Ledarskap

Trädgårdsbranschen blomstrar: familjeföretag i Jakobstad riktar blicken mot hela Finland

Trädgårdsbranschen blomstrar: familjeföretag i Jakobstad riktar blicken mot hela Finland

Coronaviruset är en last för många branscher, men för trädgårdsbranschen går det bra. I en säsongsbetonad bransch krävs ändå alltid planering – vare sig det råder undantagsläge eller ej.

| |

Corona har drabbat olika branscher på olika sätt: när många branscher kämpar med ekonomin under coronapandemin går det i stället jättebra för trädgårdsbranschen. För familjeföretaget Sunds Trädgårdscenter i Jakobstad har coronan varit en lyckospark.

– Trädgården är högaktuell nu då folk är hemma. Troligtvis använder folk pengar på att fixa trädgården, nu finns ju också tid för projekten, berättar Johan Sund som är vd.

I mars såg läget dystrare ut med 30–40 procent sämre försäljning än normalt, men när trädgårdssäsongen kom i gång i april har försäljningen däremot ökat och siffrorna är bättre än året innan.

– Vi hade ökning både i april och maj, det är ett bra uppsving. Om vi talar om omsättning så blir det säkert 20–30 procent plus jämfört med maj ifjol, säger Sund.

Företag: Sunds Trädgård Ab
Bransch: Trädgård
Grundat: 1967 (AB sedan 1994)
Omsättning: 3,7 miljoner euro
Resultat: 86 000 euro
Antal anställda: 25–30 årsverken

Det soliga vädret har också bidragit till att det går bra nu.

– Vi styrs mer av vädret än av viruset. Om sommaren är kall kan det bli mindre försäljning.

Många ben att stå på

Att jobba inom en säsongsbetonad bransch kräver mycket planering – oberoende av om det råder undantagsläge eller ej. Totalt har Sunds Trädgårdscenter runt 25–30 årsverken, men till i exempel maj har företaget haft 57 människor på lönelistan.

Den andra högsäsongen är i december med julblommor. Planeringen inför det nya året baserar sig på erfarenheter och utvärdering av tidigare säsonger.

– Idealet är att det skulle vara jämnare, vintermånaderna har vi det ganska lugnt, säger Sund.

Johan Sund, Sunds Trädgårdscenter

Han berättar att personalen under de lugnare perioderna kan vara frivilligt permitterade eller jobba fyra dagars vecka. Många väljer också att jobba mer i december runt högsäsong och sedan jobba mindre i början av året.

Trädgårdscentret säljer allt från blommor till presenter och trädgårdsväxter, men erbjuder också trädgårdsplanering och -anläggning.

– Trädgårdsanläggningen har vuxit mest och gett bäst resultat de senaste åren. I år ser också butikssidan ut att växa mer än normalt efter en bra start på säsongen, säger Sund.

Företaget har också egen växthusodling med blommor, växter, örter, perenner och mycket mer. Totalt finns runt 10 000 produkter i sortimentet.

Mål: utvidga webbshop

I fortsättningen ska en större del av produkterna säljas också via webben. Än så länge har Sunds främst sålt blombuketter via webbshoppen och blommorna har levererats till närområden. Nu vill man tänka större.

– Vi kommer att satsa på sådant som går att sälja landsomfattande, säger Sund.

En mer utvecklad webbshop har redan en längre tid varit i planerna men tidigare har företaget inte haft tillräckligt med resurser för det.

Coronaviruset blev en knuff i rätt riktning, samtidigt har det ändå varit så bråttom i affären att webbshoppen hamnat i skymundan. Tanken är att den ska tas i bruk ordentligt inför nästa säsong.

Det är Johan Sunds föräldrar som har grundat företaget 1967 och Sunds Trädgårdscenter har ett bra rykte i norra Österbotten med kunder som kommer från Vasa och Karleby – men via en utvidgad webbshop kan man nå en större målgrupp.

Det stora intresset i Österbotten beror på att trädgårdscentret är unikt i Jakobstadstrakten, det finns inte riktigt liknande butiker på nära håll.

– Mycket är inspirerat från Sverige och vi köper också in mycket från Sverige, berättar Sund.

Enligt honom inspireras kunderna av vårt västra grannland för att de ser mycket på Sveriges tv och läser svenska trädgårdstidningar.

Vissa produkter slutsålda

Coronapandemin har krävt en del omställningar för Sunds Trädgårdscenter.

– Vi har vidtagit vissa åtgärder i butiken, såsom plexiglas framför kassorna och handdesinfektionsmedel vid dörren.

En fördel är att butiken har stora öppna ytor och att kunderna inte behöver trängas fastän intresset varit stort under våren.

– Det har varit mer bråttom än normalt och vissa produkter har tagit slut, det är ett så stort sug nu. Det gäller hela branschen, säger Sund.

När det gäller till exempel växter är det svårt att snabbt få nya produkter för att fylla på lagren eftersom hela Finland blivit trädgårdstokiga. Utöver trädgårdsbranschen går det också bra för järnhandlar när många renoverar och bygger terrasser.

– Folk behöver sysselsättning.

Läs också:

Julgransförsäljning är verklig säsongsbusiness men pengarna måste räcka året runt

Växlade från vd-post till löneanställning: ”Nu kan jag koncentrera mig på mitt ledarskap”

Som företagare är man tvungen att göra allt själv, som anställd tar någon annan hand om det administrativa. Den erfarna företagaren Rasmus Nybergh ser fördelar med bägge.

Utveckling kräver tålamod och helikopterperspektiv – grundarna till flyttföretag tog ny fart via anställning hos andra

Efter en operativ paus på ungefär ett år fick de unga grundarna av Grabbarna Flytt en utomstående blick på sitt företag. I år har bolaget fått ny struktur och nya processer.

14 timmars arbetsdagar sju dagar i veckan – sommarkafé ute i skärgården är en livsstil

För fem år sedan inleddes kaféverksamheten på Nötö med en budget på 6 000 euro. Nu drömmer kaféföretagarna om att kunna anställa personal för att få avlastning – men för det krävs både ekonomi och bättre inkvarteringsmöjligheter.

Från en liten startup till större organisation – målet är att tredubbla omsättningen

Från privatkunder till B2B-försäljning, dotterbolag i Åbo och en intern utbildning för servitörerna. Bemanningsbolaget CaterMate siktar på hård tillväxt.

Hur kan man stärka sammanhållningen? 4 tips för en bättre arbetsgemenskap

Betydelsen av en vi-anda ökar i takt med att distansarbete blir allt vanligare. Bra chefer är en central grundpelare, men det lönar sig också att främja växelverkan mellan kollegor.

Elinstallationsföretag i hård tillväxt – största utmaning är att hitta kunnig personal

Jakobstadsföretaget Sähköpalvelu Walberg har på fem år ökat omsättningen till 5 miljoner och tredubblat antalet anställda. En utmaning har varit att hitta och skapa rätt rutiner.

Så här leder du personalen under en kris – 4 tips för att klara av en svår situation

Coronakrisen tvingar företag att se över personalledningen. Det är lättare att få kontroll över situationen när man har vissa grundpelare i skick.

Företagsledarens lärdomar om krishantering: tro inte att du vet allt, lär dig snabbt nytt och anpassa dig till situationen

Kriser är ofta oberäkneliga. 35 år som företagare har lärt Bengt Westerholm att förbereda sig för sådant han inte vetat att han ska förbereda sig för. Här delar han med sig av sina lärdomar.

Hur kan företagare förbereda sig inför eventuell arbetslöshet? 5 frågor om utkomstskydd för arbetslösa

Också företagare kan förbereda sig inför eventuell arbetslöshet. Ungefär 30 000 företagare är med i arbetslöshetskassan.

Ladda mer