Palaute on aina arvokasta. Kun sen ottaa vastaan ja sisäistää, voi oppia. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen auttavat kehittämään itseään ja osaamistaan. Haluan jakaa seitsemän havaintoani johtajan näkökulmasta. Ne pätevät myös elämässä ylipäänsä.

1. Odota muilta vain samaa kuin itseltäsi

Jos haluaa toisten ottavan palautetta vastaan, sitä pitää ottaa itse vastaan vähintään saman verran. Johtajan on oltava esimerkki, erityisesti tässä asiassa.

2. Ilman palautetta ei voi kehittyä

Jos ei halua ottaa palautetta vastaan, ei voi kehittyä. Jokainen katsoo elämää omien linssiensä läpi. Nopein tapa oppia on yrittää katsoa asioita toisen linssien läpi. Minulla on tapana kuvitella itseni vasemman olkapääni päälle. Mietin, miltä toimintani näyttää sivusta katsottuna. Se on ajatusharjoitus, joka mielestäni jokaisen kannattaisi tehdä.

3. Positiivista palautetta 7 kertaa enemmän

Palautetta pitää antaa todella paljon, erityisesti kannustavaa sellaista. Tässä me suomalaiset teemme isoja virheitä.

Negatiivinen asia jättää ison jäljen, positiivinen pienen. Tämän vuoksi positiivisen ja negatiivisen palautteen suhteen pitäisi olla seitsemän suhde yhteen. Pitää siis antaa seitsemän positiivista palautetta yhtä negatiivista kohden. Tätä ihmiset eivät tiedosta töissä eivätkä kotona. Meidän pitää kehua, kiittää, kannustaa ja myötäelää vähintään seitsemän kertaa enemmän kuin antaa ohjeistuksia, moitteita ja kritiikkiä.

Olen myös sitä mieltä, että hampurilaispalaute ei toimi. Kun palautetta annetaan hyvää, kehittävää, hyvää -mallilla, viesti jää epäselväksi. Ajattelen, että kaikki positiivinen palaute pitää antaa ensin, jotta ihminen kestää myös yhden korjaavan palautteen.

4. Keskity olennaiseen

Esimies keskittyy oleellisiin asioihin – niin hyviin kuin huonoihin –  ja antaa pikkuasioiden olla. Sitä kutsutaan hyväksi johtamiseksi.

Äskettäin yksi omista johdettavistani sanoi, että Tomi olet sen verran väsynyt, että puutut pikkuasioihin. Se oli älyttömän hyvä palaute. Sen jälkeen olen yrittänyt olla puuttumatta niihin.

5. Anna palautetta vain ihmisen määrä kerrallaan

Ihminen pystyy ottamaan vastaan vain tietyn määrän palautetta yhdellä kertaa. Hyvä esimies ei koskaan halua murtaa omaa johdettavaansa. Täytyy miettiä, paljonko palautetta ihmiselle voi milloinkin antaa, eikä antaa yhtään enempää. Se koskee myös positiivista palautetta. Palaute hyvistä suorituksista täytyy antaa niin, ettei ihminen ylpisty.

Joskus ihminen valitaan koko henkilökunnan edessä kuukauden työntekijäksi, joskus taas tönäistään olkapäähän ja sanotaan ”hyvin hoidettu”. Kaikki vaihtoehdot tältä väliltä ovat mahdollisia. Positiivinen palaute pitää aina antaa – ihmiselle sopiva määrä kerrallaan.

6. Anna ihmisen analysoida toimintaansa itse

Esimiehen ei aina tarvitse kertoa palautetta. Monesti hyvä tapa antaa palautetta on kysyä, miten meni. Silloin ihminen antaa palautteen itse. Esimieheltä voi riittää vahvistus, että noinhan se on.

Uskon, että kun ihminen analysoi omaa toimintaansa, se kasvattaa hänen siipiään enemmän kuin se, että joku muu analysoi. Havainnot on helpompi hyväksyä, kun ne tekee itse.

7. Kuuntele palaute kaksin korvin

Kun joku uskaltautuu kertomaan esimiehelle mitä hänen pitäisi tehdä toisin, tämän pitää kuunnella kaksin korvin. Silloin laitetaan läppärin kansi alas ja puhelin taskuun. Esimiehen on keskityttävä kuuntelemaan, mitä ihminen oikeasti yrittää sanoa. Tässä minullakin on harjoiteltavaa. Kiireessä tai väsyneenä ei aina malttaisi pysähtyä.

Toinen tehtävämme on kiittää palautteesta, ja kolmanneksi on pistettävä toimeksi. Palaute on otettava vastaan ja hyödynnettävä. Omaa toimintaa on muutettava sen perusteella.

Yksi asia on selvää: palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa kehittyy parhaiten harjoittelemalla.

Kirjoittaja Tomi Lantto on perheyrittäjä ja Antell-konsernin toimitusjohtaja.

Lue lisää uutisia >

banner

Liity Klubiin!

Liity Y-Studion Klubiin ja pääset yrittäjien sisäpiiriin. Saat täysin ilmaiseksi rahanarvoisia hyötyjä, jotka auttavat sinua kehittymään yrittäjänä.

Pssst...!

Täytäthän loputkin tietosi, niin voimme palvella sinua paremmin sekä tarjota sinulle parempaa sisältoä.