Ledarskap

Hur svårt är det att ta över ett anrikt familjebolag?

Hur svårt är det att ta över ett anrikt familjebolag?

Femte generationen i familjeföretaget Polttimo fortsätter skapa tillväxt. Modiga risker har lett till fördubbling av omsättning.

|

Ett generationsskifte sker sällan över en natt. På Polttimo tog det ungefär femton år.

– När jag var 22 år fick jag frågan om jag vill vara en investerare eller aktiv ägare och jag ville bli aktiv ägare, berättar Polttimos nuvarande styrelseordförande Pär-Gustaf Relander.

Det dröjde ända till att han fyllde 35 tills han tog över efter sin far Harald våren 2013.

För livsmedels- och bryggeriföretaget Polttimo har tillväxt varit en vägande faktor sedan grundandet 1883, men nu vill Relander lägga sin egen prägel på bolaget.

– Vi har jobbat mycket konsistent hela tiden och utvecklat bolaget, så det är en tradition som jag fortsätter.

Företag: Polttimo Group
Bransch: Livsmedel & bryggeri
Grundat: 1883
Omsättning: 237 miljoner euro
Resultat: 11 miljoner euro (före skatt)
Antal anställda: 275

Viktigt att förstå bolagets historia, men blicka framåt

Trots att planeringen av generationsskiftet pågick i femton år började inte Relander skissa upp målsättningar och planer för bolaget förrän han faktiskt tillträdde som styrelseordförande.

– Då började jag aktivt skriva ner vad bolaget ska bli och försökte få ledningsgruppen att förstå vad som var viktigt för mig och vad som ändras i och med att jag kommer in i bolaget.

I och med köpet av Carlsbergs dotterbolag gick Polttimo över en natt från ett lånefritt bolag till ett mycket lånesatt. Enligt styrelseordförande Pär-Gustaf Relander krävdes mycket mod, men det lönade sig.

Efter att fadern Harald Relander steg åt sidan kom han aldrig med målsättningar eller förslag om vilken väg Polttimo borde ta.

– Och jag frågade aldrig honom ”vad skulle du göra?”. Vi hade mycket klara regler vid generationsskiftet. Han hade nycklar till kontoret, men han fick inte komma utan att bli inbjuden.

Relander uppskattade ändå faderns nästan 40 år långa erfarenhet från branschen.

– Hans uppgift var att försöka få mig att förstå vad som hänt tidigare och fungera som ett bollplank till mina idéer, men det var inte en eller två gånger som han sa att ”du gör förstås som du själv vill”.

Vågar ta stora risker

Under fadern Harald Relanders tid i bolagets ledning lyckades Polttimo investera hela omsättningen två gånger, den yngre Relander har redan gjort det en gång i samband med köpet av Carlsbergs dotterbolag Danish Malting Group.

– När man kommer in som ung vågar man ta högre risker. Jag har en vilja att prova på nya saker och gå snabbare framåt.

Inför Carslberg-köpet var Relander väldigt nervös och sov dåligt i flera månader. Han kände ändå på sig att det var en risk värd att ta. Livsmedelsbranschen består av många små aktörer runtom i världen och så några massiva bolag – och Polttimo vill vara en av de stora spelarna.

– Det enda sättet att lyckas med det är genom att växa. Om du hittar ett köpmål som passar 100 procent i din strategi gör du nästan vad som helst för att få det till stånd, säger Relander.

Han beskriver köpet av Carlsberg som en perfekt strategisk möjlighet. Dessutom handlade det om att göra antingen det eller att förvandla bolaget till något helt annat – och det ville Relander inte göra.

– Tack vare köpet är vi i den situationen att vi nu är en allvarlig spelare på marknaden i vår bransch.

Organisk tillväxt

Just nu ligger Polttimos sikte på att få en större inverkan inom livsmedelsbranschen. Den stora frågan är – hur ska bolaget fortsätta växa?

– Som vi ser på världen just nu så är det svårt att köpa kapacitet, den största tillväxten är organisk. Vi gör själva och utvecklar vårt eget. Om vi ser möjligheter kan vi göra ett företagsköp igen.

Och om 20 år kommer Relander att diskutera framtiden med sina barn – vill de ta över familjebolaget eller göra något helt annat? Det får tiden visa.

Själv drivs han av att sköta arbetet som styrelseordförande bättre än de tidigare generationerna.

– Som ägare måste man ha ett brännande behov att utveckla bolaget.

Fakta

Relanders tips för ett framgångsrikt bolag

Våga ringa och be om hjälp. ”Jag känner inte någon som inte skulle svara när man ringer och ber om hjälp. Om det inte är direkt konkurrens hjälper man gärna och har en diskussion. Det är viktigt att våga ha personliga kontakter, det kostar ingenting och utvecklar också mig själv.”

Rikta blicken närmare. ”Oftast finns lösningarna mycket närmare än man tror. Man behöver inte uppfinna något nytt och otroligt. Se på din egen produktion och tänk på vad kunderna behöver – då hittar du massvis med lösningar som för ditt bolag framåt. Det behöver inte alltid handla om en helt ny produktionslinje.”

Hitta en mentor. ”Skaffa en mentor – någon som är lite mer erfaren eller någon som förstår problemen och som du kan diskutera med.”

Du är inte bolaget. ”Själv tycker jag att det är viktigt att man separerar sig själv från bolaget, det finns också annat i världen. Men pressen är ofta stor på företagare.”