Talous

Sami Lari

Kirjoittaja on lahtelaisen sähköliike Mäkelän Sähkön toimitusjohtaja.

Kuinka oppisimme pyytämään työstämme riittävän korvauksen?

Kannattavuus on jokapäiväinen haaste, kirjoittaa Mäkelän Sähkön toimitusjohtaja Sami Lari.

|

Kun parikymmentä vuotta sitten tulin nykyiseen, jo pitkään toimineeseen yritykseen, halusin kyseenalaistaa kaiken entisen. Oli paljon asioita, jotka jatkuivat samanlaisena mutta myös paljon sellaista, mitä piti ravistella, jotta niistä sai taloudellista hyötyä.

Ihmisluonne on sellainen, että sitä tuppaa juuttumaan mukavuusalueelle. Maailma kuitenkin muuttuu ympärillä nopeasti. Siksi ravistelu on aika ajoin tärkeää.

Periaatteessa yrittäjälle ”taivas on rajana” kannattavuudessa mutta sitä tietenkin hillitsevät kilpailu ja sopimusehdot eri toimijoiden kanssa. Meidän alalla yleisin tapa on kysyä tarjous, mitä tämä homma maksaa. Kilpailemme siis periaatteessa sillä, kuka pystyy tekemään halvimmalla.

Alalle on ominaista, että kun töitä on paljon, hinnat lähtevät nousemaan. Kun taas resursseja vapautuu, hommia otetaan halvemmalla, joskus jopa nollahinnalla, jotta homma pyörii. Tämä on haaste joka päivä.

Ajattelen, että myymme resursseja, ammattitaitoa ja asennustuotteita ja välitämme siinä samassa alihankintapalveluita. Näiden tekijöiden hallinta on avaintekijä kannattavuuteen.

Kannattavuus haetaan tehokkaalla toiminnalla. Suurimmat haasteet ovat varmaan siinä, että työmaalla tehdään oikeita toimenpiteitä oikeaan aikaan. Välillä pitää lisätä resursseja ja välillä ottaa niitä oikeassa kohtaa pois, jotta tehokkuus säilyy. Se vaatii työnjohdolta hyvää silmää mutta myös näkemystä meidän asentajakunnalta. Uskon, että olemme onnistuneet siinä kohtuu hyvin.

Resurssihallinnan lisäksi tarvikehankintojen merkitys korostuu. Oikea tuote pitää olla työmaalla oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Hävikin ja vääränlaisten tuotteiden käsittelyyn menee pitkissä työmaissa suuret summat aivan turhaan.

Hinnoittelussa pitää tietää omat kulunsa ja kustannustasonsa sekä tärkeimpänä: mihin oikeasti kykenee. Soveltuuko tarjottava kohde meidän toimintaan? Tämä kysymys myös asiakkaan tulisi selvittää kaikilta, keneltä kysyy tarjousta.

Meidän alalla yrityksiä pyörittävillä on harvoin kaupallista koulutusta. Olisiko siinä osansa kannattavuuslukuihin? Meillä on halu tehdä työ ja osaamme tehdä sen valtavan hyvin ja ammattitaidolla. Pahoin pelkään, ettemme sen sijaan useinkaan mieti, mitä asiakas olisi valmis maksamaan palvelusta. Emme osaa, halua tai uskalla myydä itseämme ja pyytää työstä riittävää korvausta. Tässä meillä sähköurakoitsijoilla olisi kehitettävää.

Ongelman näkee tuntihintaveloituksen tasosta. Kun vie esimerkiksi auton huoltoon, tuntiveloitus on satasia. Meillä se on puolet siitä. Hintatasoa tietysti säätelee jossain määrin myös se, että alamme on pirstoutunut pieniin toimijoihin. Kilpailu on kovaa ja kaikki haluavat oman siivunsa.

Kun mietin, millä tänä päivänä pärjää, tärkein kiteytyy mielestäni kolmeen asiaan:
1. Yrityksen täytyy tuntea oma hiekkalaatikkonsa.
2. Pitää tietää mihin pystyy ja mitä ehkä pitää kehittää.
3. On pidettävä kiinni siitä, että sen minkä tekee, tekee hyvin.

Myyntilaskelma kertoo, mitä myydään ja millä hinnalla

Myyntilaskelma on tarpeellinen yritystä perustettaessa mutta myös myöhemmin. Se ohjaa taloudellisesti kohti kannattavaa yritystoimintaa.

Kasvu koettelee kassaa – myyntifirma opetteli hinnoittelemaan oikein

Liian halvalla myyminen uhkasi Nordic Sales Crew’n toimintaa. Yrityksen on ollut pakko saada rekrytointiin tehoa.

Yrittäjät muistelevat vaaran paikkoja: Silloin riski oli suurin

Yrittäjän uralla tulee vastaan aikoja, jolloin jälkeen päin ajateltuna olisi voinut käydä huonosti. Kolme yrittäjää kertoo, millaisen riskin he ovat ottaneet.

Tee kannattavuuslaskelma – se paljastaa, onko ideassa järkeä

Kannattavuuslaskelma tekee selväksi yritystoiminnan kulut ja auttaa määrittämään liikevaihtotavoitteen.

Uuden yrityksen merkkipaalu: Kuolemanlaakson ylittäminen

Yhtä huolestuttaa raha, toista jaksaminen. Sandy Talarmolla ja Tuuli Tarukanteleella on ollut hyvin erilaiset alkuvaiheen haasteet.

Kovan kasvun pohja mureni yhdessä yössä – miten selvitä, kun myynnistä häviää puolet?

Yrittäjänä ei ole ikinä täysin valmistautunut. Micke Paqvalén oppi tämän, kun Kioskedin liikevaihto romahti ja hänen oma terveytensä petti.

Yrityksen tilinpäätös edessä – miten tulokseen voi vaikuttaa?

Yrityksen tilinpäätös pitää laatia niin, että se antaa liiketoiminnasta todenmukaisen kuvan.

Startup-konkari Jussi Muurikaisen oppi: Uskon pitää riittää takaiskujen yli

Fintech-yritys Balancionin tarinan päätös oli perustajalle pettymys. Käteen jäi kuitenkin paljon arvokkaita oppeja.

Maksuehdolla on väliä: Yli 30 päivää vaatii jo toimenpiteitä

Tarpeisiin sopiva maksuehto on yrityksen elinehto, yritysneuvoja Teemu Vähätalo muistuttaa.

Lataa lisää