Ledarskap

Båtförsäljning blev tillväxtsuccé – nya försäljningsmetoder ger resultat
Michael och Ann-Sofie Nylund har tillsammans byggt upp Nylunds Boathouse och lagt ner otaliga timmar på att fixa och styla båtar.

Båtförsäljning blev tillväxtsuccé – nya försäljningsmetoder ger resultat

Nylunds Boathouse säljer dyra båtar med hjälp av snygga videor. Omsättningen växer också via företagsaffärer.

| |

Båtföretagaren Michael Nylund tål inte när någon säger ”så här har vi alltid gjort”. Det var också utgångspunkten för succén med det egna företaget Nylunds Boathouse som är verksamt i Skuru hamn i Pojo.

Efter bara tre år har omsättningen vuxit från första årets 5,8 miljoner till uppskattningsvis 12 miljoner euro för räkenskapsperioden som slutade i augusti 2019.

Framgångarna kring försäljningen av både nya och begagnade båtar har skett till stor del tack vare Nylunds vilja att förnya branschen.

– I båtbranschen är många processer klumpiga och inget är funderat till slut, man bara gör någonting. Planeringen är över halva jobbet, säger Nylund.

Företag: Nylunds Boathouse
Bransch: Detaljhandel av båtar
Grundat: 2016
Omsättning: 12 miljoner (uppskattning för 2019)
Resultat: 300 000 euro (uppskattning för 2019)
Antal anställda: 20

Han har jobbat femton år inom bilförsäljning och tog många lärdomar med sig. Viktigast är att ha koll på vad som händer och vad andra gör.

– Jag följer varje dag båtar som är till salu i hela Norden. Det är som på börsen, men jag följer med båtar i stället för aktier, säger Nylund med ett skratt.

Hundra båtar om året

I början var det bara Michael och hans fru Ann-Sofie Nylund som arbetade för Nylunds Boathouse, men verksamheten ökade snabbt och nu har bolaget tjugo anställda.

Ända sedan starten har paret Nylund byggt upp båthandel på sitt eget sätt. Till exempel i somras ordnades en flytande ”road show” med ett dussintal båtar i Hangö hamn.

– Det var en stor satsning med logistik, personal och hyror, men vi sålde minst tre båtar bara tack vare att vi var aktiva där.

Tre båtar låter inte som mycket, men medelpriset för en såld båt är 160 000 euro. Sammanlagt säljer Nylunds Boathouse drygt hundra båtar om året, varav 85 procent är begagnade.

De har inte någon fast butik, utan handeln kan ske var som helst. Därför är marknadsföringen en viktig bit – företaget använder ungefär 10–15 procent av sin omsättning på det.

Redan i ett tidigt skede gjordes videor som delades på Youtube och Facebook. Först producerades videorna själva, men efter ett tag kopplades lokala proffs in.

– Vi kan lägga flera dagar på att filma en båt, säger Nylund.

I samma veva anställdes också en egen kodare som hela tiden följer med bland annat Googlemarknadsföringen.

– I början gick vi på veckobasis igenom hur vi skulle göra nästa kampanj. Sociala medier är otroligt bra.

Blickar mot övriga Norden

Ända sedan starten var planen att blicka utomlands. Sverige blev det naturliga valet tack vare att paret Nylund pratar svenska som modersmål, men de drömmer också om Danmark och Norge.

– Vi vill inte vara beroende av bara en marknad, säger Michael Nylund.

I fjol blev Nylunds Boathouse återförsäljare av Nord Star-båtar i Finland och i somras köpte företaget Östersjö Båt som säljer samma båtar för den svenska marknaden.

– Nu finns vi i Stockholms skärgård men ska expandera till svenska västkusten inom ett år.

Samtidigt som Nylunds Boathouse expanderat har ett annat behov uppkommit.

– I början hade vi endast försäljning av båtar, men märkte att kunderna också behöver service. Vi köpte servicetjänster av underleverantörer, men när vi skulle ha behövt mest hjälp var alla på semester.

Då insåg Nylund att de måste erbjuda kunderna hela paketet. Det här ledde till att Nylunds Boathouse köpte upp serviceföretaget Skuru Marine 2018 för att kunna erbjuda kunderna service av båtarna.

En snabb omsättning avgörande

Båthandel är ingen billig affärsverksamhet. Nylund sålde sin andel i familjeföretaget för att få en bra startpeng till det egna företaget. Tack vare goda kontakter till banken var det också lätt att få finansiering.

– Vi har alltid skött allt bra i våra andra familjeägda bolag så de visste att vi gör det ordentligt, säger Nylund.

Trots en bra finansieringsbas har en snabb omsättning blivit avgörande för framgångsbygget. För Nylund är det viktigt att båtarna inte står och dammar i lagret. En båt säljs på 90–120 dagar, vilket är snabbt jämfört med många andra i branschen.

– Jag är jättesträng med att vi jobbar med de enskilda båtarna och snabbt hittar på nya idéer om de inte blir sålda.

Om en båt inte lockar köparna funderar man på vad det kan bero på. Pris eller skick? Om en båt legat ute länge utan att bli såld skrivs annonsen om.

– Vi ordnar nya fotosessioner och byter bilder. Första bilden som kunden ser ska locka.

Nylunds Boathouse jobbar också mycket med styling av båtar.

– Först städar vi båten till 110 procent. Sedan plockar vi bort allt lösöre och stylar med rekvisita som lämpar sig för just den båten. Små saker kan göra stor skillnad, vi vill inte ha tråkiga katalogbilder.

Fakta

Michael Nylunds fem tips för dig som siktar på internationell marknad

Gör en noggrann marknadsundersökning. Nylund berättar att han tog reda på hur många båtar som finns i Sverige och hur potentialen såg ut.

Köp ett existerande bolag. I ett gammalt bolag finns rullande system för bokföring etc, vilket underlättar när man inte har stenkoll på hur allt fungerar i just det landet.

Beakta valutan. Den svenska kronan har varit ostadig och Nylunds Boathouse har kunnat dra nytta av det, men det lönar sig att räkna med fluktuationer i valutan när man säljer till länder som inte har euro.

Kolla upp byråkrati. Nylund överraskades av att mycket i Sverige är annorlunda än i Finland. Han får till exempel inte betala företagets räkningar eftersom han inte har svenskt personnummer och därmed inte får tillgång till kontot. Företagets försäljningschef fick svenskt ID-kort efter en flytt till Stockholm och sköter nu om det.

Kontakta en skattejurist. Det är lätt man blir ivrig och inte kommer ihåg att kolla upp alla skattetekniska detaljer som gäller köp av ett företag utomlands. Då kan en expert vara till stor hjälp.

16-åringarna skämtade att de ska nå en omsättning på 100 000 euro – fyra år senare omsätter de nästan en halv miljon

En egen podcast, den första anställda och ökad omsättning. För den unga företagarduon bakom Pals har det senaste året varit lyckat.

Österbottniskt familjeföretag värdesätts ute i världen: Sarins båtar exporteras till 16 länder

Familjeföretaget Sarins båtar har kunder världen över men huvudmarknaden finns i norra Europa. Kassan hålls i skick genom att båtarna inte till skeppas kunden förrän hela båten är betald.

Gott rykte och nya patent har skapat tillväxt för exportföretag: ”Vi överlever den här krisen”

Export är aldrig riskfritt. Coronaviruset slog också till mot Elho som exporterar lantbruksmaskiner till över 40 länder. Det viktigaste är att hålla kassan i gång.

En investering på 8 miljoner i full användning: åländskt bryggeri siktar på stor tillväxt i Sverige

Med ett nytt sidokontor ska åländska Stallhagen ta sig in på de svenska butikshyllorna.

Finländsk företagsidé fick vind under vingarna i Danmark: nu utvidgar barnloppisen till övriga Norden

Finländaren Johanna Kiel Nielsen grundade en loppis för barnkläder i Danmark. Den har under kort tid blivit väldigt populär.

Funderar du på export? Skaffa en agent

Vandaföretaget Klippan har agenter i 21 länder. Export via agent eliminerar riskerna och öppnar upp för nya marknader.

Hur få startupens finansiering i skick?

Helsingforsbolaget Bankify lyckades övertyga en internationell riskplacerare. För det krävdes både omsättning och kunder.

Ladda mer