Ledarskap

Omdefinierad strategi ledde till framgång värd flera miljoner: företaget började säga ja i stället för nej
Enligt Moomin Characters vd Roleff Kråkström tilltalar Mumin medelklassen i världen eftersom de vill bli lyckliga. ”Det tror jag att har gjort Mumin så framgångsrikt.”

Omdefinierad strategi ledde till framgång värd flera miljoner: företaget började säga ja i stället för nej

Under 2019 gjorde Moomin Characters en vinst på över 10 miljoner euro. Målet är att fortsätta växa, men att göra det på Mumins och Tove Janssons villkor.

| |

För att nå framgång ska man vara sann mot sig själv och sitt varumärke. För Moomin Characters del handlar det om att gå tillbaka till Tove Janssons originalverk och låta dem tala för sig. Det säger Roleff Kråkström som är vd sedan 2008.

I dagsläget är Mumin en framgångssaga och ett känt varumärke. Moomin.com säljer produkter till över 100 länder och det har sålts tiotals miljoner Muminmuggar. Sammanlagt säljs Muminprodukter för ungefär 1 miljard euro via licenser som Moomin Characters säljer.

Kråkström jämför med Marimekkos försäljning som är ungefär 130 miljoner euro om året.

– Men folk har inte så klar uppfattning om det här eftersom vi aldrig gör ett väsen av det. Vi har inte en pressansvarig och förankrar inte vår verksamhet i tillväxt.

Fokus ligger på att göra mumintrollen kända och lyfta Janssons konstnärskap. De senaste åren har Mumin vuxit med just den strategin och bolaget med det.

Företag: Moomin Characters
Bransch: Innehållsproduktion
Grundat: på 1950-talet
Omsättning: 10,9 miljoner euro
Resultat: 10,5 miljoner euro
Antal anställda: 11

Under 2019 gjorde Moomin Characters en vinst på över 10 miljoner euro, men läget såg helt annorlunda ut när Kråkström tog över posten som vd.

– Vi tappade några procent varje kvartal. Därför satte vi oss ner och omdefinierade vem vi är.

Tv-serien från 1990-talet var väldigt populär och länge trodde man att man bara kunde rida på den vågen, men det krävdes nytänk.

– Vi gick från en no saying-business till en yes saying-business, säger Kråkström.

Håller varumärket levande

Samtidigt gjordes också en medveten satsning på att gå tillbaka till ursprunget – den värld och de figurer som konstnären och författaren Tove Jansson skapat.

Enligt bolagets strategi ska man i varje kultur och generation jobba med de duktigaste nya skaparna. Moomin Characters vill till exempel tillåta nya filmtolkningar av originalverken och överlag vara öppna för nytt.

– Vi vill finna de nya rösterna och regissörerna för att hålla varumärket levande. Om vi lyckas så är transaktionerna en konsekvens, inte ett självändamål, säger Kråkström.

Han berättar att han gärna träffar alla som har en idé.

– Vi har en konstant nyfikenhet och säger aldrig nej. Vi lyssnar och begrundar och sedan kan vi säga nej. Men det är farligt att sitta bakom lyckta dörrar.

Kråkström poängterar det flera gånger – det går inte att sitta i ett elfenbenstorn och tro att allt kommer att fortsätta som förr.

2015 grundades bland annat Förlaget M – Moomin Characters ville återta alla rättigheter för Mumin på svenska och samtidigt ge ut nya böcker i Svenskfinland. Redan innan det hade bolaget börjat återta alla Muminrättigheter som fanns utspridda i världen.

– I tiderna har man absolut inte talat om att utveckla ett varumärke. Mumin är ett konstverk, säger Kråkström.

Konstnären i centrum

Fastän bolaget växer så det knakar finns inga uppställda ekonomiska mål. Kråkström säger ändå att målet så klart är att växa.

– Vi är hemskt stolta över Mumin. Den värld vi lever i behöver kanske mer än någonsin just Mumin.

Bolaget har vissa riktlinjer som alltid följs kring nya licenser.

– Vi engagerar oss aldrig i politik, våld eller sex. Det här är en sak som vi är noggranna med.

Mumin anpassas heller aldrig till kunders behov – det finns inte en chans att Mumintrollet skulle bli maskot för till exempel OS.

– Vi har alltid utgått ifrån att Toves skapelse komponerades på ett visst sätt av en orsak. Vi vill inte ändra på det, säger Kråkström.

Trots att det går bra för Moomin Characters påminner han om att det i jämförelse med stora entertainmentjättar handlar om en väldigt liten business. Försäljning för en miljard är mycket, men inget jämfört med Disney.

– Det finns jobb så att det räcker för en generation till åtminstone, säger Kråkström.

I dag är han gift med Sophia Jansson, brorsdotter till Tove Jansson, och bådas barn från tidigare äktenskap jobbar alla inom koncernen. Familjevärderingarna som genomsyrar Mumindalen syns också i bolaget.

Kråkström säger att det var ett strategiskt viktigt beslut att återgå till originalkonsten.

– Att vi lyfte Toves originalverk och henne som skapare i centrum har ändrat allt och förbättrat kvaliteten på det vi gör.

Fakta

Roleff Kråkströms fyra tips för att nå framgång

Tänk globalt. Hur kan din idé skalas globalt? Varför är det attraktivt utanför Finland och varför skulle någon utanför Finland förstå det?

Känn ditt varumärke och var konsekvent. Vad representerar ditt varumärke? För Mumin är det till exempel tolerans och jämlikhet, men enligt Kråkström hittar många företag på värderingar som inte har något med den egna verksamheten att göra.

”Implement like hell.” Först måste du tänka vad som krävs, sedan fatta ett beslut och efter det bara köra och inte titta åt sidan – utgå ifrån att du gjort ett gott grundarbete.

Kill your darlings. Alla idéer är inte bra och man ska veta när man ska lägga ner. Det är ändå inte en orsak att sluta helt och hållet, utan en orsak att försöka ännu hårdare och hitta nästa idé.

Familjeföretagets hårda målsättning: omsättningen ska tredubblas till 100 miljoner

Efter en generationsväxling uppdaterade investeringsbolaget Saxo sin strategi. Nu jobbar alla ihop för att företaget ska nå sina tillväxtmål.