Talous

Kahden miljoonan tuotekehitys – mistä yritys löytää sellaiset rahat?

Kahden miljoonan tuotekehitys – mistä yritys löytää sellaiset rahat?

Paikanninlaitetta kehittävällä Emergencellä on paineet onnistua tuotekehityksessä. Sijoittajat ovat mukana isolla riskillä.

| |

Startup-yrityksen tuotekehitys haukkaa valtavia summia rahaa. Niinpä sen rahoittaminen vaatii jatkuvaa työtä ja visioita pitkälle tulevaisuuteen. Tämän tietää espoolaisen Emergence Oy:n toimitusjohtaja Vesa Aaltonen.

Aaltonen sai vuonna 2016 idean energiaomavaraisesta paikannuslaitteesta, jota voitaisiin hyödyntää esimerkiksi merimerkeissä ja teollisuudessa. Enkelisijoittaja Valto Tikkanen innostui ideasta ja lähti mukaan yritykseen. Hän rahoitti tutkimusprojektin, jonka Emergence teki yhdessä Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa. Tulokset olivat rohkaisevia.

Sitten Aaltonen palkkasi yritykseen sen nykyisen teknologiajohtajan Jori Arrakosken. Kaksikko työskenteli alussa ilman palkkaa eli tuotekehitystä tehtiin Aaltosen sanoin ”hikirahoituksella”.

– Meillä ei ollut kykyä sijoittaa rahaa, joten sijoitimme työtämme ja osaamistamme, Aaltonen kertoo.

Tuotekehityksen ja -testauksen alussa Emergence pystyi hyödyntämään myös Haltian-nimisen yrityksen Thingsee One -alustaa. Aaltonen laskee yrityksen säästäneen sen ansiosta jopa puoli vuotta aikaa ja 200 000 euroa omarahoitustarvetta.

Kun Emergence voitti vuoden 2016 startup-tapahtuma Slushissa järjestetyn Elisan IoT-innovaatiokilpailun, kassaan kilahti 50 000 euron palkintosumma.

Rahoituskierroksella miljoonapotti

Rahaa tarvittiin kuitenkin lisää. Emergence toteutti vuonna 2017 yhdessä sijoituspalveluyhtiö Privanetin kanssa rahoituskierroksen, joka tuotti 1,3 miljoonaa euroa. Kierroksen kautta yrityksen omistajaksi on tullut yli 70 suomalaista piensijoittajaa.

Aaltonen itse on kiertänyt esimerkiksi Boardmanin, Arctic Startupin, Slushin ja Business Finlandin (ent. Tekes) tapahtumissa pitchaamassa ja kertomassa yrityksestä.

Privanet valikoitui rahoituskumppaniksi erityisesti siksi, että Valto Tikkasella oli sinne yhteyksiä. Ensimmäisten tunnustelujen jälkeen meni silti lähes vuosi ennen kuin rahoituskierros toteutui.

Koska Emergence on niin sanottu rautafirma eli tekee konkreettista tuotetta eikä esimerkiksi älypuhelinsovellusta, sijoittajien kysymykset liittyivät varsinkin alkuvaiheessa erityisesti laitteen toimivuuteen ja tuotantoprosessiin.

– Oli tärkeää, että meillä on hyvät kumppanit ja kunnon selkätuki takana. Ei olisi ollut uskottavaa, että kuuden hengen tiimimme olisi itse pystynyt tekemään ja myymään laitteen ja palvelun.

Tuotekehitysvaiheessa Emergence teki yhteistyötä suunnittelutoimisto Etteplanin ja designtoimisto LINK Design and Developmentin kanssa sekä valmistuksessa joensuulaisen Ouneva Groupin Jotwiren-tehtaan kanssa.

Epäonnistuminen voi olla kuolinisku

Myöhemmässä vaiheessa rahoittajien kysymykset ovat liittyneet ennen kaikkea tuotteen skaalautuvuuteen, uusien asiakkaiden hankintaan ja konkreettisiin kasvusuunnitelmiin.

Laitteistofirmassa tuotekehityssykli on huomattavasti pidempi kuin ohjelmistoyrityksissä, jotka voivat julkaista versioita tuotteestaan markkinoiden pureksittavaksi pitkin matkaa. Siksi rahoittajien riskitkin ovat laitefirmassa suuremmat.

– Eka feili voi olla ensimmäinen ja viimeinen naula arkkuun, Aaltonen kuvaa.

Onnistuessaan tuotekehitys kuitenkin tarkoittaa 1–2 vuoden etumatkaa kilpailijoihin nähden.

– Me olemme nyt investoineet kaksi miljoonaa, eikä tämä ole yhtään halvempaa kenellekään muulle.

Suurin osa sijoituksista on mennyt palkkoihin ja alihankintaan. Tuotekehitys on sujunut kohtuullisen hyvin aikataulussa.

Haussa kaksi miljoonaa kansainvälistymiseen

Nyt Emergencen tuote on Suomessa kaupallistamisvaiheessa. Pääasiakkaana on meriviittoja valmistava Meritaito. Lisäksi yrityksellä on joitakin teollisuusasiakkaita, jotka seuraavat paikanninlaitteen avulla esimerkiksi varastokontteja ja siirtolavoja.

Aaltonen arvioi Emergencen tämän vuoden liikevaihdon ylittävän puoli miljoonaa euroa, mutta kannattavuutta ei ole odotettavissa vielä vuosiin. Seuraavaksi tavoitteena on nimittäin suunnata ulkomaille.

Yrityksen on tarkoitus käynnistää piakkoin kahden miljoonan euron rahoituskierros erityisesti Venäjän-laajentumista ja 1–2 muun kohdemaan avaamista varten.

Aaltosen mukaan toimitusjohtajan on katsottava koko ajan vielä seuraavaakin rahoituskierrosta pidemmälle ja kerrottava yrityksen tarinaa mahdollisille sitä seuraavan vaiheen sijoittajille. Siitä huolimatta, että moni sanoo Emergencen olevan vielä liian aikaisessa vaiheessa esimerkiksi 5–20 miljoonan euron rahoitukselle.

– Niin ne aina sanovat. Ja juuri siksi onkin tietoinen valinta, että haluan tuoda meitä koko ajan esille.

Fakta

3 x Tuotekehityksen rahoitus


Rahoituskanavat.
Emergence hyödynsi alkuvaiheen rahoituksessa enkelisijoittajaa, joka rahoitti pienen tutkimushankkeen. Tuotekehityksen edetessä yritys teki Privanetin kautta rahoituskierroksen, jonka kautta noin 70 sijoittajaa sijoitti yritykseen 1,3 miljoonaa euroa. Mahdollisia sijoittajia voi löytää myös esimerkiksi Pääomasijoittajat ry:n kautta. Startupit voivat hakea julkista rahoitusta tuotekehitykseensä Business Finlandin kautta.

Varmistu maksavista asiakkaista. Aaltosen mukaan mitään ei kannata tehdä ennen kuin mukana on maksava asiakas. Emergencellä asiakas oli Liikennevirasto (nyk. Väylävirasto), joka on alusta saakka osallistunut tuotekehitykseen. Yrittäjien päässä kehkeytynyt loistavakaan idea ei välttämättä ole minkään arvoinen, jos sille ei löydy ostajia. Siksi asiakasnäkökulma on syytä ottaa huomioon jo alussa.

Etene askel kerrallaan. Tuotekehitykseen tarvittavan rahoituksen määrää on vaikea arvioida tarkasti, koska muuttujia on paljon. Emergencen Aaltonen sanoo, että budjetti elää koko ajan ja täsmentyy ymmärryksen ja tiedon karttuessa. Riskejä ja mahdollisia tappioita voi minimoida etenemällä askel kerrallaan ja tekemällä päätöksen jatkosta jokaisen etapin jälkeen erikseen.

Firma pystyyn lukiossa – nyt tavoitteena on jo miljoonan liikevaihto

Vuonna 2017 perustetun Verticsin perustajat tietävät, että nopea kasvu vaatii onnistuneita rekrytointeja ja vakaan rahoitusmallin.

Rahoituslaskelma paljastaa paljonko tarvitset euroja

Rahoituslaskelmasta on apua yrittäjälle itselleen, mutta sitä tarvitaan erityisesti ulkopuolista rahoitusta haettaessa.

Kuinka startup-yritys saa rahoituksen kuntoon?

Helsinkiläinen Bankify vakuutti kansainvälisen riskisijoittajan. Sitä varten piti olla jo liikevaihtoa ja asiakkaita.

Kissakahvila herätti idean – toteutus vaati luovan ratkaisun

Terhi Kankaan ja Anna Aallon Merkityskirjat yhdistää hyväntekeväisyyden ja bisneksen. Tuloksena on lastenkirjoja.

Mikä saa yritykset hakemaan kasvua? ”Raha ei ole se juttu”

Kasvua mitataan yleensä numeroin mutta se on yrittäjille myös omien rajojen kokeilemista.

Kuinka omaa pääomaa vahvistetaan? 5 keinoa

Huono kannattavuus voi painaa oman pääoman miinukselle. Yhtiön hallitus on velvollinen seuraamaan määrää.

Onko 2500 euron pääoma liikaa? ”Osakeyhtiöitä jää perustamatta”

Osakeyhtiömuodon suosion uskotaan kasvavan, jos pakollisesta minimipääomasta luovutaan.

Onko puskuri kunnossa? Minimoi bisneksen riskejä

Hyvä suunnitelma pelastaa yrittäjän monelta alkuvaiheen karikolta, kirjoittaa Helsingin Uusyrityskeskuksen Valentin Babitzin.

Erilainen polku: Yliopistosta ponnisti yritys, joka on harvinaisuus koko maailmassa

Taideteosten aitoutta tutkiva Recenart valloittaa uutta markkinaa. Yritystä edelsi parin vuoden tutkimushanke.

Lataa lisää