Ledarskap

Lönsam arbetsinsats av ung företagare: omsättningen steg över 6 miljoner på fem år
Tydliga mål och en kärlek för bilar är ingredienserna i Vasaföretaget Prestige Car Centers tillväxt. Framtidens tillväxt möjliggörs med utvidgad verksamhet och fler anställda.
Hård tillväxt kräver målmedvetet arbete och en insikt om att man måste ge sitt allt. Det säger Rasmus Lönnqvist som 2014 grundade Prestige Car Center.
Vasaföretaget köper bilar i Sverige för att sälja dem vidare till konsumenter i Finland. De flesta bilarna är körda i noll till tre år.
Företagets omsättning har vuxit kraftigt de senaste åren. 2016 var omsättningen 1,3 miljoner euro, tre år senare, alltså 2019, låg omsättningen på 6,3 miljoner euro. Målet för 2020 ligger på 8 miljoner.
– Jag grundade företaget för att bilar har varit min största hobby och mitt största intresse utöver sport sedan jag fyllde 18 år, berättar nu 29-åriga Lönnqvist.
I början sålde han bilar hemma från gården, sedan hyrde han en hall med plats för ungefär 6–7 bilar åt gången eftersom han snabbt märkte att det fanns en stor efterfrågan på de bilar han säljer
Företag: Prestige Car Center
Bransch: Bilförsäljning
Grundat: 2014
Omsättning: 6,3 miljoner euro (uppskattning för 2019)
Antal anställda: 3
När han startade verksamhten jobbade han ännu som anställd på Nordea, men från och med augusti 2016 har han jobbat fulltid med företaget och sedan 2017 har han hyrt en större lokal.
– Fram till mitten av 2016 var det en hobby.
Jobbar hårt och effektivt
Efter att företagsverksamheten blev Lönnqvists heltidssysselsättning och enda levebröd har han lag upp tydliga tillväxtmål för varje år. Han har ändå inga illusioner om vad som skapar tillväxt.
– Jag får företaget att växa med min egen arbetsinsats.
Lönnqvist har spelat tennis i juniorlandslaget och är van att lägga upp höga målsättningar för sig själv.
– Jag försöker jobba så hårt som det går. Det krävs att man jobbar hela tiden, också på semestern.
För Lönnqvists del handlar det om att kanske jobba en halv timme när han vaknar eller att svara i telefonen om den ringer. Resten av tiden njuter han av semestern med familjen.
Han säger också att man som företagare inte kan sluta jobba vid fem eller sex, det kan krävas arbetsinsatser nästan när som helst. Det behöver ändå inte betyda att man jobbar dygnet runt, utan att man gör det mesta av den tid man har.
– Det beror också på hurdan man är som person, själv är jag väldigt effektiv när jag jobbar.
Öppnar ny butik i Helsingfors
Prestige Car Center säljer bilar i Vasa, men för att få företaget att växa ytterligare har Lönnqvist valt att öppna en ny butik i Helsingfors. Butiken öppnar den 1 april.
Samtidigt vill han utöka verksamheten i Vasa genom att bygga en större och bättre hall på egen tomt. Det skulle innebära en stor investering för företaget, men Lönnqvist vill satsa.
– Vi hyr lokal nu men kollar på tomter hela tiden.
Han tror att företaget tack vare Helsingfors och en ny hall inom några år kunde nå en omsättning på 12–15 miljoner.
– Men om man ska gå över den omsättningen krävs att man anställer mera personal, resonerar Lönnqvist.
För tillfället har han tre anställda, en försäljare och två som tvättar, polerar och fixar bilarna. Enligt honom är det vanligt att bilfirmor outsourcar till exempel tvätt.
– Men jag anser att jag har annan nytta av de anställda. De för och hämtar bilar från service samt är till övrig hjälp.
Större press när bolaget växer
Fastän omsättningen för Prestige Car Center har vuxit med rejäla knyck på bara några år tycker Lönnqvist inte att så mycket egentligen har ändrats. Det mesta har fortsatt som förr men vuxit i volym.
Den största förändringen är att han känner mer stress över arbetet.
– Om det finns fler bilar i lager finns det en större press på att de ska bli sålda än om man har fem bilar. Bilarnas värde minskar varje dag.
I fjol sålde Prestige Car Center runt 300–350 bilar, men enligt Lönnqvist är det ingen idé att titta på antalet sålda bilar i och med att värdet på dem är så olika. Det viktigaste är att de bilar som köps in också blir sålda och att det inte tar för lång tid. Marknadsföringen har en viktig roll i tillväxten.
För honom är det självklart att ge sitt allt. Han har till exempel talat i telefon med kunder då han åkt lift i skidbacken.
– Man får bjuda till i alla situationer, säger Lönnqvist.
Fakta
Rasmus Lönnqvists två tips för tillväxt
Bra kundservice. ”Om någon köper en bil och vill ha den till Helsingfors, fixar vi den dit under dagen. Och om vi får en reklamation försöker vi ersätta så mycket som konsumentskyddslagen säger att ska ersättas. Man ska inte börja gräla med kunden, om man har dåligt rykte kan man inte växa.”
Var redo att jobba hårt. ”Om man vill att det ska gå bra ska man satsa allt och då har man kanske inte så mycket tid till annat.”