Ledarskap

Österbottniskt familjeföretag värdesätts ute i världen: Sarins båtar exporteras till 16 länder
I familjeföretaget Sarins båtar har alla sina egna ansvarsområden. ”Vi gjorde det väldigt klart i början och håller fast vid det”, säger äldsta brodern och vd:n Thomas Sarin.

Österbottniskt familjeföretag värdesätts ute i världen: Sarins båtar exporteras till 16 länder

Familjeföretaget Sarins båtar har kunder världen över men huvudmarknaden finns i norra Europa. Kassan hålls i skick genom att båtarna inte till skeppas kunden förrän hela båten är betald.

|

Ett familjeföretag kan vara ett trumfkort när man vill sälja utanför Finlands gränser.

– Familjeföretag är väldigt uppskattade och respekterade ute i världen, att vi hållit på så länge underlättar jättemycket för oss, berättar Thomas Sarin som är vd för Sarins båtar.

Det var hans pappa Edy Sarin som grundade företaget 1967 under namnet Sarins Snickeri. I början tillverkade han inredningar till Swan-segelbåtar men så småningom började företaget bygga egna båtar och har exporterat dem sedan dess.

Numera jobbar också Thomas två bröder David och Johannes i företaget. Fastän deras syster Susanne inte arbetar dagtid i företaget säger Thomas att man kan säga att hela familjen är involverad.

– Vår mamma Lillemor kom med på 1970-talet och jag 1997. Nu har föräldrarna pensionerat sig men det är en ära att få jobba vidare med något som de har byggt upp.

Sarins båtar säljer årligen runt 70–80 båtar till 16 länder i hela världen under varumärket SARGO. Huvudmarknaden är norra Europa.

Omsättningen har vuxit stadigt de senaste åren, för räkenskapsperioden som slutade i augusti 2019 var omsättningen 14,3 miljoner euro. Enligt Sarin finns det flera orsaker till att det gått bra för företaget.

– Vi har lyssnat på kunderna och tagit fram konkurrenskraftiga produkter, tillverkat dem till ett konkurrenskraftigt pris och sedan sålt dem genom duktiga importörer.

Alla båtar sålda fram till hösten

Sarins båtar har en lång orderstock, alla båtar är sålda fram till hösten. En ny båt planeras alltid enligt kundens önskemål, vilket innebär att båten börjar byggas först när beställningen kommit in.

– För att säkerställa att kunden köper båten betalar han ett förskott vid order. Det binder kunden så att han fullföljer affären, säger Sarin.

Företag: Sarins båtar
Bransch: Båtbransch
Grundat: 1967
Omsättning: 14,3 miljoner euro
Resultat: 1,1 miljoner euro
Antal anställda: ca 50

Sedan 2008 har arbetet effektiviserats, allt som inte ger mervärde till produkten har skalats bort. Montörer ska till exempel inte ödsla tid på att hitta rätt verktyg eller komponent – det ska vara ordning och reda.

– Alla modeller planeras så att monteringen ska vara så effektiv som möjligt, säger Sarin.

För tillfället byggs också en ny hall på 1600 kvadratmeter för att få mer plats för montering.

Fastän utsikterna är bra påverkar det rådande världsläget med coronapandemin.

– Den största utmaningen för oss är att vi inte får komponenter. Alla våra båtar byggs i Karleby men vi köper komponenter från hela världen, säger Sarin.

De leverantörer som förser företaget med bland annat motorer, vindrutor och elektronik köper komponenter från länder som drabbats hårt av coronapandemin.

– Vissa större leverantörer har stängt ner fabrikerna. Då måste man vara kreativ, hur ska vi leverera båtarna till kunderna? Då måste vi hitta en ersättande komponent, förklarar Sarin.

Säljer allt i euro – valutor känsliga

Utöver att det har blivit svårare att få tag på komponenter påverkar också fluktuationer i valutan.

Eftersom den norska kronan har sjunkit har det lett till att färre båtar säljs till Norge, däremot är dollarn stark och amerikanska marknaden går bättre.

– Vi säljer allt i euro så valutor är väldigt känsligt för oss.

När coronaviruset slog till stannade också försäljningen av, men enligt Sarin börjar den nu återhämta sig igen.

– Många har bestämt sig för att semestra i hemtrakten och då kan det bli aktuellt att köpa en båt.

Med tanke på fortsatt utveckling är det viktigt att lyssna på både kunder och försäljare.

– Teknikmässigt går båtarna hela tiden framåt och kunderna kräver mer, de jämför båtar med bilar. En stor förändring för oss är att båtarna numera drivs med drev, när vi tidigare hade mittenmotor och rak axel, säger Sarin.

Mindre förändringar sker hela tiden efter diskussioner med kunder.

– Nästan alla kunder har någon liten grej som kunde göras på ett annat sätt. Då är det vår uppgift att diskutera igenom det, vi kan inte uppfylla alla önskemål.

Yngre generationen har nya idéer

Fastän ett familjeföretag bygger vidare på tidigare generationers arbete påpekar Thomas Sarin att det alltid är bra när yngre människor kommer in i bilden. Efter att han själv bott i Spanien en tid kom han tillbaka till Finland med en drös nya idéer.

– När jag föreslog något sa pappa ofta direkt nej och gick sedan ut i hallen. 10–15 minuter senare kom han tillbaka och sa att om jag tror att det är en bra idé så kör vi.

Sarin är själv 10 och 13 år äldre än sina bröder och känner igen samma beteende hos sig själv.

– De kommer med nya idéer som jag inte tycker är logiska.

Men då diskuterar de och försöker komma fram till en gemensam lösning. Överlag är det mycket låg tröskel om Sarin vill höra av sig och diskutera något med sina bröder.

– Jag kan ringa dem på söndag eftermiddag, de säger nog om de inte har tid att prata med mig.

Fakta

Tre tips för ett fungerande familjeföretag

Ha egna ansvarsområden. Alla måste veta vad de har för uppgifter och sedan se till att sköta dem. Om alla försöker ta ansvar för allt blir det ingenting.

Håll vad du lovar. Har man diskuterat med en kund och lovat något ska man hålla fast vid löftet, fastän det ibland kan bli dyrt. Ett gott rykte är viktigt.

Var också ledig. I ett familjeföretag kan det lätt bli för mycket snack om jobb – ibland måste man vara helt ledig och umgås med familjen och ta avstånd till företaget.

16-åringarna skämtade att de ska nå en omsättning på 100 000 euro – fyra år senare omsätter de nästan en halv miljon

En egen podcast, den första anställda och ökad omsättning. För den unga företagarduon bakom Pals har det senaste året varit lyckat.

Gott rykte och nya patent har skapat tillväxt för exportföretag: ”Vi överlever den här krisen”

Export är aldrig riskfritt. Coronaviruset slog också till mot Elho som exporterar lantbruksmaskiner till över 40 länder. Det viktigaste är att hålla kassan i gång.

En investering på 8 miljoner i full användning: åländskt bryggeri siktar på stor tillväxt i Sverige

Med ett nytt sidokontor ska åländska Stallhagen ta sig in på de svenska butikshyllorna.

Finländsk företagsidé fick vind under vingarna i Danmark: nu utvidgar barnloppisen till övriga Norden

Finländaren Johanna Kiel Nielsen grundade en loppis för barnkläder i Danmark. Den har under kort tid blivit väldigt populär.

Båtförsäljning blev tillväxtsuccé – nya försäljningsmetoder ger resultat

Nylunds Boathouse säljer dyra båtar med hjälp av snygga videor. Omsättningen växer också via företagsaffärer.

Funderar du på export? Skaffa en agent

Vandaföretaget Klippan har agenter i 21 länder. Export via agent eliminerar riskerna och öppnar upp för nya marknader.

Hur få startupens finansiering i skick?

Helsingforsbolaget Bankify lyckades övertyga en internationell riskplacerare. För det krävdes både omsättning och kunder.

Ladda mer