Kun tekee projekteja alihankintana tai ulkoistettuna tuotekehitystiiminä, jollaiseksi me miellämme itsemme, pitää ajatella koko ajan me-henkeä. Tärkeintä on sisäistää, että projekteja ei tehdä vain asiakkaalle vaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Toteutamme räätälöityjä opetus- ja hyötypelejä, jotka ovat usein julkisen kilpailutuksen alla. Se on yllättänyt, miten tarjousta joutuu kirjoittamaan kuin silmät sidottuna: asiakkaaseen ei monesti voi ottaa yhteyttä suoraan kilpailutuksen aikana, mutta silti pitää ideoida, mitä tämä voisi haluta. Varsinainen vuorovaikutus ja työ asiakkaan kanssa alkaa vasta, kun tulee valituksi, joten suunnitelmia pitää yleensä vielä muuttaa ja määritellä uusiksi.

Tärkeä vuorovaikutus

Tärkeintä on ymmärtää asiakkaan idea ja projektin alkuperäiset syyt. Vaatii hienovaraisuutta yrittää kaivaa esille sitä, sopiiko idea valitulle kohderyhmälle vai onko kyseessä enemmänkin asiakkaan omasta mielestä hyvä idea. Yritämme painottaa paljon kohderyhmälähtöisyyttä ja käyttäjäkokemusta. Pyrimme ottamaan kohderyhmä mukaan suunnitteluun ja testaamiseen – itse käyttäjien mielipide kun on lopulta se kaikkein tärkein.

Olemme kokemuksen kautta oppineet, kuinka asiakkaita luetaan tarkasti. Vaihtelee paljon, miten aktiivisesti asiakkaat haluavat osallistua projektiin. Toisille riittää tilanteen läpikäynti parin kuukauden välein, kunhan vain asiat edistyvät. Tällöin asiakkaan tulkitseminen on isommassa roolissa. Toiset taas haluavat olla läsnä kehityksessä, jolloin viestit välittyvät suoraan ja paremmin.

Oma kysymyksensä on, miten eri asiakkaiden kanssa toimiminen hinnoitellaan. On kallista olla yhteydessä jatkuvasti. Toisaalta vielä kalliimmaksi saattaa tulla asiakas, joka pitkän tauon jälkeen projektin pariin palatessaan onkin sen suunnasta aivan eri mieltä kuin aluksi. Tilanne on erityisen hankala, jos muuttuneisiin toiveisiin ei pystytä vastaamaan budjetin tai projektin myöhäisen kehitysasteen takia.

Ajattelen itse, että asiakas on tärkeää pitää mukana mahdollisimman paljon, sillä tämä tuntee parhaiten sekä kohderyhmänsä että projektinsa toiveet ja tavoitteet.

Asiakastyön kultaiset hyveet

Yhteisymmärrys asiakkaan kanssa täytyy hakea heti alussa. Pyrimme olemaan mahdollisimman rehellisiä ja läpinäkyviä siitä, miten etenemme. Asiakkaalle on järkevää kertoa, jos jotain menee pieleen, vaikka korjauksen saisi tehtyä jo seuraavalla viikolla.

Vähemmän kokeneena ajattelimme, että jos emme pysy budjetissa, meidän täytyy itse joustaa. Nykyisellä kokemuksella tiedämme, että asiakas halua enemmin tietää tilanteesta ja olla alusta asti itse mukana päättämässä, jos myöhemmin täytyy vaikka leikata jokin ominaisuus pois. Kuulostaa selvältä, vaikkei aina hetkessä olekaan sitä.

Luottamus rakentuu pikkuhiljaa. Kun se on ansaittu, yllättäviäkin asioita alkuperäisestä suunnitelmasta voidaan muuttaa projektin parhaaksi. Tärkeintä on mahdollisimman onnistunut lopputulos.

Kirjoittaja Linda Kokkonen on peli- ja ohjelmistosuunnittelutoimisto NordicEdu Oy:n luova johtaja ja yrittäjä. Yritys on tuottanut opetus- ja hyötypelejä muun muassa Suomen Partiolaisille, Väestöliitolle ja Suomen Metsäyhdistykselle.

Lue lisää uutisia >

banner