Ska jag bli företagare?

Affärsänglar ska skjutsa möbelföretag från Kimitoön ut på internationella marknaden
Tablebeds idé är enkel. En säng som kan bli matbord och tvärtom. ”Det finns bäddsoffor överallt, så vår produkt passar egentligen var som helst”, säger grundarna Johan Backas och Dine Renfors.

Affärsänglar ska skjutsa möbelföretag från Kimitoön ut på internationella marknaden

Externa investeringar, ständig produktutveckling och större satsningar på marknadsföring är receptet för Tablebed. Efter fyra år ser verksamheten ut att bli lönsam.

| |

Tablebeds målsättning är att sälja Olympiastadion full. Bildligt talat alltså. Men siktet ligger högt: 40 000 sålda produkter inom de kommande åren. Hittills har Tablebed sålt ett hundratal sedan starten 2017.

– Vi önskar att vara ett internationellt företag som säljer nästan överallt, säger Tablebeds grundare och idékläckare Dine Renfors och nämner Europa, USA och Asien som potentiella marknader.

Namnet Tablebed syftar på själva produkten, alltså ett bord som kan omvandlas till en säng eller tvärtom. Idén föddes när Renfors bodde i en höghuslägenhet i Åbo tillsammans med sin fru och paret var tvungna att börja tänka på vart pengarna går.

– Boendekostnaderna är den största utgiften för många, säger Renfors.

Därför började han fundera på om det skulle gå att utnyttja kvadratmetrarna på ett smartare sätt. Han konstaterade att både matbord och säng är möbler som tar mycket utrymme och så gott som aldrig används samtidigt.

– Om man tänker enkelt är bordet bara en skiva på en viss höjd och sängen madrasser på en viss höjd, så jag började rita på ett rutpapper och byggde prototyper på ladugårdsvinden i Kimitoön med pappa.

Tablebed

Möte med innovationsexpert

Redan med den första provisoriska prototypen kunde Renfors bevisa att idén fungerar: man kan kombinera en säng och ett matbord.

– Jag förstod att jag kanske inte är ensam med problemet. Urbanisering är en megatrend i världen.

Så Renfors bokade ett möte med en innovationsexpert på Business Finland som också trodde på idén.

– Jag och medgrundaren Johan Backas vågade starta när vi visste att vi kunde få stöd från Business Finland.

Företag: Tablebed Ab
Bransch: Möbeltillverkning
Grundat: 2017
Resultat: -139 000 euro (2019)
Antal anställda: 2

Vid starten hade de en viss uppfattning om kostnaderna men gjorde inga exakta uträkningar, utan litade mest på magkänslan.

Renfors är utbildad idrottsinstruktör och personal trainer och hade ingen tidigare erfarenhet av möbeldesign. Därför var det viktigt att hitta samarbetsparter med rätt kunskaper – något som visade sig vara svårt.

Efter att han gjort den första prototypen kontaktade han ett företag som visade intresse för att utveckla konceptet vidare.

– Jag väntade i nio månader på att de skulle göra något.

Men inget hände och Renfors letade vidare. Först med den tredje samarbetsparten, ED Design, började det verkligen hända något.

– De har bland annat hjälpt med mekaniken, förklarar Renfors.

Behövde extern finansiering

Med den tredje prototypen gjorde Tablebed en marknadsundersökning i hyresstugor både i Sverige och Finland och fick bra respons. Ungefär samtidigt insåg Renfors och Backas att de behöver extern finansiering för att kunna ta företaget till nästa nivå.

– Vi ringde och skickade mejl till olika ängelinvesterare för att få mer resurser, men framförallt mer kunnande till försäljning och marknadsföring.

Ganska snabbt fick de napp då Matias Mäenpää och Anssi Kiviranta valde att satsa på bolaget. Via dem blev Joshua Moorres vd för bolaget.

De investerade pengarna användes bland annat till att utveckla varumärket, men också till produktutveckling. Det viktigaste var att få rätt kunnande in i företaget.

En stor utmaning har varit att få lönsamhet i verksamheten samtidigt som Tablebed satsat hårt på produktutveckling.

– Det är något vi hela tiden jobbar på. Vi har gått igenom en massa olika tillverkare för att hitta ett bra pris och med den kvalitet vi önskar, säger Renfors.

För tillfället sker produktionen i Polen och Litauen eftersom det enligt Renfors finns mycket kunnande där.

– Med tanke på den europeiska marknaden är det också logistikmässigt en bra plats. Logistiken är ganska dyr med en större möbel.

Tillväxt kräver nya investeringar

De första åren handlade främst om produktutveckling och försäljning, först i år har Tablebed hunnit och kunnat satsa mer på regelrätt marknadsföring.

– Vi har också hittat bra samarbetspartners i Europa som har försäljningskanaler till hotellkedjor eftersom de gör hotellinredningar åt dem, berättar Renfors.

I början av året såg läget bra ut och Tablebed fick sju nya återförsäljare i Europa efter en mässa i Köln. Sedan kom coronan.

– Tack vare Business Finland har vi kunnat utveckla andra försäljningskanaler och säljer också själv genom egen nätbutik.

När lönar det sig att grunda en nätbutik?

Blickarna riktas nu över Atlanten – speciellt till storstäder som New York, Los Angeles och San Francisco där många bor trångt och kvadratmeterpriserna är höga. Den potentiella marknaden är alltså enorm, men det krävs investeringar för att ta sig in på en ny marknad.

Fastän resultatet hittills varit på minus säger Renfors att Tablebed också redan gör vinst på försäljningen. Målet är att bygga upp ett framgångsrikt företag på lång sikt.

– Om vi vill växa fort kräver det nya investeringar.

Fakta

Fem tips för att lansera en ny produkt

Har någon redan gjort det du vill göra? När Dine Renfors kom på idén till Tablebed googlade han jättemycket och försökte hitta liknande produkter men hittade ingenting motsvarande.

Sök patent. När du kommit på en unik produkt gäller det att söka patent. Börja med Finland och sök sedan patent för alla aktuella marknader.

Hitta rätt prisklass. Det säljs både dyrare och billigare produkter. Har du en designprodukt eller en billig variant? Bestäm prisklass i enlighet med det. Det viktigaste är att verksamheten är lönsam.

Marknadsföring. Tydliga satsningar på marknadsföring ger resultat. Ta hjälp av någon som kan marknadsföring på sociala medier och kan analysera resultaten om du inte känner dig bekväm med det själv.

Ha tålamod. Med en ny produkt tar det tid innan människor blir bekanta med den. Via mässor och mediesynlighet kan du öka kännedomen om din produkt.

Tipsen baserar sig på intervjun med Dine Renfors.

Allt fler väljer att starta aktiebolag – vill någon ännu vill bli enskild näringsidkare?

Företagsrådgivare anser att för framförallt ensamföretagare är enskild näringsidkare, eller firma, fortfarande en bra företagsform. Också Pauliina Ullner valde att bli enskild näringsidkare.

5 fakta om IPR-rättigheter – gör inte gratisjobb som konkurrenten kan dra nytta av, se till att skydda din ensamrätt

Är någon annan än du intresserad av ditt företags varumärke eller produkter? Är svaret ja? Då är dina IPR-rättigheter förhoppningsvis uppdaterade. Läs mer i artikeln!

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

Tusentals får startpeng varje år – grönsakskonstnär fick hjälp med marknadsföringen

Startpengen satte fart på affärsverksamheten under första året i Nittiya Kosas företag Fruit Garden.

Vet du hur mycket rörelsekapital ditt bolag behöver? Ta hjälp av beräkningsformel

Behovet av rörelsekapital beror på företagets verksamhet. Har du en uppfattning om hur mycket pengar du behöver för att hålla företagets verksamhet i gång året runt?

Iver och intresse styrde företagarduo till helt ny bransch

En tät kontakt med kunderna har styrt Pinoa Foods ända från start. Företaget som specialiserat sig på vertikalodling använder kundrespons och data som motorer för utveckling.

Företag löste den omöjliga biten för second hand-möbler

Grundarna för möbeltjänsten Mjuk insåg att second hand-möbler är en enorm marknad. De vill minska på friktionen mellan köpare och säljare.

Äventyrsspel kompenserar för olönsam mjölkförsäljning – bybutiken i Pellinge överlever med hjälp av påhittig företagare

Att driva en bybutik är inte ekonomiskt lönsamt. Därför utvecklar Erika Englund ständigt sitt företag för att hitta nya sätt att dra in pengar.

Vad är en affärsverksamhetsplan? Beakta följande

En affärsverksamhetsplan är framförallt ett verktyg för själva företagaren. Därför är det viktigt att vara realistisk.

Ladda mer