Riskhantering

Tillväxt en utmaning för kassan – försäljningsföretag lärde sig att prissätta
Alla fem grundare Tong Cheng, Paavo Pörsti, Mathias Dahlqvist, Frans Westerlund och Juuso Saarinen är fortfarande goda vänner trots en del utmaningar i företaget.

Tillväxt en utmaning för kassan – försäljningsföretag lärde sig att prissätta

För billiga priser hotade Nordic Sales Crew:s verksamhet. Företaget har varit tvunget att få mer effektivitet i rekryteringen.

|

Ett företag kan klara sig utan ett stadigt kassaflöde, men i något skede blir det antagligen problem.

Så gick det för försäljningsbyrån Nordic Sales Crew som under våren 2018 stod inför ett dilemma. Löner på ungefär 20 000 euro skulle betalas ut, men företaget hade endast 10 000 euro på kontot.

– Då funderade vi på vad fan vi ska göra, berättar vd Mathias Dahlqvist.

Han och de fyra andra delägarna fick börja skramla ihop pengar och investerade varsitt personligt lån på ungefär 10 000 euro i företaget.

– Jag vet inte vad vi skulle ha gjort utan pengarna, men det var ingen av oss som tänkte två gånger. Vi hade alla sett möjligheter i företaget.

Företag: Nordic Sales Crew
Verksamhetsområde: Försäljning (b2c)
Grundat: 2016
Omsättning: 1,3 miljoner euro (2018)
Rörelseresultat: -50 000 euro (2018)
Antal anställda: 120

Nordic Sales Crew hade ända sedan starten under hösten 2016 haft problem med kassaflödet. Problemen under våren 2018 handlade om en stor investering på 150 000 euro i en kund som inte gav någon utdelning.

Överlag har ekonomin varit instabil under nästan hela företagets resa.

– Vi var hela tiden tvungna att vänta på pengarna som kommer in. De månader vi varit tvungna att investera i något har ofta slutat med att vi inte haft några pengar på kontot i slutet av månaden, säger Dahlqvist.

Tillväxt blandat med förluster

Nordic Sales Crew jobbar med face-to-face försäljning bland annat i köpcenter och genom att knacka dörr. Bland kunderna finns till exempel Freska och Nordic Green Energy och bolaget är verksamt i huvudstadsregionen, Borgå, Åbo, Tammerfors och Uleåborg.

Fastän omsättningen vuxit från 80 000 euro under det första året till 660 000 året därpå och 1,3 miljoner euro i fjol, har företaget gjort en förlust på ungefär 50 000 euro de två senaste åren.

Efter målmedvetet arbete hoppas man nu kunna vända på trenden och siktar på en omsättning på 3,5 miljoner euro och en vinst på ungefär fem procent.

Tillväxten i Nordic Sales Crew beror enligt Dahlqvist på två saker.

– Vi har lärt oss att prissätta våra tjänster rätt och blivit bättre på att marknadsföra.

Länge sålde företaget sina tjänster för billigt. Försäljarnas löner var på rätt nivå och försäljningen gick bra, men företaget hade ändå inte råd med alla kostnader. De gjorde research i konkurrenternas bokslut och höjde priserna.

– Vi fattade också ett aktivt beslut att lägga våra krafter på att få en skalbar verksamhet, i stället för att vara själva verksamheten.

Ny rekryteringsprocess

Hittills har företaget haft över 300 anställda, så rekryteringen har krävt mycket tid och pengar. Sedan hösten 2018 har man satsat på att skapa bra innehåll i rätt kanaler och jobbar tight ihop med Duunitori och Oikotie, men det blir också mycket Instagram, Facebook, Snapchat och Google annonsering.

Samtidigt har företaget gjort om hela sin rekryteringsprocess.

– Alla får svar på sin ansökan inom 48 timmar och alla som inte anställs får ett personligt meddelande eller ett samtal med tips på varför de inte blev valda, berättar Dahlqvist.

Det här har lett till att många återkommer senare med en ny ansökan. När en person sedan blir anställd satsar man på en lockande och bra introduktion.

– Tidigare hade vi två dagars teoretiska utbildningar, men nu ska de ut på fältet efter en halvdag teori. Vi ordnar också en utmaning under den första månaden som ger bra fart till försäljningen, berättar Dahlqvist.

Enligt honom är nyckeln till en bra introduktion en kombination av praktiskt arbete, teori och tillräckligt stöd från företagets sida.

Siktar på längre anställningar

Om Nordic Sales Crew hittills kämpat med att få ett jämnare kassaflöde och tillräckligt med bra ansökningar blir nästa utmaning att se till att personalen trivs bättre och bättre.

Företaget vill gärna ha de anställda i längre arbetsförhållanden. De flesta jobbar i ungefär sex månader innan de går vidare, många rycker in i militären eller börjar studera.

– Ju kortare arbetsförhållanden, desto mer måste vi spendera på marknadsföring och rekrytering. Försäljarnas effektivt blir också bättre ju längre de är hos oss.

Med andra ord kan företaget tjäna mer pengar med anställda som hålls kvar i bolaget. Enligt Mathias Dahlqvist har teamcheferna en nyckelroll. I början var teamen rätt så stora med upp till 15 personer, men med tiden har företaget lärt sig att det fungerar bättre med team på ungefär 8–10 anställda.

– Tidigare var det svårt för teamchefen att hålla ihop det så det här är en superbra förändring.

Fakta

Mathias Dahlqvists tips för ett växande företag

1. Skriv ett aktieägaravtal du är nöjd med. Dahlqvist har i tidigare bolag varit tvungen att köpa ut delägare för en liten summa, men i Nordic Sales Crew får den som lämnar inget. Tanken är att grundarna gör det tillsammans eller inte alls.

2. Tydliga spelregler. Utöver ett aktieägaravtal är gemensamma spelregler viktiga. Hur mycket får till exempel ett projekt kosta innan det läggs ner? Utan tydliga regler är det svårt att fatta beslut i kniviga situationer.

3. Tänk i scenarier. Vilka följder har något för företaget? Vad händer i så fall? Var förberedd på det värsta. Läsrekommendation: Risto Siilasmaas bok Transforming NOKIA: The Power of Paranoid Optimism to Lead Through Colossal Change.

4. Skapa ett företag någon annan kan ta över. I början kräver företaget mycket av grundarna, men en hållbar struktur bygger på att någon annan kan driva företaget i ett senare skede. Ha ett färdigt paket som du kan räcka över – om du vill.

Trots två konkurser fortsätter känd dokumentärfilmare med nytt företag

Innehållet blev fallet för Michael Francks förra företag men det är också innehållet som fick honom att börja om från början än en gång.

Tillväxtföretag rasade över en natt – hur ska man komma över det?

Som företagare går det aldrig att vara helt förberedd. Det fick Micke Paqvalén lära sig när Kioskeds omsättning och hans egen hälsa störtdök.

4 frågor om kreditförluster och hur man kan undvika dem

Redan en stor kreditförlust försvagar företagets lönsamhet. Som företagare är det viktigt att ta hand om faktureringen och indrivning av fordringar.

Det första företaget misslyckades – för Juha Järvinen var det en lyckträff

Juha Järvinen tog lärdom av sina misstag. Rädslan för att misslyckas stämplar inte längre honom som företagare.

Kundens konkurs ledde till kreditförluster på över 100 000 euro

Ett stort hål i kassan och en femtedel oanvänd kapacitet blev ett eldprov för Mecras nya ägare. Nu jobbar maskinverkstaden hårt för att klara sig.

Ladda mer