Entreprenörskap

Kunder ställer högre krav: hållbarhet allt viktigare faktor i import
Den operativa sidan är en av Kaffecentralens starkaste sidor. Vi fixar hela paketet för kunden, säger vd John Söderlund.

Kunder ställer högre krav: hållbarhet allt viktigare faktor i import

Eget behov ledde till att Kaffecentralen började importera kaffe. Lättast är det att importera inom EU.

|

Att hitta exakt rätt produkter kan ibland vara omöjligt. Då kan import vara en möjlighet.

För Kaffecentralen, som då ännu hette Pieni Kirahvi Oy, uppstod behovet i de egna kaféerna och restaurangerna i slutet av 1990-talet.

– Det behövdes kaffe och på den tiden fanns det inte så många alternativ. Vi ville ha italienskt kaffe så vi började importera för eget bruk, men grannarna knackade snabbt på och frågade om de också får köpa, berättar Kaffecentralens vd John Söderlund.

Själv jobbade han inte i bolaget när importen började, men har varit med sedan 2001 – samma år som namnet Kaffecentralen togs i bruk.

Företag: Kaffecentralen
Bransch: Livsmedel
Grundat: 2001
Omsättning: 2,4 miljoner
Resultat: ca 3 procent (uppskattning för 2019)
Antal anställda: 22

Den största skillnaden som skett under de gångna 20 åren är EU:s frihandelsavtal som trädde i kraft i början av 2000-talet.

– Det är jättelätt att importera inom EU och vår huvudimport kommer från Europa.

Italien är Kaffecentralens största leverantör, men bolaget importerar också kaffe från bland annat Sverige, Belgien och Norge.

Träffar leverantörer regelbundet

Kaffecentralen importerar främst färdigrostat kaffe, med en tyngdpunkt på espresso. Omsättningen ligger på 2,4 miljoner euro.

Som importföretag lönar det sig att följa med leverantörernas ekonomiska situation och inte ta det som en självklarhet att allt fungerar som det ska.

– Det är viktigt att åka runt och träffa leverantörerna regelbundet, säger Söderlund.

Enligt honom räcker det med besök ungefär med tre års mellanrum.

Det är också utmanande att hitta rätt leverantörer. I början var mässorna livsviktiga för att knyta kontakter.

– I slutet av 1990-talet var internet inte någon grej och speciellt små italienska leverantörer gick inte att hitt där, säger Söderlund med ett skratt.

Med tiden har bolagets krav på leverantörerna ändrats. Sedan ungefär tio år tillbaka är det mer fokus på hållbarhet.

– Förr tänkte man mest på att det ska vara en god råvara och på vad den kostar. Nu räcker det inte, det ska också finnas andra värderingar bakom produkten.

Söderlund förklarar att det här dels beror på att Kaffecentralens kunder ställer allt högre krav.

Kulturkrockar också inom Europa

Trots att största delen av leverantörerna finns inom Europa har Söderlund flera gånger stött på kulturkrockar.

– Också inom Europa finns det helt olika businesskulturer och man måste veta hur man går till väga.

Han påpekar att det är något man måste veta genast i början, men också något man lär sig med tiden. Till exempel om man ska mejla italienare lönar det sig inte att ställa mer än en fråga åt gången.

– Har man fler frågor får man sällan svar på alla, säger Söderlund.

Själva logistiken är outsourcad och kommer via trailertrafik, inte i containers. Det tar ungefär en arbetsvecka för kaffet att komma från Italien till Finland.

– Vi har beslutat att vi hellre tar mindre leveranser lite oftare än stora leveranser som vi säljer länge. Kaffe är en färsk råvara som vi vill sälja så fort som möjligt.

Sedan 2013 har Kaffecentralen ett eget rosteri, vilket betyder att bolaget också importerar själva råvaran. Det ställer nya krav på hållbarhetstänket.

I det egna rosteriet görs kaffet av certifierade bönor som är ekologiska och rättvisemärkta.

– Och till exempel påsarna består till 100 procent av plast så att de går att återvinna. Vi har tagit flera steg framåt för att svara på våra kunders behov.

Konkurrerar med bra service

I dagsläget har Kaffecentralen ungefär 300 företagskunder. Största delen av dem finns i huvudstadsregionen, men bolaget levererar kaffe överallt i landet.

Enligt Söderlund är Kaffecentralens bredd den största framgångsfaktorn. Bolaget säljer kaffe, te och maskiner och erbjuder också service för maskinerna.

Bolaget har ett gott rykte och många kunder rekommenderar produkterna och tjänsterna vidare till andra.

Fastän det går bra är Kaffecentralen en liten spelare på marknaden i jämförelse med jätten Paulig. Söderlund påpekar att det därför inte är någon idé att ge sin in i en priskonkurrens. Bra service är bolagets viktigaste tillgång.

– Man får alltid tag på oss och vi har jättebra know-how. I huvudstadsregionen har vi egen logistik och levererar följande dag från order.

Fakta

5 tips för att börja med import

Utgå från eget behov. Saknas en produkt från marknaden som du själv skulle vilja ha? Är det någon annan som tycker lika som du? Utred möjligheterna.

Definiera din målgrupp. Ska du sälja B2B eller B2C? Själva importen fungerar på samma sätt, men logistiken och utförsäljningen är helt olika.

Lätt att börja, men kräver kapital. När man börjar importera måste man alltid betala på förhand och för att kunna göra det måste man få varorna sålda på förhand eller ha tillräckligt med startkapital. Senare kan man diskutera sig fram till betalningsvillkor.

Inom eller utanför EU? Om varorna importeras från ett annat EU-land tillkommer inga tullkostnader, det är mindre byråkrati och varorna rör sig snabbare.

Rätt leverantörer. Välkända leverantörer kan ge marknadsföringsunderstöd men då tillkommer också en press på att man ska leverera gällande försäljningen.

Tipsen baserar sig på intervjun med John Söderlund.

24-årigt par flyttade ut till landet: ”Utan stödet av våra nätverk skulle det inte vara möjligt”

Kansjerf gård har gått från en generation till annan i över 200 år. Det unga paret som nu tagit över vill väcka gården till liv med ny affärsverksamhet.

Ung företagare litar på sin expertis men vill konstant utvecklas: ”Jag kommer aldrig mer att jobba för någon annan”

Marknadsföringsvideor och sociala medier är så naturligt för 18-åriga Nooah Riijärvi att han valde att grunda ett eget företag som erbjuder dessa tjänster.

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Samarbete kring matsvinn ledde till ny produkt: inhemsk tomatsås vill tävla med italienska såser

Efter lång produktutveckling blir svinntomater från Närpes Grönsaker inhemsk tomatsås hos Jävla Sås Bolag.

Företagarens överlevnadstest: hur klara sig igenom de första kritiska åren?

Byggföretagare Jonas Lundvall har inte lagt en enda euro på marknadsföring, men har ändå mer jobb än han hinner med.

Andelslag blir vanliga igen – små företagare blir en del av en större helhet

I andelslag letar företagare efter mångsidighet och möjligheter för den egna verksamheten.

Är affärsidén bra? Nytt företag ger chansen att testa

Studerande på Hanken vill uppmuntra andra studerande att testa företagsidéer riskfritt. Springboard ska fungera som en språngbräda för nya företag.

Ladda mer