Orka i arbetet

Hur mycket borde man sova? Sömnen påverkar nästan allt

Hur mycket borde man sova? Sömnen påverkar nästan allt

Människan behöver minst 7–8 timmars nattsömn. Också sömnkvaliteten påverkar återhämtningen.

| |

Tillräcklig och kvalitativ sömn spelar en avgörande roll om man ska orka i vardagen. Sömnen är till och med viktigare än att skapa en bra balans mellan arbete och fritid.

Enligt sömnläkaren Henri Tuomilehto kommer det hela tiden ny information om sömn och sovande. Redan nu vet man att 95 procent av människans återhämtning sker i sömnen, sömn ger energi, det påverkar minnet, humöret och motivationen. Sömn är också kopplat till sjukdomar såsom diabetes.

Trots det sover människor för lite. I själva verket sover vi nu mindre än någonsin tidigare.

– Det finns inte någon helt exakt information, men människor borde sova en timme mer om dagen. Rekommendationen är 7–8 timmar nattsömn. Kort nattsömn är något slags masochism, jag förstår mig inte riktigt på det. Det beror säkert på informationsbrist, säger Tuomilehto.

Han nämner företagare som en problemgrupp. Flera företagare har till och med offentligt gått ut med sin utmattning som varit en följd av att de inte kunnat känna igen tecken på trötthet.

– Företagare är en ganska heterogen grupp. En del upplever att de som företagare kan påverka det egna livet, men i huvudsak är företagare inte så bra på att sova. I bakgrunden spökar ekonomiska frågor och för stor arbetsmängd, tror sömnläkaren.

Med jämna mellanrum får man också läsa om företagsledare som berättar att de klarar sig med 4–5 timmars nattsömn. De är ändå dåliga förebilder.

– Att skryta med kort nattsömn väcker snarare känslor om medlidande. För mig är det ett tecken på sömnproblem, säger Tuomilehto.

Sömn handlar också om kvalitet

Att bara följa med sömntimmar är inte en tillräcklig mätare, nattsömnen måste också vara kvalitativ.

De flesta människor somnar på under en halv timme. Om man alltid somnar direkt kan det handla om sömnbrist. Men om man däremot snurrar runt i sängen och det tar längre än en halv timme att somna kan det handla om sömnlöshet.

Tuomilehto anser att en stor del av sömnproblemen är självförvållade. Antingen rör man inte på sig tillräckligt eller så känner man inte igen hur sent på kvällen och hur tungt man kan röra på sig.

– Hälsosam mat påverkar också sömnkvaliteten. Det lönar sig aldrig att gå hungrig till sängs. Det finns också riktiga sömnproblem som man ska söka hjälp för, säger Tuomilehto.

Alla måste hitta ett eget sätt

Tuomilehto är också själv företagare. Han grundade Oivauni Uniklinikka för åtta år sedan i Kuopio.

I fjol övergick företagets aktiemajoritet till Coronaria-kedjan i samband med en företagsaffär. Tuomilehto är fortfarande med som minoritetsägare. Målsättningen är att det ska finnas tio sömnkliniker runt om i Finland i slutet av året.

Tuomilehto uppmanar alla att hitta rätt balans mellan arbete, fritid och sömn. Det finns inte ett rätt sätt. Varningsklockor borde ändå börja ringa vid en viss punkt.

Sömnläkaren ger sig själv som exempel på dålig tidshantering.

– Jag forskade vid sidan om mitt jobb och fick ofta märka att klockan var redan halv två på natten när jag fortfarande höll på att forska. Jag var rädd för hur det skulle gå med forskningen om jag slutade jobba sent. Forskningen handlade så klart om dålig nattsömn. Fastän jag ändrade min rytm kunde jag göra bägge saker, berättar Tuomilehto.

– Nu slutar jag jobba 1,5–2 timmar före jag ska lägga mig. Det är något som man överlag bör sträva efter, fortsätter han.