Ska jag bli företagare?

Företag löste den omöjliga biten för second hand-möbler
Mjuk har bjudit på mycket inlärning för Max Heino – företaget utvecklar ständigt sina processer för att kunna bli ännu bättre.

Företag löste den omöjliga biten för second hand-möbler

Grundarna för möbeltjänsten Mjuk insåg att second hand-möbler är en enorm marknad. De vill minska på friktionen mellan köpare och säljare.

|

En bra affärsidé är bra först när man testat den och räknat på lönsamheten. Den inställningen låg som grund för Max Heinos och Rickard Zilliacus företag Mjuk som de grundade i maj 2019. Båda studerar finance på Hanken och det är också den vägen de känner varandra.

Mjuk fungerar som en mellanhand för konsumenter och företag som vill sälja och köpa second hand möbler på nätet. Idén föddes ur företagarnas egna erfarenheter – när man vill sälja en soffa på nätet eller kanske till och med ge bort den gratis uppstår det ofta krångel. Många vänner och familjemedlemmar hade liknande upplevelser.

– Möblerna är en massiv second hand marknad, så vi tänkte att det måste finnas ett modernare och smidigare sätt att sälja dem och minska på friktionen mellan köpare och säljare, säger Heino.

Efter att ha kommit på idén började Heino och Zilliacus testa sin idé. De köpte upp ett antal soffor på Tori, putsade upp dem, tog bättre bilder och lade upp sofforna till försäljning igen.

– På bara några dagar kunde vi sälja dem dyrare och höja återförsäljningsvärdet.

Uträkningar i Excel

Försöket blev en indikator på att det kunde finnas en efterfrågan på en sådan tjänst som företagarna hade i åtanke. Det finns massvis med möbler som bara slängs, körs till soptippen eller glöms bort i något self storage-lager.

– Vi började skissa i Excel för att lista ut vilka kostnadsdrivarna är. Går det att plocka upp, tvätta, fota och lagra möblerna, ta en provision på det och gå på plus eller åtminstone nå break even, berättar Heino.

Företag: Mjuk
Bransch: Second hand-möbler
Grundat: 2019
Omsättning: 200 000 euro (målsättning för 2019)
Antal anställda: 2 grundare + ca 10 anställda som jobbar i olika roller, inte heltid

Mjuks koncept bygger alltså på att den som vill sälja en möbel kontaktar företaget, sedan plockas möbeln upp vid en tidpunkt som säljaren själv väljer, möbelns kvalitet granskas och den får en kvalitetsklass, varefter möbeln fotas och läggs upp i Mjuks nätbutik. När någon köpt möbeln körs den hem till personen i fråga.

Trots att företagarna trodde på sin idé inledde de verksamheten småskaligt, med hyrda skåpbilar och Tori som plattform.

Enkel affärsmodell stor fördel

Den egentliga servicen och nätbutiken lanserades i juni och kunderna hittade snabbt till den.

Många har rekommenderat Mjuk för en kompis men majoriteten kommer in till Mjuks sida via Google eller via marknadsföring på sociala medier.

I samband med att efterfrågan har vuxit har också processerna utvärderats och uppdateras. Den hyrda skåpbilen har bytts ut till en egen leasingbil och företaget håller på att flytta till ett större lager.

– Det har varit viktigt att automatisera och effektivera systemen för att göra businessen skalbar.

Mjuk har kontaktat fastighetsmäklare och flyttfirmor för att sprida budskapet om sin tjänst. Enligt Heino är den simpla affärsmodellen konceptets största fördel.

– Det är en ny innovativ service, men när man förklarar idén för andra fattar de genast och berättar vidare om den.

Med mindre än ett halvår bakom sig har Mjuk hundratals nöjda kunder och företagarna arbetar hela tiden med att utveckla och finslipa konceptet.

– En utmaning är att få logistiken så effektiv som möjligt.

Siktar på Norden

Än så länge verkar Mjuk bara i huvudstadsregionen men företagarna drömmer om att växa både i Finland och Norden.

– Vi ser huvudstadsregionen som en pilot. När vi ser att det fungerar här tänker vi expandera relativt snabbt.

Så vitt företagarna vet finns det inte någon liknande tjänst i Norden – det var också en grej de funderade på innan de startade upp.

– Hur finns det här inte redan? Är det något vi missar? Finns det ett hinder vi inte ser? Vi har åtminstone inte stött på det ännu, säger Heino.

Mjuk konkurrerar med möbeljättar såsom Ikea och Vepsäläinen, men Mjuk samarbetar också med möbelproducenter genom att sälja möbler som varit framme i showrooms eller modeller som gått ur sortimentet. Mjuk hoppas kunna etablera sig som en stor spelare på möbelmarknaden genom att främja second hand-tänkandet.

– En utmaning blir att skapa en förändring i folks mindset. Kvalitetsmöbler håller länge, vi vill bli ett go to-ställe på nätet för att köpa möbler, säger Heino.

Fakta

5 tips för att identifiera och utveckla en bra affärsidé

Räkna på det. Affärsidén måste vara ekonomiskt lönsam. Finns det en marknad och kan man göra vinst? Mjuk-företagarna räknade hur mycket det kostar att hyra en skåpbil, att betala bensinen, hur länge en körning tar och hur många produkter de hinner med under en dag, vad återförsäljningsvärdet är och vad provisionen samt timlönen för de anställda blir.

Börja småskaligt. Investera inte genast massvis med pengar, utan ta det steg för steg. Gör mindre investeringar – då är det inte så farligt om något misslyckas.

Drivs inte (endast) av pengar. Det är tidskrävande att starta upp och du måste vara redo att jobba långa dagar ifall du vill komma snabbt framåt. Om pengarna är den enda drivkraften kommer du att tröttna, så utgå från dina egna intressen.

Prata om din idé. När Mjuk-företagarna talade om second hand-möbelförsäljning på nätet märkte de genast att idén väckte känslor och att folk förstod konceptet. Folks reaktioner fungerar som en bra indikation på idéns validitet.

Be om hjälp och dra nytta av andras kunskap. Det är ofta väldigt få saker som man själv är bäst på. Be om hjälp av personer som är mer erfarna inom branschen, kanske någon som kan marknadsföring bättre eller känner till hur man bygger upp ett fungerade logistiksystem.

Tipsen baserar sig på intervjun med Max Heino.