Orka i arbetet

14 timmars arbetsdagar sju dagar i veckan – sommarkafé ute i skärgården är en livsstil

14 timmars arbetsdagar sju dagar i veckan – sommarkafé ute i skärgården är en livsstil

För fem år sedan inleddes kaféverksamheten på Nötö med en budget på 6 000 euro. Nu drömmer kaféföretagarna om att kunna anställa personal för att få avlastning – men för det krävs både ekonomi och bättre inkvarteringsmöjligheter.

| |

Om man jobbar i en säsongsbetonad bransch får man räkna med långa dagar. Det vet Lotta Green och Joakim Stolpe som under somrarna driver Café Skolan på Nötö i Åbos yttre skärgård.

Under sommaren 2020 har Café Skolan haft öppet alla dagar i veckan från och med midsommar fram till mitten av augusti.

För Stolpe som har hand om all matlagning börjar dagen redan klockan 6 med att steka dagens bröd, efter det bakar han bullar och kakor för vitrinen och mellan klockan 9 och 10 börjar han med lunchen.

– Jag är 14 timmar om dagen på jobb, säger han.

Green som tar hand om kassan och kundservicen säger att hon jobbar kortare dagar, men däremot kan det bli rätt tungt att socialisera med kunderna.

– Jag står i kassan från 11 till 17 och under högsäsong hinner jag kanske inte ens gå på toa.

Aldrig stängt, alltid på jobb

En stor utmaning med att driva kafé i yttre skärgården är att det som inte finns inte kan gå att trolla fram – något som en del kunder ibland verkar ha svårt att förstå. Arbetsbelastningen är ändå tyngst.

– Det svåraste är att vi inte har stängt någon dag i veckan. I somras hade vi en dag ledig när grannön hade evenemang, berättar Green.

Men också då var Stolpe tvungen att på kvällen sätta degarna som skulle bli till bröd följande dag. För båda är det ändå viktigt att ta egentid för att kompensera för de långa dagarna.

Trots att kafémånaderna är tunga vill båda fortsätta driva verksamheten också nästa sommar.

– När man gör något hela tiden känns det inte som ett jobb, det känns bara som ens liv. Det är lite som när man förr bodde på en lantgård. Man gör det som måste göras för att det ska gå runt, säger Stolpe.

Företag: Café Skolan Nötö
Bransch: Restaurang
Grundat: 2016
Omsättning: 62 000 euro
Antal anställda: 2

Båda säger ändå att det är viktigt att veta var de egna gränserna går.

Resten av året frilansar Green som skribent och jobbar på Sibeliusmuseum, Stolpe jobbar som köksmästare och tar ledigt för sommarmånaderna.

– Men just nu har jag inget jobb så jag har min första semester på fem år.

Blev företagare av en slump

Det är egentligen en slump att Stolpe och Green blev kaféföretagare sommaren 2016. Allt började med att en kompis hade sett en Facebookannons om att hembygdsföreningen på Nötö letade efter nya företagare till öns sommarkafé.

Cafe skolan

Kompisen övertalade Green att haka på, medan Stolpe som nyligen utbildat sig till kock ”bara” skulle konsultera dem.

– Vi planerade jättemycket men så fick min kompis ett heltidsjobb, berättar Green.

Efter en intervju på Nötö erbjöds företagarparet ett treårigt kontrakt för kaféverksamheten.

Det första året köpte de en vitrin, en kaffekokare och en skåpbil. Totalbudgeten gick då på 6 000 euro. För varje år har utrustningen bytts ut mot bättre och smidigare varianter, i år investerade företagarna bland annat i ett nytt kassasystem.

– Med första årets utrustning hade vi aldrig klarat årets kundmängd, säger Stolpe.

Med åren har de också lärt sig vad kunderna gillar. Café Skolan satsar på lokalproducerad mat och drycker.

– Kunderna betalar gärna extra för en cider som kommer från Pargas, säger Stolpe.

– Men vi märkte också att T-skjortor säljer jättebra så vi tryckte upp Nötö-skjortor, berättar Green.

Nytt för i år: butik

Vid sidan om kaféet har de också drivit en liten butik i år – eftersom det inte längre finns någon butik på ön. Knappt 15 procent av sommarens omsättning kom därifrån, så butiken är inte någon direkt kassako.

– Det handlar om en service och att vi får fler kunder. Vi gör det inte för pengarna, utan för att folk ska kunna fylla på sina förråd, säger Stolpe.

Utöver att han beställer varorna till butiken har han också hand om alla matvarubeställningar.

– På onsdag måste jag bestämma vad jag vill ha nästa vecka och det som kommer ska räcka fram till nästa leverans.

Den gemensamma nämnaren för allt som sker på Café Skolan är att det är Green och Stolpe som håller i trådarna. Att driva ett sommarkafé är en heltidssysselsättning.

Cafe Skolan

De skulle gärna ha mer avlastning i form av anställda men det är lättare sagt än gjort. Dels borde omsättningen bli så pass stor att det blir lönsamt att anställa, dels borde det finnas bättre övernattningsmöjligheter. För tillfället erbjuds en madrass på golvet och ingen egen ro.

– Vi känner bara till en enda dusch på hela ön men vi har haft en del lokala praktikanter, berättar Stolpe.

Med åren har Stolpe och Green blivit bättre på att känna till sina egna gränser och vet hur mycket de orkar.

– Varje år blir också enklare eftersom vi vet hur saker fungerar och känner till olika problem och hur de kan lösas, säger Green.

Hon säger att hon inte heller visste hur stor kapacitet Stolpe har och hur mycket han faktiskt klarar av i jobbväg.

– Jag var orolig för att han skulle bryta ihop under första året, men nu känner jag till hans turboväxel och är inte orolig. Jag vet att han förstår att återhämta sig mellan varven.

Fakta

Lotta Greens och Joakim Stolpes bästa tips för intensivt säsongsarbete

Ta hand om dig själv fysiskt. Man måste ta hand om sig själv fysiskt. Sömn, yoga och att äta regelbundet är Greens och Stolpes melodi. “Man ska se det som att man går in i en tävlingssäsong, man måste vara i bra fysiskt skick när säsongen börjar.”

Ta vara på de lediga stunderna. När dagarna blir långa är de lediga stunderna extra viktiga. I yttre skärgården är det alltid bilfritt och det går att slappna av på ett annat sätt. Det är också viktigt att ta små pauser från varandra alltid när det är möjligt.

Du kan inte säga ja till alla. Som företagare vill man gärna uppfylla kundernas önskemål, men speciellt i skärgården går det inte att säga ja till alla utan man måste tänka på sina egna resurser.

Be om hjälp. Man får inte vara för stolt utan komma ihåg att be om hjälp. De flesta tycker att det är roligt att hjälpa till, så det är bra att komma ihåg. Stolpe och Green samarbetar också gärna med andra företagare.

Våga skrika till ibland. När man jobbar intensivt ihop i två månader måste man släppa ut sin stress och frustration ibland. “Det är inget personligt, ofta kan man skratta åt det efteråt.”

Växlade från vd-post till löneanställning: ”Nu kan jag koncentrera mig på mitt ledarskap”

Som företagare är man tvungen att göra allt själv, som anställd tar någon annan hand om det administrativa. Den erfarna företagaren Rasmus Nybergh ser fördelar med bägge.

Utveckling kräver tålamod och helikopterperspektiv – grundarna till flyttföretag tog ny fart via anställning hos andra

Efter en operativ paus på ungefär ett år fick de unga grundarna av Grabbarna Flytt en utomstående blick på sitt företag. I år har bolaget fått ny struktur och nya processer.

Från en liten startup till större organisation – målet är att tredubbla omsättningen

Från privatkunder till B2B-försäljning, dotterbolag i Åbo och en intern utbildning för servitörerna. Bemanningsbolaget CaterMate siktar på hård tillväxt.

Hur kan man stärka sammanhållningen? 4 tips för en bättre arbetsgemenskap

Betydelsen av en vi-anda ökar i takt med att distansarbete blir allt vanligare. Bra chefer är en central grundpelare, men det lönar sig också att främja växelverkan mellan kollegor.

Elinstallationsföretag i hård tillväxt – största utmaning är att hitta kunnig personal

Jakobstadsföretaget Sähköpalvelu Walberg har på fem år ökat omsättningen till 5 miljoner och tredubblat antalet anställda. En utmaning har varit att hitta och skapa rätt rutiner.

Trädgårdsbranschen blomstrar: familjeföretag i Jakobstad riktar blicken mot hela Finland

Coronaviruset är en last för många branscher, men för trädgårdsbranschen går det bra. I en säsongsbetonad bransch krävs ändå alltid planering – vare sig det råder undantagsläge eller ej.

Så här leder du personalen under en kris – 4 tips för att klara av en svår situation

Coronakrisen tvingar företag att se över personalledningen. Det är lättare att få kontroll över situationen när man har vissa grundpelare i skick.

Företagsledarens lärdomar om krishantering: tro inte att du vet allt, lär dig snabbt nytt och anpassa dig till situationen

Kriser är ofta oberäkneliga. 35 år som företagare har lärt Bengt Westerholm att förbereda sig för sådant han inte vetat att han ska förbereda sig för. Här delar han med sig av sina lärdomar.

Hur kan företagare förbereda sig inför eventuell arbetslöshet? 5 frågor om utkomstskydd för arbetslösa

Också företagare kan förbereda sig inför eventuell arbetslöshet. Ungefär 30 000 företagare är med i arbetslöshetskassan.

Ladda mer