Riskhantering

Det första företaget misslyckades – för Juha Järvinen var det en lyckträff
Juha Järvinen försökte först bygga en tjänst där man kan hyra arbetskraft. I dag jobbar han som företagare i indrivningsbranschen.

Det första företaget misslyckades – för Juha Järvinen var det en lyckträff

Juha Järvinen tog lärdom av sina misstag. Rädslan för att misslyckas stämplar inte längre honom som företagare.

|

I december 2014 var Juha Järvinen ivrig.

Duuni24 skulle bli den första förmedlingstjänsten för inhoppararbete inom olika branscher.

Järvinen och hans affärspartner hade i ett drygt år utvecklat en tjänst där vem som helst skulle kunna utannonsera eller hitta tillfälligt arbete. Tjänsten var tänkt för bland annat jultomtar, städare, servitörer och barnskötare.

Teamet bestod av Järvinen, hans affärspartner och en kodare. Alla tre jobbade med den nya tjänsten vid sidan om lönearbete.

Duuni24 nedmonterades redan nästa vår på grund av olönsamhet. Det var inte slutet på Järvinens liv utan hans största framgång som företagare.

– Den första erfarenheten visade att jag gärna driver ett företag tillsammans med en partner. Men jag lärde mig också att partnerns kunnande måste skilja sig från mitt eget kunnande, säger han.

Mest lockades han av friheten och ansvaret som företagande medför.

Psyket tog mest stryk

Järvinen beskriver sig själv som en måttfull företagare som noga överväger risker. Under utvecklingen av tjänsten hölls kostnaderna på en låg nivå och företaget lyfte inga stora lån. Kodarens lön betalade männen ur egen ficka. Det blev inga egentliga ekonomiska förluster eftersom testet avlystes när de pengar som företagarna reserverat för verksamheten tog slut.

Det var psyket som tog mest stryk. Järvinen och hans partner klarade sig genom situationen genom att gå igenom misslyckandet och vad som ledde till det.

Den största överdriften skedde i prissättningen. Duuni24-teamet trodde att marknadsföringen skulle garantera en fungerande och lönsam tjänst. Enligt den ursprungliga planen var tanken att be om en ersättning för varje lyckat sammanförande av arbetstagare och arbete. Men killarna slopade den här modellen i ett tidigt skede.

– Vi trodde felaktigt att vår sajt skulle samla in reklamintäkter men ingen var intresserad av att göra reklam. Man borde aldrig underskatta prissättningens betydelse, man måste våga be om en ersättning för det egna arbetet.

Järvinen förstod också hur värdefullt det skulle ha varit med en kodare som hade arbetat heltid med tjänsten. Det hade ändå krävts mycket tid och investeringar för att sadla om, så teamet valde att avsluta helt och hållet.

Andra gången gillt

Numera är Järvinen företagare i inkasseringsbyrån Perintäritari där han har arbetar tillsammans med sin nya partner Jussi Saarijärvi.

Det var för några år sedan som Hannu Ritari föreslog för sina svärsöner att de skulle ta över företaget. Järvinen och Saarijärvi godkände beslutet efter att ha övervägt det noga, fastän ingendera hade någon erfarenhet av indrivningsbranschen.

Killarnas första målsättning var att fördubbla omsättningen för företaget som dittills drivits av en man, så att inkomsterna skulle räcka för dem båda.

– Jag överväger alltid riskerna och strävar efter att uppnå en situation där jag inte hamnar i en förlustsituation. Fastän branschen var okänd var jag intresserad av det välskötta företaget och dess kunder. Jag såg det som en möjlighet i och med att jag inte behövde starta från noll, motiverar Järvinen sitt beslut.

Före de nya ägarna var Perintäritaris omsättning ungefär 65 000 euro. Under fjolåret steg omsättningen till 110 000 euro, så målsättningen att fördubbla är nära. Den största orsaken till tillväxten är det flitiga kundarbetet.

I inkasseringbyråns tjänster finns nuförtiden också påminnelse- och förlikningstjänster. Ett aktivt utnyttjande av sociala medier har bidragit till den växande omsättningen.

Det lönar sig inte att vara bitter

Eftersom Järvinen gjorde en noggrann analys av orsaker, följder och risker i det tidigare företagsförsöket känner han sig okej med misslyckandet. Järvinen medger inte att han är rädd men säger att den egna erfarenheten format honom till den företagare han är i dag.

Å andra sidan kan han tack vare den egna erfarenheten sätta sig in i situationen hos dem som råkar ut för indrivning.

Det egna misslyckandet stör inte den nya företagsverksamheten och orsakar inte heller undermedvetna rädslor om motgångar.

Tvärtom. Järvinen erkänner att han misslyckats flera gånger efter det också. Till exempel gick de för ett tag sedan miste om en kund som märkbart skulle ha bidragit till den växande omsättningen.

– Jag hade lärt mig av mitt första misstag och ville därför genast gå igenom orsakerna till varför det gick så. Efter det har jag alltid varit bättre förberedd i liknande situationer.

Välfungerande lösningar och praxis har blivit en del av vardagen. Både Järvinen och Saarijärvi har en tydlig roll i företaget och de för en konstant dialog om utvecklandet av företagsverksamheten.

– Vare sig ett möte går bra eller dåligt ringer jag alltid till Jussi. Sedan går vi tillsammans igenom situationen och försöker lära oss av allt.

Fastän Järvinen bytt verksamhetsområde följer han gärna med hur andra i dag arbetar kring hans tidigare affärsidé. Han glädjer sig bland annat för framgångarna för Matias Mäkitalos Treamer.

– Det viktigaste med ett misslyckande är att man inte får bli bitter. Man måste kunna glädjas åt andras framgång. Det egna misslyckandet är inte de andras fel. Treamer är ett bevis på att vi inte hade helt fel med min partner om att en sådan tjänst behövs, funderar Järvinen.

Tillväxt en utmaning för kassan – försäljningsföretag lärde sig att prissätta

För billiga priser hotade Nordic Sales Crew:s verksamhet. Företaget har varit tvunget att få mer effektivitet i rekryteringen.

Trots två konkurser fortsätter känd dokumentärfilmare med nytt företag

Innehållet blev fallet för Michael Francks förra företag men det är också innehållet som fick honom att börja om från början än en gång.

Tillväxtföretag rasade över en natt – hur ska man komma över det?

Som företagare går det aldrig att vara helt förberedd. Det fick Micke Paqvalén lära sig när Kioskeds omsättning och hans egen hälsa störtdök.

4 frågor om kreditförluster och hur man kan undvika dem

Redan en stor kreditförlust försvagar företagets lönsamhet. Som företagare är det viktigt att ta hand om faktureringen och indrivning av fordringar.

Kundens konkurs ledde till kreditförluster på över 100 000 euro

Ett stort hål i kassan och en femtedel oanvänd kapacitet blev ett eldprov för Mecras nya ägare. Nu jobbar maskinverkstaden hårt för att klara sig.

Ladda mer