Riskhantering

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare
Föregångaren Jalotofu får i dag kämpa mycket hårdare för att hålla kvar sina marknadsandelar säger vd Stig Westerlund.

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

|

Rätt tajming är en avgörande faktor för ett företags framgång, men oftast är det omöjligt att veta när det är rätt läge att satsa.

Stig Westerlund, vd för Soya Ab som står bakom varumärket Jalotofu, säger att företaget var ungefär 20 år före sin tid.

– Vi visste inte på något vis att det var rätt tid, men vi gjorde det vi ville göra och som vi tycker är viktigt, säger han.

Han hade tidigare jobbat som bilmontör i Hangö men blev arbetslös som en följd av lågkonjunkturen i början av 1990-talet. Några år innan det hade Henrik Nyberg startat Makrobios och Soya Ab som fokuserade på vegetarisk mat baserad på österländsk filosofi.

Westerlund och hans bror Sven hade kommit i kontakt med Nyberg och utvecklade produktionsapparater för tillverkning av bland annat tempeh.

– När jag blev arbetslös råkade det sig att Soya Ab behövde någon som kunde dra verksamheten, så jag köpte aktier, berättar Westerlund.

Bodde i fabriken för att spara kostnader

Soya Ab grundades 1989 i Ekenäs och är fortfarande verksamt där i dag.

Redan i ett tidigt skede gjordes stora investeringar i maskiner och produktionsapparater. Det ledde till att ekonomin var väldigt stram i början.

Westerlund berättar att han i något skede bodde i fabriken för att spara på kostnader. I det läget var systerbolaget Makrobios, som sysslar med partihandel, ett viktigt stöd.

Namn: Stig Westerlund
Ålder: 54
Bor i: Hangö
Motto som företagare: Alla behövs för att man ska nå resultat.

Att ge upp fanns ändå inte på kartan.

– Det fanns så mycket lönsamhet att jag kunde leva på det och så är jag ganska envis av mig, säger Westerlund.

Då hade inte diskussionen om koldioxidutsläppens inverkan på klimatet kommit i gång på allvar, men det fanns mycket diskussioner kring resurser.

Westerlund nämner bland annat boken Diet for a small planet och att det fanns en oro kring att jordens resurser inte kommer att räcka ifall man inte ser över matproduktionens hållbarhet.

I början av 1990-talet var ekologiska produkter inte heller någon grej i Finland, men Jalotofu har ända sedan starten köpt ekologiska sojabönor. I början köptes de från USA där det redan då fanns ekologisk standard, men numera används allt mer europeisk soja.

– Redan då var det en viktig del av vår filosofi, maten ska vara ekologiskt och rättvist producerad.

När tiden är rätt märker också alla andra det

Under de senaste åren har Jalotofus tofu blivit en populär produkt i de finska butikshyllorna, men vägen dit har varit lång. När finländarna börjat äta mer tofu blev arbetet delvis lättare, men det uppstod också nya utmaningar och krav.

– Att vara företagare inom en växande sektor kräver ständig utveckling och vidareutbildning, fokus och specialisering.

En viktig lärdom är att han som vd inte kan ta hand om allt själv – det gäller att anställa människor som har den kunskap och kompetens man inte själv har. När företaget har vuxit har Westerlund också utbildat sig kring organisationsledning.

– Jag har många gånger sagt att om jag hade vetat hur resan blir skulle jag aldrig ha börjat, men samtidigt skulle jag aldrig ha önskat något annat heller.

Han säger att han genom åren gjort flera misstag – bland annat felinvesteringar eller för tidiga investeringar, men också många lyckade.

– Men sedan när den rätta tiden kommer så märker alla andra det också. Det blir överhettning på marknaden och hård konkurrens, men vi har en jättestor fördel med att vi var så tidigt ut och är ett känt märke inom vår sektor.

Så egentligen ångrar inte Westerlund längre de tidiga investeringarna som i stunden inte alltid kändes så lönsamma.

– Om man bara kan, så ska man vara ute så tidigt som möjligt och antingen veta att tiden blir rätt eller ha lite tur.

Lärt finländarna att äta tofu

Trots att klimatfrågor diskuteras dagligen och allt fler äter vegetariskt är tofukonsumtionen ändå låg i Finland. Enligt Westerlund åt finländarna ännu för några år sedan bara 100 gram tofu per person per år.

Som föregångare i branschen har Jalotofu haft en viktig roll i att lära finländarna att äta tofu.

– Vi har lagt ett kilo som mål, så nog är det mycket arbete kvar.

Samtidigt som tofu blir allt populärare ökar också konkurrensen. De senaste åren har det kommit flera nya aktörer in på marknaden, men ännu för tio år sedan var Jalotofu rätt ensamma på marknaden.

– Då hade vi råd med misstag och felinvesteringar. Nu blir strategin väldigt viktig. Vi har ett bra koncept och en klar och tydlig vision om vart vi är på väg, säger Westerlund.

5 fakta om IPR-rättigheter – gör inte gratisjobb som konkurrenten kan dra nytta av, se till att skydda din ensamrätt

Är någon annan än du intresserad av ditt företags varumärke eller produkter? Är svaret ja? Då är dina IPR-rättigheter förhoppningsvis uppdaterade. Läs mer i artikeln!

Tusentals får startpeng varje år – grönsakskonstnär fick hjälp med marknadsföringen

Startpengen satte fart på affärsverksamheten under första året i Nittiya Kosas företag Fruit Garden.

Vet du hur mycket rörelsekapital ditt bolag behöver? Ta hjälp av beräkningsformel

Behovet av rörelsekapital beror på företagets verksamhet. Har du en uppfattning om hur mycket pengar du behöver för att hålla företagets verksamhet i gång året runt?

Iver och intresse styrde företagarduo till helt ny bransch

En tät kontakt med kunderna har styrt Pinoa Foods ända från start. Företaget som specialiserat sig på vertikalodling använder kundrespons och data som motorer för utveckling.

Företag löste den omöjliga biten för second hand-möbler

Grundarna för möbeltjänsten Mjuk insåg att second hand-möbler är en enorm marknad. De vill minska på friktionen mellan köpare och säljare.

Äventyrsspel kompenserar för olönsam mjölkförsäljning – bybutiken i Pellinge överlever med hjälp av påhittig företagare

Att driva en bybutik är inte ekonomiskt lönsamt. Därför utvecklar Erika Englund ständigt sitt företag för att hitta nya sätt att dra in pengar.

Vad är en affärsverksamhetsplan? Beakta följande

En affärsverksamhetsplan är framförallt ett verktyg för själva företagaren. Därför är det viktigt att vara realistisk.

Affärsidé föddes ur äppelångest – ständig problemlösning överraskade ny företagare

Dignande äppelträd på nyköpt herrgård inspirerade par att starta eget äppelmusteri. Redan från starten har det varit fullbokat.

Företagarens insikt: man måste vara hungrig och jaga arbete

Att grunda ett företag ensam kräver noggranna uträkningar, mod och kunskap om branschen.

Ladda mer