Talous

Hyvä hinta huomioi sekä kuluttajan että yrittäjän: ”Vastuullisen valmistajan hinta saattaa näyttää kalliilta”

Hyvä hinta huomioi sekä kuluttajan että yrittäjän: ”Vastuullisen valmistajan hinta saattaa näyttää kalliilta”

Kaksi yrittäjää avaa yrityksensä hinnoittelua ja ajatuksiaan sopivasta hintatasosta. Kumpikin on tullut siihen tulokseen, että hinnoittelun kannattaa olla läpinäkyvää.

| |

Mistä tuotteen tai palvelun hinta muodostuu? Tämä on usein epäselvää asiakkaalle, sanovat yrittäjät Anna-Mari Niutanen ja Ville Alatalo.

Niutanen on ekologisen urheiluvaatemerkki Népran perustaja, Alatalo on toukokuusta 2020 lähtien toiminut kalastus- metsästysoppaana Kilpisjärvellä Wild Trail Waters -yrityksensä kautta. Molemmat ovat huomanneet, että hinnoittelua olisi hyvä avata asiakkaille.

– Yrityksen perustamisesta lähtien meiltä on kysytty, miksi meidän hintamme on korkeampi kuin muilla. Se oli meille selvä signaali: tarvitaan läpinäkyvyyttä, Niutanen sanoo.

Varsinkin tekstiiliteollisuudessa pikamuoti vääristää hintoja ja antaa vääränlaisen mielikuvan siitä, mitä tuote maksaa.

– Vastuullisen valmistajan hinta saattaa näyttää kalliilta, Niutanen pohtii.

Yritys: Népra Oy
Toimiala: Urheilu- ja vapaa-ajan vaatteet
Perustettu: 2015
Liikevaihto: 440 000 euroa (arvio vuodelle 2020)
Liiketulos: 30 000 euroa (arvio vuodelle 2020)
Henkilöstö: 4

Hänen mukaansa yritykselle jäävä osuus on kuluttajalle usein mysteeri. Sen takia Népran sivuilla on avattu hintarakennetta.

– Halumme asiakkaiden ymmärtävän, miksi tuotteet maksavat niin paljon kuin ne maksavat. Kuluttajalla on myös oikeus tietää, minne tuotteesta maksettava raha päätyy.

Opastuspäivä alkaa jo edellisenä iltana

Alatalo ja muut kalastusoppaat ovat useasti saaneet kuulla pyytävänsä riistohintaa.

– Mutta en voisi halvemmalla myydä. Suostuisiko joku muu ottamaan 10 euroa tuntipalkastaan pois?

Blogitekstissä omalla verkkosivullaan Alatalo avasi, mistä yhden päivän kalastusretken hinta muodostuu.

– Koko päivän kalastusopastus alkaa jo edellisenä iltana, kun pitää pakata auto ja tarkastaa ja huoltaa välineet. Opastuspäivä ei tarkoita vain sitä 8–10 tuntia, jolloin olen asiakkaan kanssa, Alatalo sanoo.

Hinnoittelu, Ville Alatalo

Käytännössä päivän kalastusretki vaatii jopa 15 tuntia työtä. Oppaan työhön kuuluvat myös varustehuolto ja eväiden valmistus. Sen lisäksi pitää maksaa polttoaine, vakuutukset ja muut pakolliset maksut. Välillä innostuneen matkailijan kanssa saatetaan puhua jopa kolme tuntia puhelimessa ennen kalastuspäivää.

– Kuluja miettiessä selviää pikkuhiljaa se todellinen määrä, mikä jää käteen. Karkeasti ottaen se on noin 20 euroa tunnilta 10 tunnin päivästä.

Sopivan hintatason löytäminen

Népran hinnat suunnitellaan tuotantolähtöisesti. Ompelimolta saatu hinta toimii koko hinnoittelun lähtökohtana. Sen jälkeen yrittäjät miettivät omaa kulurakennettaan. Huomioon on otettava myös se, että hinta olisi kohtuullinen kuluttajille.

– Meidän hinnoissamme ei ole alennusmyyntivaraa. Emme myöskään hinnoittele jälleenmyyntiä varten, vaan suoraan asiakkaille. Se on yksi syy siihen, että hinnat pysyvät kohtuullisina, Niutanen sanoo.

Anna-Mari Niutanen, Népra, hinnoittelu

Uuden tuotteen hintaa laskiessa auttaa itse tehty Excel-taulukko, jonka avulla voi laskea tuotteen katteen.

– Mutta emme pelkästään tuijota omaa katetavoitettamme, vaan peilaamme myös muita kriteereitä. Voiko asiakas maksaa tämän hinnan tuotteesta? Onko tuote sen arvoinen?

Verkostoitumalla ja puhumalla muiden yrittäjien kanssa on myös helpompi hahmottaa oikea hinta. Lapin kalastusretkien hintataso on löytynyt yhteistyössä kahden muun Kilpisjärvellä toimivan oppaan kanssa.

– Emme halua aloittaa hintasotaa. Hinta ei saa myöskään olla liian kallis suomalaisille, mutta kuitenkin sellainen, että saamme siitä palkan ja ehkä jopa jotain säästöä, Alatalo sanoo.

Millainen on liian kallis tai matala hinta?

Reilu hinta perustuu Niutasen mukaan todellisiin kuluihin. Liian kallis tuote on sellainen, jossa on varaa isoihin alennuskampanjoihin. Liian matala hinta puolestaan tarkoittaa sitä, ettei tuotteen tekemisestä pystytä maksamaan reiluja palkkoja.

Alatalon mukaan palvelulla on liian halpa hinta, jos vuoden jokainen päivä on buukattu täyteen.

– Omaa ammattitaitoaan ei kannata myydä liian halvalla. Toisaalta, jos korottaisin opastuksien hintoja perusteettoman kalliiksi, tuskin kukaan ostaisi palveluita. Pitää säilyttää järki, Alatalo muistuttaa.

Yritys: Wild Trail Waters
Toimiala: Kalastus- ja metsästysopas
Perustettu: 2020
Henkilöstö: 1

Hintoja olisi syytä tarkistaa, jos tuotannon hintaan tai kulurakenteeseen tulee oleellisia muutoksia. Népran hinnat ovat kuitenkin kuluneen viiden vuoden ajan pysyneet samana.

Alatalokaan ei lähtisi muuttamaan hintoja ilman selkeää syytä.

– Jos esimerkiksi dieselvero nousisi paljon, niin sitten hintoja pitäisi korottaa, hän pohtii.

Hänen tärkein vinkkinsä onkin, ettei toimintaa kannata aloittaa liian halvoilla hinnoilla.

– Sieltä ei saa hintaa enää nostettua ylös. Yrittäjänkin täytyy pystyä maksamaan itselleen palkkaa, ja liiketoiminnan tulee olla kannattavaa, Alatalo sanoo.

4 vinkkiä tuotteen hinnoitteluun

  • Kenelle myyt? Myydäänkö tuotetta suoraan kuluttajille vai jälleenmyyjille? Jos myydään jälleenmyyjälle tai agenttien kautta, myös katteessa täytyy ottaa huomioon eri välikäsien kateodotukset.
  • Selvitä todelliset kulut. Mitä tuotteen valmistus maksaa? Entä varastointi ja lähettäminen? Mitä muita kiinteitä ja muuttuvia kuluja yrityksellä on?
  • Tee katelaskelma. Tekemällä kate- ja kannattavuuslaskelman voi pohtia erilaisia skenaarioita kannattavuuden näkökulmasta. Selvitä myös minkälainen kate alalla noin yleisesti on.
  • Muista alv. Suomessa tuotteen ja palvelun hintaan lisätään lähes aina arvonlisävero. Mieti siis ensin sopiva hinta ja lisää siihen sitten alv.

Vinkit perustuvat haastatteluun Anna-Mari Niutasen kanssa.

Fakta

Kaksi esimerkkiä hinnnoittelusta

Yhden päivän kalastusopastus, johon sisältyy 60 kilometriä ajomatkaa 600 €

  • Arvonlisävero 24 %: 144 €.
  • Ajoneuvokulut: 45 €. Kulut sisältävät polttoaineet, huollot, katsaukset, siivoukset ja varaosat
  • Eväät: 30 €
  • Välinekulut: 14 €. Sisältää keskimäärin 2 perhoa asiakasta kohden per päivä
  • YEL-vakuutus: 14 €
  • Muut vakuutukset: 6 €. Sisältää muun muassa tapaturmavakuutuksen ja toiminnan vastuuvakuutuksen
  • Hallinnointikulut: 20 €. Sisältää muun muassa laskutuksen, tilinpäätöksen, kirjanpidon ja nettisivujen ylläpidon
  • Varustehankinnat: 26 €. Omaan ja asiakkaat käyttöön perhovavat, siimat, kahluuhousut, lasit, hanskat…
    -> Kate 301 €
    Yhteensä opastus, etukäteisvalmistelut ja jälkityöt vievät noin 12 tuntia. Yrittäjän tuntipalkka on siis 25 €.
    Laskelman on koonnut Wild Trail Watersin Ville Alatalo

Saturnus Cropped -joogatrikoot 76 €

  • Tuotanto: 21,39 €. Sisältää housujen materiaalin, ompelun, lisätarvikkeet ja laput
  • Varastointi ja lähetykset: 6,82 €. Osuus sisältää varastoinnista aiheutuvat kustannukset sekä tuotteiden lähetykset, palautukset ja vaihdot
  • Verkkokaupan maksupalveluntarjoajan kulut: 2,23 €. Népra maksaa kolmannelle osapuolelle turvallisesta verkkokauppamaksamisesta. Kulut muodostuvat palvelun kiinteästä kuukausihinnasta ja maksutavan provisiosta
  • Yrityksen osuus: 30,35 €. Sisältää verkkokaupan kulut, tietotekniikan, palkat, tuotekehityksen, markkinoinnin, voitot ja yrityksen verot sekä vakuutukset
  • Hyväntekeväisyys: 0,5 €. Jokaisesta ostetusta tuotteesta lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen
  • Arvonlisävero: 14,71 €

Laskelman on koonnut Népran Anna-Mari Niutanen

Ensimmäinen yritys epäonnistui ‒ mutta Juha Järviselle se oli onnenpotku

Juha Järvinen otti opikseen tekemistään mokista, eikä pelko epäonnistumisesta leimaa häntä yrittäjänä.

Kotipizzan Tervanen kouluttaa yrittäjiä: Älä myy alihintaan – Katso koulutus

Uusimmassa Y-Koulussa puhutaan hinnoittelusta. Mikä hinnoittelumalli sopii parhaiten yrityksellesi?

Turha kainostella: Nosta rohkeasti hintoja

Hinnoittelu vaikuttaa suoraan yrityksen tuloihin ja lopulta kannattavuuteen.

Kuinka oppisimme pyytämään työstämme riittävän korvauksen?

Kannattavuus on jokapäiväinen haaste, kirjoittaa Mäkelän Sähkön toimitusjohtaja Sami Lari.

Taiteilija otti uuden kulman yrittäjyyteen – opettelee vetävää hissipuhetta

Tero Annanolli jätti opetustyöt ja ryhtyi toteuttamaan liikeideaansa taiteilijan uransa rinnalla.

Haave omasta parturiliikkeestä toteutui – hinnoittelu herättänyt keskustelua

Parturiliike BGD Barbers pyörii irakilais-suomalaisella yhteistyöllä.

Oppi hinnoittelusta: Satasella on turha antaa tonnin panostusta

Rohkeus ja avoimuus kannattaa hinnoittelussa. Jos kaikki tarjoukset hyväksytään, yrittäjä myy liian halvalla.

Jokaisen yrittäjän dna:sta pitää löytyä kolme asiaa: Hinnoittelu, ajanhallinta ja myynti

Oikea hinnoittelu vaikuttaa lähes kaikkeen. Y-Studion testi kertoo, että hinnoittelussa riittää paljon kehitettävää.

Milloin kannattavuus on kohdillaan? Kolme näkökulmaa

Ravintoloitsija, hieroja ja kunnossapitoalan yrittäjä kertovat, miten he varmistavat yrityksensä kannattavuuden.

Lataa lisää