Riskhantering

Julgransförsäljning är verklig säsongsbusiness men pengarna måste räcka året runt

Julgransförsäljning är verklig säsongsbusiness men pengarna måste räcka året runt

God planering, inhyrda maskiner och extra arbetskraft under årets mest intensiva period är grundstenarna för julgransförsäljarens stadiga ekonomi.

|

Med en tydlig säsongsförsäljning måste man hålla noga i pengarna så att de inte tar slut mitt i året. Det vet julgransförsäljare Kåre Pihlström från Skarpkulla i Pojo.

Via sitt företag Forestal säljer han julgranar och erbjuder också skogskonsultering, men över hälften av årets intäkter kommer under några veckor i december.

Han har en stor reserv för att klara av alla utgifter längs med året och en rätt tydlig plan.

– Jag har klart för mig hur mycket som ska nyplanteras och vad kostnaderna för det är. Jag är inte slösaktig, säger Pihlström.

Företag: Forestal Ab
Bransch: Skogsbruk
Grundat: 1993
Omsättning: 150 000 euro
Resultat: 20 000–30 000
Antal anställda: 3

Ett konkret sätt att hålla i pengarna är att inte hela tiden köpa ny utrustning. Enligt Pihlström kan det vara en stor risk om man är teknikintresserad – det finns massvis med olika maskiner.

– Men jag är inte så maskinintresserad att jag skulle sätta av årets inkomster på maskininvesteringar som inte är nödvändiga. Jag funderar på vilka som är nödvändiga och vilka jag kan hyra in.

Forestal klarar sig med en ganska liten maskinpark och satsar i stället på att hyra in både verktyg och entreprenörer som kan hjälpa till under den korta och intensiva perioden när julgranarna ska huggas ner.

Byggde upp verksamheten vid sidan om

Pihlström inledde verksamheten med Forestal redan 1993 och var då två år heltidsföretagare.

– Då fick jag ligga i för att få uppdrag och för att få ekonomin att klaffa.

Kåre Pihlström byggde upp sin julgransodling i över 20 års tid vid sidan om ett lönearbete.

Då levde han på skogskonsulteringen. I och med att han inte jobbade med avverkningsuppdrag klarade han sig utan en stor maskinpark.

– Jag hade dator och telefon, säger Pihlström.

Två år efter att han blev företagare blev han anställd som skogschef på Fiskars och började bygga upp julgransverksamheten vid sidan om.

Att odla julgranar är nämligen en långsam affärsverksamhet, men inte särskilt kapitalintensiv.

– Det behövs inte mycket maskiner, det som binder kapital är själva plantorna och arbetet.

För två år sedan sade han sig upp på Fiskars för att återigen bli företagare på heltid. Under de sista åren som anställd började julgranarna sluka allt mer tid så Pihlström valde att säga upp sig för att hinna ta hand om julgransförsäljningen.

– Men nu har jag mindre ekonomisk press med planteringar som mognar. Jag planterar i samma takt som jag skördar, berättar han.

Julgranarna genererar inkomst sju år senare

I dag har Forestal två anställda som hjälper till med julgranarna och det fysiska skogsarbetet vid skogskonsulteringarna. Pihlström har också ett samarbete med ett företag i trädgårdsbranschen.

– Mina arbetare jobbar där under den tid som det är högsäsong i trädgårdsarbete och vice versa. Det är ett riktigt bra arrangemang för oss båda.

Pihlström säger att situationen i dag skulle vara helt annorlunda ifall han inte hade haft möjlighet att bygga upp julgransverksamheten vid sidan om sitt heltidsarbete.

– Skulle jag starta nu från noll skulle det vara ett helt annat läge att ha pengar bundna ganska lång tid innan dom börjar generera inkomster.

Trots att plantkostnaden är rätt liten måste man räkna med eget arbete och att det tar minst 4–5 växtperioder innan man kan sälja en endaste gran.

– Och då är det bara en liten del av plantorna som blivit julgranar vid det skedet. Huvudskörden kommer efter 8–9 år. Om man förenklar det mycket så tar det åtminstone sju år innan det börjar ge något tillbaka. Fram tills dess är det uteslutande utgifter och arbete, säger Pihlström.

Ha en buffert

Kåre Pihlström erkänner att säsongsbetonade inkomster inte är något som passar för alla.

– Om man är den typen att pengarna börjar bränna i fickan så är man kanske inte i rätt bransch.

Forestals kassa har varit nära nollstrecket, men aldrig på noll.

– Alla räkningar har kunnat betalas. Det lönar sig att ha en buffert för det finns alltid överraskningsmoment och allt går inte som man tänkt sig.

Pihlström trivs bra med julgransodlingen fastän skördetiden är påfrestande och tungt arbete som ofta görs i dåligt väder, mörker och under stress.

– Men jag vet att det tar slut när julafton kommer, så jag väntar som ett litet barn på julafton.

Fakta

3 tips för kassahantering

Håll koll på de löpande kostnaderna. Räkna ut hur mycket pengar som behövs under året och se till att ha en buffert på kontot.

Var förberedd på överraskningar. Förlita dig inte för mycket på ”säkra” inkomster. Läget kan påverkas av marknadsläget eller väder.

Köp inget onödigt. Fundera på vilka verktyg och maskiner som verkligen behövs året runt och hyr in resten eller betala för inhyrd arbetskraft.

Tipsen baserar sig på intervjun med Kåre Pihlström.

Finansiering av tillväxtföretag: Beakta kassaflödet

Finnvera fungerar ofta som borgenär för tillväxtföretag. Företagens finansieringsbehov är i medeltal runt 300 000–500 000 euro.