Laki ja sopimukset

4 huomiota lakiasioista: Näin vältät tyypilliset juridiset riskit

4 huomiota lakiasioista: Näin vältät tyypilliset juridiset riskit

Sopimusten teko, verosuunnittelu ja yrityskauppa vaativat yrittäjiltä tarkkuutta. Asianajaja avaa neljää pk-yrittäjiä tyypillisesti mietityttävää lakiasiaa ja niihin liittyvien riskien taklaamista.

| |

Kun lakiasiat ovat kunnossa ja juridiset riskit hallinnassa, yrittäjä voi keskittyä täysin voimin yrityksensä toimintaan.

Yhä useampi pk-yrittäjä turvautuu oikeudelliseen apuun pienissäkin asioissa. Näin kertoo Asianajotoimisto Salonen Oy LSL Legalin päälakimies Aki Salonen.

– Nykyään pk-yrittäjät ymmärtävät ja tiedostavat hyvin omaan liiketoimintaansa liittyviä pieniäkin juridisia seikkoja. He pyrkivät ennakoimaan riskien syntymistä ja huolehtimaan siitä, että asiat on hoidettu juridisesti oikein, Salonen kertoo.

Hänen mukaansa viime vuosina lakipalvelujen kysyntä on lisääntynyt, vaikka moni pk-yrittäjä pelkää palveluiden kustannuksia. Juristi kannattaa kuitenkin ottaa mukaan heti alusta lähtien, tai jopa etukäteen, jotta mahdollisia kalliiksi käyviä virheitä ei tarvitse korjata myöhemmin.

– Alussa rahallinen panostus on pieni, mutta juridiset riskit ovat hallinnassa, Salonen muistuttaa.

Viime vuosina moni pk-yrittäjä onkin hankkinut itselleen vakijuristin. Salosen mukaan se on kustannustehokasta täsmäpalvelua.

– Haetaan selvästi pitkäkestoista kumppanuutta lakimiehen kanssa. Silloin asianajajalla on mahdollisuus tutustua syvemmin asiakkaan liiketoimintaan. Tämä palvelee molempia osapuolia.

Seuraavaksi asianajaja Aki Salonen valottaa, mitkä neljä oikeudellista asiaa yleisimmin askarruttavat pk-yrittäjiä.

1. Sopimukset kuntoon

Työsopimukset, yhteistyösopimukset, tavaran ja palvelun toimitussopimukset, liiketilan vuokrasopimus… Yritys solmii useita sopimuksia, ja varsinkin monimutkaisempiin, esimerkiksi kahden yrityksen välisiin sopimuksiin, kannattaa pyytää asiantuntijan apua.

Nykyinen trendi onkin, että asianajajaan ollaan yhteydessä jo yritystä perustaessa.

– Yritykset haluavat saada sopimusportfolionsa järjestykseen. Kun asiantuntija on auttanut sopimusten laatimisessa, ei varsinaisen liiketoiminnan hoidossa jää takaraivoon muuta murehdittavaa, Salonen sanoo.

Hän varoittaa itse tehdyistä sopimuksista. Kustannusten pelossa niitä ei kannata laatia itse.

– Usein tulee vastaan tapauksia, joissa yritys on tehnyt sopimukset itse, ja ne ovat valitettavan puutteellisia ja tulkinnallisestikin epäselviä.

Säästöihin pyrkivän omatoimisuus voi siis tulla kalliiksi. Riskinä ovat sopimuksen olennaiset puutteet tai ristiriitaisuudet, jotka voivat kostautua myöhemmin oikeudellisina riitoina ja suurina kustannuksina.

– Kun esimerkiksi tehdään muuta kuin standardoituja sopimuksia, kannattaa konsultoida juristia ennen kuin laitetaan nimet paperiin. Siten saadaan varmistettua sopimuksen tarkoitus ja ehdot – mihin on velvoitettu ja mihin oikeutettu – sekä vastuut, jos asiat eivät mene sovitulla tavalla, Salonen sanoo.

Sopimuksen pitäisi olla niin selkeästi laadittu, että ulkopuolinen saa yhdellä lukemalla selville, mistä on sovittu.

2. Vältä riidat heti kättelyssä

Koronapandemian aikana erilaiset sopimusriidat ovat nousseet pintaan. Riitoja on syntynyt varsinkin rakennusalalla, mutta juristit ovat viime aikoina joutuneet ratkomaan monenlaisia riitoja yhä useammin.

– Riita-asiat korostuvat huonoina aikoina. Koronaepidemia on aiheuttanut tavanomaista enemmän juridisen avun tarvetta. Riitoihin pyritään ensisijaisesti aina löytämään sovinnollinen ratkaisu, Salonen kertoo.

Oikeudellisten riitojen kustannukset ovat suuret ja ne vievät paljon aikaa. Siksi Salonen muistuttaa, että moni riita on etukäteen vältettävissä selkeillä ja juridisesti pitävillä sopimuksilla.

– Vanha sääntö tuntuu olevan, että silloin kun menee hyvin, ei katsota papereita. Mutta kun laajempia yhteiskunnallisia tai oman alan ongelmia ilmenee, luetaan sopimuksia tarkasti ja niitä tulkitaan eri lailla. Jos ne on laadittu huonosti, lakimieheltä haetaan konsultaatiota erimielisyyksien ratkaisemiseksi.

3. Osakkaan ja yrityksen verotusasiat

Salosen mukaan on olemassa yksi ikuinen verotukseen liittyvä kysymys:

– Miten yhtiöstä voi saada tuloja itselleen veroedullisesti? Verotuksen järjestely ja suunnittelu on yksi näkökulma, jossa asiantuntija voi auttaa, lakimies neuvoo.

Esimerkiksi verovähennykset ovat yksi osa verosuunnittelua.

Jokaisen pk-yrittäjän on siis syytä panostaa jonkin verran aikaansa myös sen pohtimiseen, miten hän järjestää yrityksensä ja oman verotuksensa olosuhteet verotuksen kannalta parhaalla tavalla.

– Tämä on tärkeää myös pidemmällä tähtäimellä, jos yrittäjä suunnittelee yrityksensä tai liiketoiminnan myyntiä taikka sukupolvenvaihdosta, Salonen muistuttaa.

Pk-yrittäjän on syytä ottaa huomioon verotukselliset kysymykset hyvissä ajoin myös liiketoiminnan tulevaisuuden suunnittelussa.

– Ajan ja vaivan säästämiseksi on ehdottomasti järkevää turvautua asiantuntijan apuun.

4. Sujuva sukupolvenvaihdos ja yrityskauppa

Yrityskauppoihin ja sukupolvenvaihdoksiin liittyy paljon verotusasioita, joiden koukeroita on hyvä selvittää asiantuntijan avulla. Juristi osaa esimerkiksi neuvoa, mitä verotuksellisia seurauksia yrityskaupan transaktioilla voi olla tuloverotuksessa ja muussa asiaan liittyvässä verotuksessa.

Salonen kertoo, että tulevina vuosina kymmenet tuhannet pk-yrittäjät ovat tulossa eläkeikään, mutta jatkajaa yritystoiminnalle ei välttämättä löydy omasta lähipiiristä. Silloin vaihtoehdoksi jää yrityskaupan tekeminen tai yrityksen lopettaminen.

– Asiantuntevan lakimiehen avulla yrittäjä löytää itselleen parhaan ratkaisun, Salonen neuvoo.

Hänen mukaansa moni pelkää turhaan yrityskaupan tai sukupolvenvaihdoksen rahoituksellisia haasteita ja verotuksellisia seuraamuksia.

– Esimerkiksi sukupolvenvaihdoksissa verotussäännöksissä on merkittäviä huojennuksia, joista ei olla tietoisia.

Yrityksen jatkajan ei välttämättä tarvitse tehdä merkittävää taloudellista panostusta, kun järjestely suunnitellaan etukäteen ja käytetään muun muassa kohdeyrityksen tarjoamat mahdollisuudet kaupan rahoituksessa.

Pidä ennakkovero ajan tasalla – muutosta on helppoa hakea

Alkavan yrittäjän on syytä pyrkiä arvioimaan tulotasonsa mahdollisimman realistisesti, jotta ennakkovero on kohdillaan.

Kasvuyrittäjä vaatii: Verotuksen pitää olla ennustettavaa

Peter Fredman haluaa yksinkertaisen veromallin yrittäjille ja yrityksille.

Toiminimen verotus: Mätkyt uhkaavat, jos et ole hereillä

Toiminimen verotuksessa yrittäjän yksi suuri kompastuskivi liittyy ennakkoverojen maksuun.

Osinkojen verotus on monimutkainen viritys – Katso laskukaava

Paras osinkojen veromalli olisi yrittäjiä kannustava ja yksinkertainen laskea.

Osakeyhtiön verotus: Osinkojen veronkiristykselle tyrmäys

Osakeyhtiön verosuunnittelun lähtökohta on monesti yrittäjän oma rahantarve.

Kuusi kysymystä arvonlisäverosta – ota faktat haltuun

Arvonlisäverovelvolliseksi kannattaa ilmoittautua heti, jos uskoo tilikauden liikevaihdon kohoavan yli 10 000 euron rajan.

Muutos on jo kulman takana – näin otat tulorekisterin haltuun

Tulorekisteri helpottaa yrittäjän työtaakkaa, kun palkka- ja ansiotietoja ei tarvitse enää ilmoittaa erikseen moneen paikkaan.

Tuliko firma tiensä päähän? 8 vinkkiä yrityksen lopettamiseen

Yritystoiminnan lopettaminen voi viedä helposti puolikin vuotta.

Verotarkastus on rehellisen yrittäjän edunvalvontaa

Verotarkastusta ei tarvitse pelätä, jos yrityksen verotus on hoidettu lainmukaisesti, kirjoittaa veroasiantuntija Risto Walden.

Lataa lisää