Riskhantering

Turismföretagare i Vasa skärgård vågar inte stå still: ”Antingen utveckla eller avveckla”
Freddi Skott, vd på Kalle's Inn, säger att ett företag inte kan stå still. ”Bara döda fiskar flyter med strömmen.”

Turismföretagare i Vasa skärgård vågar inte stå still: ”Antingen utveckla eller avveckla”

Efter ägarbyte 2011 har Kalle's Inn fått bättre täckningsbidrag och fler privatkunder. Men nu står företaget inför nya utmaningar på grund av coronapandemin.

|

I ett nytt läge ska man börja med att se över siffrorna. När Freddi Skott tog över turismföretaget Kalle’s Inn i Vasa skärgård 2011 började han med att se på vad som är lönsamt och vad som inte är lönsamt.

– Det var ett fungerande koncept i grunden så jag ville göra så lite som möjligt i början. Jag började med att se över täckningsbidragen för de olika tjänsterna, berättar Skott som har bakgrund som controller och nu är vd för Kalle’s Inn.

Det här ledde till att en del tjänster helt slopades och att andra fick en ny prisstruktur. Till exempel höjdes priset för bastun. Efter det har bastun hyrts ut mer sällan, men uthyrningen är ändå mer lönsam.

– Vi sänkte omsättningen men förbättrade resultatet, förklarar Skott.

Verksamheten på Kalle’s Inn inleddes redan 1986 på Söderudden. I början kördes charter med segelbåt och erbjöds möjlighet till bastu, men företaget har gradvis vuxit sedan dess med bland annat konferensutrymmen och restauranger.

Ville vara mindre beroende av företagskunder

Efter att Skott tog över Kalle’s Inn ville han utveckla konceptet så att företaget inte skulle vara helt beroende av några stora företagskunder.

– Det har varit lite riskabel verksamhet. En handfull företag har stått för 80 procent av omsättningen så vi skulle vara ganska sårbara om något skulle hända.

För att kunna rikta sig till privatpersoner fanns ett behov för fler övernattningsplatser. Huvudbyggnaden hade tidigare sex övernattningsrum, men ett hade blivit vinförråd och ett annat behövdes när köket utvidgades.

Företag: Kalle’s Inn
Bransch: Turism
Grundat: 1986
Omsättning: ca 500 000 euro
Resultat: ett litet plusresultat
Antal anställda: normalt 5–6, nu 2

En idé var att en av de två restaurangbyggnaderna skulle byggas om för övernattning.

– Men det visade sig att det skulle ha blivit jättedyrt. Då började jag fundera på att bygga skilda enheter.

Skott fick en idé om att bygga små glashus som rymmer två gäster var. Han åkte till Lappland och provade olika iglo-övernattningar för att slipa på sin idé.

– Jag insåg att vi inte skulle bygga likadana. En av grundprinciperna i ett företag är att man ska ha en bra affärsidé. Det ska vara något som inte är lätt att kopiera.

Löste in tomten från kommunen

Därför valde Skott att designa en egen husmodell med hjälp av en arkitektbyrå. Ett problem var att tomten inte var egen.

– Man sätter inte fast många miljoner på en arrendetomt. Mitt villkor var att det ska vara på egen mark om vi ska gå vidare med projektet.

Skott hade redan 2011 försökt lösa in tomten, men kommunen gick inte med på det. Inför bygget av glashusen hade han flera möten med kommunen men fick bara nekande svar.

– Vi hade redan designat husen så vi gjorde en digital animation där vi visade vad vi tänkte göra och så bjöd jag in kommunfullmäktige och styrelsen. Alla tyckte att vi skulle göra det här.

Den vägen fick Skott äntligen ett ja från kommunen. Också finansiärerna hakade genast på projektet och sommaren 2017 öppnade åtta nya glashus som är byggda i formen av ett prisma.

Utveckla eller avveckla

Kostnaden för glashusen uppgick i sjusiffriga belopp. Finansieringen kom från Finnvera och banken. Också NTM-centralen gav ett investeringsbidrag. Investeringen var en stor risk, men också något Skott verkligen ville göra.

– Jag vågar inte sitta stilla, det måste hända någonting. I ett företag ska man antingen utveckla eller avveckla.

Kalle's Inn

I fjol hände också det han varit rädd för – en av de stora företagskunderna som tidigare köpt tjänster för ungefär 300 000 euro använde bara en tiondel av den summan på Kalle’s Inn.

– Utan glashusen skulle vi ha fått bomma igen, så jag ångrar inget.

Det har ändå varit mer utmanande att komma i gång än vad Skott hade räknat med.

– Jag borde ha insett att det finns bara två orter i Finland, ena heter Helsingfors och den andra heter Lappland. Kustregionen är helt okänd för utländska resenärer.

”Man måste tänka på de inkomstkällor man har”

Kalle’s Inn har försökt råda bort på det genom att utveckla aktiviteter – det erbjuds bland annat vaksimning och segling och via det har också internationella gäster har hittat till Vasa skärgård. Företaget har bland annat använt sig av sociala medier för att gäster utanför Finland ska hitta dem.

– Folk kommer från alla håll och kanter i världen. Vår utsikt är unik, säger Skott.

Nu ställer däremot coronaviruset till det för turismbranschen.

– Världen förändrar sig, vi får ta en funderare på hur vi ska göra. Många frågar mig hur vi ser på framtiden, men nu gäller det bara att hålla huvudet ovanför ytan, säger Skott.

I mitten av mars stängdes Kalle’s Inn för en tid och personalen är permitterad. Skotts plan är att se över konceptet medan coronaviruset sätter stopp för turister.

– Verksamheten måste ordnas på något annat sätt.

Skott har redan tidigare fått förfrågningar av också stora aktörer som visat intresse för de modellskyddade glashusen, men han har inte varit intresserad av att sälja konceptet vidare.

– Det kanske ändras nu. Man måste tänka på de inkomstkällor man har.

Fakta

Fyra tips för att utveckla ett företag

Styrkor och svagheter. Börja med att analysera dina styrkor och svagheter och utnyttja styrkorna.

Bolla idén med andra. Vad får du för reaktioner på din idé när du pratar med andra? Fråga också potentiella finansiärer vad de anser om idén.

Gör inte som alla andra. Titta inte på grannen utan hitta på något eget. Att man kopierar ett fungerande koncept betyder inte automatiskt att det kommer att gå bra.

Kom ihåg att modellskydda. Kalle’s Inn modellskyddade designen för glashusen redan i början, vilket har visat sig vara klokt. Många har varit intresserade av husen och vill bygga likadana.

16-åringarna skämtade att de ska nå en omsättning på 100 000 euro – fyra år senare omsätter de nästan en halv miljon

En egen podcast, den första anställda och ökad omsättning. För den unga företagarduon bakom Pals har det senaste året varit lyckat.

Trädgårdsbranschen blomstrar: familjeföretag i Jakobstad riktar blicken mot hela Finland

Coronaviruset är en last för många branscher, men för trädgårdsbranschen går det bra. I en säsongsbetonad bransch krävs ändå alltid planering – vare sig det råder undantagsläge eller ej.

Anders Wiklöf har en lång bakgrund som företagare

För åländska Anders Wiklöf är det viktigt att kunna hjälpa andra människor. Han har närmare 700 anställda på Åland och är mecenat för både konst och idrott.

Styrelseproffs ger tre tips för hur finländska bolag kunde nå större framgång

Enligt styrelseproffs stämmer den gamla klichén: finländarna är inte bra på att sälja. En bra styrelse utmanar företaget och hjälper det att utvecklas – också gällande försäljningen.

När affärsverksamheten åker bergochdalbana – transportörtillverkare vet hur det är att vara beroende av konjunkturer

Från vinst till förlust till uppgång igen. 37 år inom en cyklisk bransch har lärt Ferroplan att jämna ut de största fallen och utnyttja uppgången.

Omdefinierad strategi ledde till framgång värd flera miljoner: företaget började säga ja i stället för nej

Under 2019 gjorde Moomin Characters en vinst på över 10 miljoner euro. Målet är att fortsätta växa, men att göra det på Mumins och Tove Janssons villkor.

Lönsam arbetsinsats av ung företagare: omsättningen steg över 6 miljoner på fem år

Tydliga mål och en kärlek för bilar är ingredienserna i Vasaföretaget Prestige Car Centers tillväxt. Framtidens tillväxt möjliggörs med utvidgad verksamhet och fler anställda.

Killarna som blev företagare som 16-åringar vet hur man lyckas med sälj

Tygväskor till den egna gymnasieskolan blev startskottet för Pals. Två unga kompisar driver nu ett företag med en omsättning på drygt 300 000 euro.

Företagare, har du koll på hisspitchen? Fyra råd hjälper i början

En bra hisspitch är ett viktigt försäljningsverktyg för företagaren. Coachen Elsa Ervasti vet hur du ska engagera lyssnaren.

Ladda mer