Riskhantering

Företagsledarens lärdomar om krishantering: tro inte att du vet allt, lär dig snabbt nytt och anpassa dig till situationen

Företagsledarens lärdomar om krishantering: tro inte att du vet allt, lär dig snabbt nytt och anpassa dig till situationen

Kriser är ofta oberäkneliga. 35 år som företagare har lärt Bengt Westerholm att förbereda sig för sådant han inte vetat att han ska förbereda sig för. Här delar han med sig av sina lärdomar.

|

När man tror att allt äntligen är fixat såsom man vill ha det, då sker alltid något som ändrar på läget. Den lärdomen har Bengt Westerholm, vd på det familjeägda speditionsbolaget Beweship, fått om och om igen under sin 35-åriga karriär.

– Man tänker att nu har vi full kontroll och så kommer något som corona och ändrar allt. Man kunde säga att allt man gör är förberedelser inför något man inte vet att man ska förbereda sig på.

Enligt Westerholm handlar förberedelserna främst om att hålla sig informerad via nätverk, medier och att generellt ha ett intresse för att lära sig nytt.

Fastän man kanske kan ana att en finanskris är på kommande kan man ändå aldrig med säkerhet veta vad en kris kommer att innebära i praktiken.

– Du kan bara ta i beaktande sådant som du känner till. När det kommer något som du inte har kunnat förutspå träder en ny aspekt in.

Westerholm påminner om att det då inte längre handlar om hur mycket man vet.

– Utan hur snabbt man lär sig nytt och kan anpassa sig till situationen. Konkret handlar det om att identifiera vilka av bolagets funktioner, tjänster och produkter som drabbas och se vad man kan göra.

Man kan till exempel flytta personal internt. En mindre trevligt åtgärd är att permittera eller säga upp anställda.

– Permitteringar fungerar om man anser att krisen är kortvarig, uppsägningar om krisen antas vara långvarig eller permanent. Detta måste göras ibland, för att rädda den övriga verksamheten. Det är en del av ledningens ansvar.

Alla vet något du inte vet – utnyttja det

Man ska inte heller tro att man själv vet bäst.

– För 30 år sedan var det chefen som visste mest, för han hade tillgång till publikationer och nätverk. Men i dagens läge är det en bra idé för företagsledningen att föra en dialog med personalen, eftersom alla har tillgång till enorm mängd information, säger Westerholm.

Att handskas med en lärdom som handlar om att man egentligen inte kan förbereda sig på det som kan hända handlar enligt Westerholm om ödmjukhet.

– Man lär sig med tiden att förstå att alla människor som man träffar vet något man inte själv vet. Den informationen får jag bara reda på om jag beter mig hyggligt mot den här människan och kan föra en dialog.

Namn: Bengt Westerholm
Ålder: 55
Bor i: Esbo
Motto: Live before you die & stop global whining.

På en mer praktisk nivå innebär det att man ställer frågor och sedan faktiskt lyssnar på vad folk har att säga.

– Skrämmande ofta stöter man på människor som inte lyssnar för att höra vad du säger, utan lyssnar för att avbryta dig.

Alla år i branschen har också gett Westerholm perspektiv. Redan i början av mars när han föreläste för ett gäng studerande på yrkeshögskolan Arcada inledde han sin presentation med en bild på en flaska Corona-öl och texten ”we have a problem”.

– I vår bransch ser vi balanserna i godsflödet och kan se trenderna väldigt fort.

För Beweships del handlar det om att lista ut hur coronakrisen kommer att påverka bolaget.

– När ska vi skrida till åtgärder? Vad kan vi göra? Och ännu viktigare: vad kan vi inte göra?

Man behöver andra människor

Att inse sina egna och andras begränsningar är grundläggande om man vill nå framgång. Westerholm gör en generalisering som baserar sig på intervjuer med runt 1 000 människor och anställning av 300.

– Unga män i åldern 20–30 år är det värsta som finns med tanke på businesslogik. Det manliga egot överstiger väldigt ofta förstånd, vett och etikett.

– De vill bara visa att de kan allt. Men ju mer man lär sig, desto bättre förstår man hur lite man vet. När man kommer till den insikten inser man att behöver andra människor.

I praktiken innebär insikten fler verktyg för att förbereda sig på sådant man inte ens visste att man borde förbereda sig för, eftersom man lär sig att be om hjälp.

– Det kan sammanfattas med ett ord: erfarenhet.

En stadig kassa är a och o

En stadig ekonomi är alltid viktig, men extra viktig under kriser. Westerholm betonar att alla företag ska se till att ha sin så kallade stridskassa i skick.

– Om du lever från hand till mun går det fort på tok. I vår bransch innebär en tillräcklig kassa att man kan hålla företaget flytande i tre månader om det blir ett abrupt avbrott i kassaflödet.

Westerholm förklarar att stridskassan kan bestå av vinstmedel man satt åt sidan i form av rena pengar eller investeringar som lätt och snabbt kan konverteras till kontanta medel.

– Alla bolag går i konkurs eller avslutas av någon orsak någon gång. Det är en av bolagsledningens uppgifter att flytta det oundvikliga slutet så långt fram i tiden som möjligt. Lite skämtsamt uttryckt, men det finns faktiskt en djupare sanning i detta.

Finns också arbete efter corona

Beweship grundades 1957 och koncernen omsätter 35 miljoner om året. Westerholms pappa var en av grundarna och i dag äger sonen själv 100 procent av bolaget. Målet är att föra det vidare till nästa generation.

– Målsättningen är att vi ska ha en lysande framtid. Det såg jättebra ut ännu för 1,5 månad sedan, säger Westerholm med ett litet skratt.

Enligt honom kommer speditionsbranschen ändå inte att stå utan jobb i fortsättningen heller.

– Så länge som det finns befolkning på planeten kommer vi att ha ett behov av att transportera gods.

Fakta

Tre tips för bättre ledarskap

Var rättvis och var dig själv. Det viktigaste är att man är sig själv, rättvis och respekterar andra människor. ”Om man behandlar folk rättvist och leder med gott exempel har man större chans till framgång än om man är ett asshole.”

Tänk 20 år framåt. Behandla dina anställda och kunder väl. Folk har ett bra minne och Finland är så litet att många snabbt får höra om missförhållanden. Ett företag som inte tar hand om sina anställda hamnar ganska snabbt illa ut.

Manipulera och motivera. Manipulation är att få folk att göra så som man vill att de ska göra. Om man har rätt syfte är det okej att manipulera. Ett annat ord för det här är att motivera.

Tipsen baserar sig på intervjun med Bengt Westerholm.

Växlade från vd-post till löneanställning: ”Nu kan jag koncentrera mig på mitt ledarskap”

Som företagare är man tvungen att göra allt själv, som anställd tar någon annan hand om det administrativa. Den erfarna företagaren Rasmus Nybergh ser fördelar med bägge.

Utveckling kräver tålamod och helikopterperspektiv – grundarna till flyttföretag tog ny fart via anställning hos andra

Efter en operativ paus på ungefär ett år fick de unga grundarna av Grabbarna Flytt en utomstående blick på sitt företag. I år har bolaget fått ny struktur och nya processer.

14 timmars arbetsdagar sju dagar i veckan – sommarkafé ute i skärgården är en livsstil

För fem år sedan inleddes kaféverksamheten på Nötö med en budget på 6 000 euro. Nu drömmer kaféföretagarna om att kunna anställa personal för att få avlastning – men för det krävs både ekonomi och bättre inkvarteringsmöjligheter.

Från en liten startup till större organisation – målet är att tredubbla omsättningen

Från privatkunder till B2B-försäljning, dotterbolag i Åbo och en intern utbildning för servitörerna. Bemanningsbolaget CaterMate siktar på hård tillväxt.

Hur kan man stärka sammanhållningen? 4 tips för en bättre arbetsgemenskap

Betydelsen av en vi-anda ökar i takt med att distansarbete blir allt vanligare. Bra chefer är en central grundpelare, men det lönar sig också att främja växelverkan mellan kollegor.

Elinstallationsföretag i hård tillväxt – största utmaning är att hitta kunnig personal

Jakobstadsföretaget Sähköpalvelu Walberg har på fem år ökat omsättningen till 5 miljoner och tredubblat antalet anställda. En utmaning har varit att hitta och skapa rätt rutiner.

Trädgårdsbranschen blomstrar: familjeföretag i Jakobstad riktar blicken mot hela Finland

Coronaviruset är en last för många branscher, men för trädgårdsbranschen går det bra. I en säsongsbetonad bransch krävs ändå alltid planering – vare sig det råder undantagsläge eller ej.

Så här leder du personalen under en kris – 4 tips för att klara av en svår situation

Coronakrisen tvingar företag att se över personalledningen. Det är lättare att få kontroll över situationen när man har vissa grundpelare i skick.

Hur kan företagare förbereda sig inför eventuell arbetslöshet? 5 frågor om utkomstskydd för arbetslösa

Också företagare kan förbereda sig inför eventuell arbetslöshet. Ungefär 30 000 företagare är med i arbetslöshetskassan.

Ladda mer