Ledarskap

Karisföretag växer genom att inse egna begränsningar: Man behöver inte jaga efter alla marknadsandelar

Karisföretag växer genom att inse egna begränsningar: Man behöver inte jaga efter alla marknadsandelar

Med kontrollerad tillväxt i egen takt har N3M Power ökat både omsättning och antalet anställda. Företaget har gått från liten aktör till en föregångare inom sin bransch.

| |

För femton år sedan när servicebranschen för elnät konkurrensutsattes såg grundarna för N3M Power en stor möjlighet. Vd Nicklas Martin berättar att alla fyra grundare då jobbade på ett företag som i princip hade monopol i branschen.

– Men när vi hörde att branschen kommer att konkurrensutsättas tänkte vi att det är vår chans att börja.

Redan i den första konkurrensutsättningen 2006 lyckades det Karisbaserade företaget få ett avtal och efter det har arbetet rullat på.

Under 2020 var N3M Powers omsättning 13,2 miljoner euro och resultatet gick för första gången på minus. Det berodde ändå på en kund som hade gått i konkurs, så om man bortser från det gjorde företaget några procents vinst – precis som tidigare år.

Företag: N3M Power
Bransch: Nätbyggnad och -underhåll
Grundat: 2006
Omsättning: 13,2 miljoner euro
Resultat: några procent plus
Antal anställda: 60

I dagens läge, med miljonomsättning och runt 60 anställda, kan N3M Power inte längre räknas som en liten aktör, men 2006 var skillnaden stor till de övriga företagen som bygger och underhåller el- och kommunikationsnät.

– Vi hade fördel av att vara en liten aktör. Vi kunde anställa nytt folk och valde så klart de bästa. Tidsmässigt var vi en av de första som gjorde så här, men nu finns det många som följt våra fotspår och bildat motsvarande företag, berättar Martin.

Strävar efter att växa sunt

N3M Power grundades med hjälp av ett lån men efter det har verksamheten vuxit med hjälp av egna pengar.

– Vi har hela tiden strävat efter att växa sunt, säger Martin.

För honom och företaget innebär det att inte ta för stora kliv åt gången. Också när det funnits stora marknadsandelar att ta har man valt att växa i egen takt.

– Vi har försökt hålla fötterna på jorden och inse våra begränsningar.

Ända sedan starten har företagets vision varit att vara en av branschens ledande leverantörer i södra Finland. Trots det har de aldrig behövt marknadsföra sig själva.

– Vår utgångspunkt är att det vi gör är tillräckligt med marknadsföring. Nöjda kunder lockar nästa kund och nästa affär, säger Martin.

Nöjda kunder får man genom att hålla det man lovar, hög kvalitet och att försöka hålla tidtabellerna. Ett av N3M Powers mål är att också vara en problemlösare för kunderna.

– Vi skiljer oss från mängden genom att skapa och ge färdiga lösningar för våra kunder så att de inte behöver fundera så mycket själva. Det är det som de vill ha, säger Martin.

Organisationen måste växa med företaget

En utmaning inom branschen, precis som för många andra branscher, är att den tekniska utvecklingen är snabb och företagarna måste hänga med för att kunna svara på kundernas behov.

I samband med tillväxten har grundarna också fått lära sig nya metoder för att hålla koll på helheten.

– Det är inte lika lätt att ha samma kontroll som när vi var mindre. Därför är det väldigt viktigt att organisationen växer med företaget och att man inte i något läge tappar greppet, säger Martin.

På N3M Power filar man ständigt på organisationen och lever med i förändringarna.

– Det kanske finns de som tycker att vi ändrar för ofta, men jag tror inte att man kan göra det. Världen ändras hela tiden och det är olika projekt från år till år, man kan inte bara köra på ett visst sätt med våld.

Enligt Martin är det också viktigt att alla ändringar sker uppifrån ända ner till verkstadsgolvet och att alla vet vad som är på gång.

– Personalen är det viktigaste i ett företag och därför måste man ha personalen med sig.

Tillväxt är inte självändamål

För grundarna bakom N3M Power var branschen bekant, men de har fått lära sig en hel del om att driva företag, till exempel om skatteplanering.

– Nätverket runtomkring är väldigt viktigt. Det gäller att bygga ett nätverk så att man alltid har någon att rådfråga.

En viktig insikt är också att det inte är företagets omsättning som spelar roll, utan resultatet som syns under strecket.

– Vi har inte haft ett speciellt mål att nå en viss omsättning, tillväxt är inte ett självändamål för oss, säger Martin.

Det viktigaste för honom är att kunna säkra de arbetsplatser som nu erbjuds och att fortsätta med sund tillväxt i samma linje som hittills.

– Visserligen ger det fördelar att vara större, då kan man lägga in resurser när det behövs, men det innebär också betydligt större faror. Man måste kunna utnyttja de stora resurserna effektivt, säger Martin.

Fakta

Nicklas Martins 3 lärdomar

Ta inget för givet. Man får inget utan hårt arbete. Ibland får Martin höra att “ni har haft tur” men han påpekar att det inte handlar om tur, utan om de arbetstimmar man satsar.

Ha inte alla ägg i en korg. Se till att ha en bredd i verksamheten och flera olika ben att stå på.

Allt går i cykler. Allt i världen går upp och ner. Situationen stannar varken på bra eller dålig nivå så man måste alltid vara förberedd på följande steg.

Från en liten startup till större organisation – målet är att tredubbla omsättningen

Från privatkunder till B2B-försäljning, dotterbolag i Åbo och en intern utbildning för servitörerna. Bemanningsbolaget CaterMate siktar på hård tillväxt.

Efterfrågan på munskydd ledde till oväntad tillväxt: Över 50 nya anställda och en omsättning som minst fördubblas i år

I februari funderade Filterpak på att börja tillverka munskydd men konstaterade att det var för sent att ge sig in i konkurrensen. Nu tillverkas munskydd dygnet runt.


Att utveckla en affärsidé från teori till praktik kräver flera års arbete: ”Vi är jättestolta om vi kan ändra kulturen till mer hållbar”

Klimatmedvetenhet är en megatrend just nu – också Spark Sustainabilitys affärsidé bygger på den trenden. Företagets vision har varit tydlig ända sedan start, men vad har utvecklingen av en vision till affärsverksamhet krävt?

Omdefinierad strategi ledde till framgång värd flera miljoner: företaget började säga ja i stället för nej

Under 2019 gjorde Moomin Characters en vinst på över 10 miljoner euro. Målet är att fortsätta växa, men att göra det på Mumins och Tove Janssons villkor.

5 fakta om IPR-rättigheter – gör inte gratisjobb som konkurrenten kan dra nytta av, se till att skydda din ensamrätt

Är någon annan än du intresserad av ditt företags varumärke eller produkter? Är svaret ja? Då är dina IPR-rättigheter förhoppningsvis uppdaterade. Läs mer i artikeln!

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Ladda mer