Ska jag bli företagare?

Forskare bytte ut karriär mot tofu – ingenjörstänket hjälper i vardagen
Ha Hoang har planerat alla processer och automatiserat beställningar och logistik. Det sparar både kostnader och tid när han vet vad han vill ha.

Forskare bytte ut karriär mot tofu – ingenjörstänket hjälper i vardagen

För Ha Hoang blev hans mammas finslipade tofurecept startskottet för ett eget företag.

|

Ett eget företag är ett hopp i det okända, men skön omväxling efter en mer rutinmässig karriär. Ha Hoang bytte för tre år sedan ut sin forskarkarriär på Teknologiska forskningscentralen VTT för att bli tofuföretagare på heltid.

Forskarjobbet hade hunnit bli en rutin, men som vd för Mama Mem’s möter Hoang hela tiden överraskningar.

– Jag vet till tjugo procent hur nästa dag ser ut. Det är tungt på sitt sätt, jag kan inte planera något i förväg.

Tre år efter branschbytet längtar Hoang inte tillbaka till forskarjobbet, men har haft mycket nytta av sin tidigare karriär. Han arbetade med projektledning, analysering och framförallt med att ta in ny information och processa den.

– Jag har ett ingenjörstänkande, allt går att lösa. Det har hjälpt mig massor i företaget.

Han njuter av att vara sin egen chef och att se resultaten direkt, men erkänner att det periodvis finns en oro som knackar på.

– Det här är ett litet företag så jag är ansvarig för allt. Det medför stress, men är också väldigt givande.

Vem: Ha Hoang
Ålder: 34
Bor: Vanda
Målsättning som företagare: Att göra sig själv onödig.

Företaget: Mama Mem’s
Bransch: Livsmedel
Grundat: Hösten 2016
Omsättning: 66 000 euro
Antal anställda: 2 på heltid + 2 deltid

Tofun succé före bolaget grundades

Intresset för mat och framförallt tofu kommer hemifrån. För Hoangs mamma har maten och den gemensamma måltiden alltid varit viktig.

Familjen har sitt ursprung i Vietnam och mamma Mem har finslipat sitt tofurecept i årtionden. För några år sedan smakade en vän på tofun och ville prova på den i sin restaurang.

– Det blev en sådan succé att vi beslöt att grunda ett bolag. Att vara forskare var lite instängt, så det här blev en chans för mig att hoppa av, berättar Hoang.

Allt började med ett banklån för att få produktionen i gång. I början sålde Mama Mem’s tofu i hinkar till restauranger.

Tidigare lagade mamma Mem tofu för en familj, nu lagar hon hundratals kilo i veckan. Tofun görs för hand i en industrilokal i Tattaråsen i Helsingfors.

– Kvalitetskontrollen görs av min mamma. Hon klappar tofun och känner att det är rätt konsistens, berättar Hoang.

Alla gånger är det ändå inte helt lätt att jobba med sin mamma.

– Det är ett helvete, säger Hoang med ett skratt.

Kulturen i Vietnam är väldigt hierarkisk, vilket medför sina utmaningar.

– Jag är mammas pojke och samtidigt hennes chef, det är väldigt konfliktfyllt. Det är jättetungt men samtidigt har det fört oss närmare.

Kom in i rätt tid

En viktig lärdom som han fått som företagare är att det inte är någon idé att tvinga tofun på någon som inte är intresserad – fastän det i stunden skulle ge klirr i kassan.

– Ingen vinner på att ett företag köper en produkt de inte har nytta av, förklarar Hoang.

Mama Mem’s kom ändå in på marknaden i rätt tid. Allt fler funderar på sina konsumtionsvanor och många satsar på att äta mer vegetariskt och närproducerat för att minska på klimatavtrycket.

– Utsikterna är bra, men det finns fortfarande många som säger att de inte vet vad tofu är, att de inte kan tillreda tofu och att tofu inte smakar någonting.

Ha Hoang säger ändå att artesantofun är en tacksam produkt som nästan säljer sig själv. Restaurangkockarna har berömt tofun och smakprover i affärer har gett bra resultat. Det finns ändå en del att jobba med.

– Jag är jättedålig på att marknadsföra mig själv och dålig på att stå i rampljuset.

Hoang har svårt för att skryta med produkten och vill i stället att kunderna själva ska inse hur bra den är. Trots det inser han att det inte går att klara sig på dagens marknad utan marknadsföring.

Organisk tillväxt

Utöver ett tiotal restauranger finns Mama Mem’s färsktofu i Keskos affärer, Ekolo, Anton & Anton och Heinon Tukku främst i huvudstadsregionen, men resan till butikerna har inte varit problemfri.

Vissa återförsäljare vill inte köpa in tofun om den inte håller minst en månad.

Under förra räkenskapsperioden var omsättningen 66 000 euro och företaget gjorde i praktiken ett nollresultat.

Företaget har gjort stora investeringar, ungefär 20–30 procent av omsättningen investeras i tillväxt. Hoang vänder hela tiden på slantarna för att det ska gå runt.

– Verksamheten är lönsam men kunde vara bättre. Vi har fortfarande över hälften outnyttjad kapacitet så det gäller främst att öka försäljningen.

Trots utmaningarna har omsättningen fördubblats nästan varje år och Hoangs tidigare drömmar om att skapa en storindustri har fått en mer ödmjuk inramning. Nu vill han se företaget växa organiskt. Den pågående räkenskapsperiodens omsättningsmålsättning ligger på 100 000 euro.

– Jag vill vara med om att skapa en trend för hållbar och hälsosam mat. Det handlar inte om att bli stormrik, utan om att bygga ett värde.

Fakta

3 tips för att lyckas med branschbyte

Tänk: hur skulle det vara om jag inte byter bransch? Hoang säger att han via företagandet lärt sig mycket och skulle i fall av en konkurs klara sig bättre i arbetslivet än tidigare.

Ha något att falla tillbaka på. Hoangs säkerhet ligger i att han vet att han kan städa gator om det så behövs – han är inte rädd för att jobba.

Ta hand om relationerna. I en ny bransch gäller det att bygga upp ett bra nätverk från början, vara ödmjuk och lyssna på vad andra säger. Att skapa starka band till kunder och samarbetspartner har gett ett mervärde för Hoang.

Hjälte eller självisk pamp – hur uppfattas företagare?

Enligt en forskare framställs företagare ofta som hjältar i media. Den stereotypa bilden håller ändå på att förändras.