivt

Efter att företagsverksamheten blev Lönnqvists heltidssysselsättning och enda levebröd har han lag upp tydliga tillväxtmål för varje år. Han har ändå inga illusioner om vad som skapar tillväxt.

– Jag får företaget att växa med min egen arbetsinsats.

Lönnqvist har spelat tennis i juniorlandslaget och är van att lägga upp höga målsättningar för sig själv.

– Jag försöker jobba så hårt som det går. Det krävs att man jobbar hela tiden, också på semestern.

För Lönnqvists del handlar det om att kanske jobba en halv timme när han vaknar eller att svara i telefonen om den ringer. Resten av tiden njuter han av semestern med familjen.

Han säger också att man som företagare inte kan sluta jobba vid fem eller sex, det kan krävas arbetsinsatser nästan när som helst. Det behöver ändå inte betyda att man jobbar dygnet runt, utan att man gör det mesta av den tid man har.

– Det beror också på hurdan man är som person, själv är jag väldigt effektiv när jag jobbar.

Öppnar ny butik i Helsingfors

Prestige Car Center säljer bilar i Vasa, men för att få företaget att växa ytterligare har Lönnqvist valt att öppna en ny butik i Helsingfors. Butiken öppnar den 1 april.

Samtidigt vill han utöka verksamheten i Vasa genom att bygga en större och bättre hall på egen tomt. Det skulle innebära en stor investering för företaget, men Lönnqvist vill satsa.

– Vi hyr lokal nu men kollar på tomter hela tiden.

Han tror att företaget tack vare Helsingfors och en ny hall inom några år kunde nå en omsättning på 12–15 miljoner.

– Men om man ska gå över den omsättningen krävs att man anställer mera personal, resonerar Lönnqvist.

För tillfället har han tre anställda, en försäljare och två som tvättar, polerar och fixar bilarna. Enligt honom är det vanligt att bilfirmor outsourcar till exempel tvätt.

– Men jag anser att jag har annan nytta av de anställda. De för och hämtar bilar från service samt är till övrig hjälp.

Större press när bolaget växer

Fastän omsättningen för Prestige Car Center har vuxit med rejäla knyck på bara några år tycker Lönnqvist inte att så mycket egentligen har ändrats. Det mesta har fortsatt som förr men vuxit i volym.

Den största förändringen är att han känner mer stress över arbetet.

– Om det finns fler bilar i lager finns det en större press på att de ska bli sålda än om man har fem bilar. Bilarnas värde minskar varje dag.

I fjol sålde Prestige Car Center runt 300–350 bilar, men enligt Lönnqvist är det ingen idé att titta på antalet sålda bilar i och med att värdet på dem är så olika. Det viktigaste är att de bilar som köps in också blir sålda och att det inte tar för lång tid. Marknadsföringen har en viktig roll i tillväxten.

För honom är det självklart att ge sitt allt. Han har till exempel talat i telefon med kunder då han åkt lift i skidbacken.

– Man får bjuda till i alla situationer, säger Lönnqvist.

Fakta

Rasmus Lönnqvists två tips för tillväxt

Bra kundservice. ”Om någon köper en bil och vill ha den till Helsingfors, fixar vi den dit under dagen. Och om vi får en reklamation försöker vi ersätta så mycket som konsumentskyddslagen säger att ska ersättas. Man ska inte börja gräla med kunden, om man har dåligt rykte kan man inte växa.”

Var redo att jobba hårt. ”Om man vill att det ska gå bra ska man satsa allt och då har man kanske inte så mycket tid till annat.”

Anders Wiklöf har en lång bakgrund som företagare

För åländska Anders Wiklöf är det viktigt att kunna hjälpa andra människor. Han har närmare 700 anställda på Åland och är mecenat för både konst och idrott.

Förändringsstyrning är vardag i tillväxtbolag – ”Verksamheten måste förnyas”

Det går inte att svara på tillväxt endast genom att jobba hårdare. Det säger Jarna Heinonen, professor i företagande.

När affärsverksamheten åker bergochdalbana – transportörtillverkare vet hur det är att vara beroende av konjunkturer

Från vinst till förlust till uppgång igen. 37 år inom en cyklisk bransch har lärt Ferroplan att jämna ut de största fallen och utnyttja uppgången.

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

Vad är en advisory board och för vem passar det?

En advisory board erbjuder flexibelt stöd till ett företag antingen för kort- eller långsiktiga utvecklingsbehov. Medlemmarna bidrar med gedigen kunskap från den egna branschen.

Hur bygger man upp en stark företagskultur? Läs tipsen

Arbetspsykolog listar vad företagskultur innebär, hur den kan utvecklas och varför det är så viktigt.

Hur kan man som företagare lösa konflikter på arbetsplatsen? Ingrip fort och prata

Ett tecken på en bra arbetsgemenskap är hur man klarar av att lösa konflikter på arbetsplatsen.

Skynda inte med rekryteringen – första intrycket brukar stämma

Köpman Joakim Forss har träffat hundratals arbetssökande. Han väljer hellre en person med rätt inställning än med bra produktkännedom.

Strategi är mer än en plan: den visar också konkurrensfördelarna

Företagscoachen berättar vilken betydelse vision och strategi har i olika faser av företagets livscykel.

Ladda mer